TRENČÍN. V podchode na železničnej stanici v Trenčíne je nebezpečná dlažba. Počas dažďov či sneženia sa na nej šmýka. Najmä pre starších ľudí je tak prechod cez podchod nebezpečný.
„Áno, je to pravda. Šmýka sa, nohy na tej dlažbe až tak lietajú. Ja som, našťastie, nespadla, ale videla som tu pády,“ hovorí Trenčianka Mária Mošková.
Podľa nej je to spôsobené nekvalitnou dlažbou. „Je to nebezpečné, starší alebo hendikepovaní – pre nich to nie je nič moc,“ myslí si Mošková.
To, že sa v podchode šmýka, zaregistroval aj Michal Loduha.
„Je to klzké najmä hore pri vchode, keď prší, ľudia to nanesú aj ďalej. Nie som expert, ale je to dlažbou. Ak by to robil nejaký odborník, musel by vedieť, aké sú tu podmienky,“ skonštatoval s tým, že pomôcť by mohla úprava povrchu podchodu.
„Možno nejaké proti-šmykové podložky alebo koberec, nebolo by to ani drahé, aspoň na ten vstup, to by bolo najlepšie,“ dodal Loduha.
Železnice hľadajú riešenie. Roky
O tom, že dlažba v podchode je šmykľavá, Železnice SR už vedia dlhšie. Podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej aktuálne riešia možnosti dodatočných stavebno-technických úprav, ktoré by viedli k zlepšeniu aktuálneho stavu.
„V rámci budovania podchodu deklaroval zhotoviteľ použitie výlučne certifikovaných materiálov, ktoré spĺňajú podmienky vo verejných priestoroch,“ uviedla Pavliková.
Dlažbu menili už dvakrát
Dlažbu pritom v nedávnej minulosti v podchode menili už dvakrát, podľa Železníc SR zhotoviteľ použil materiál, ktorý nespĺňal projektom požadované parametre.

„Vyhodnotili sme ho ako nevhodný z hľadiska bezpečnosti, stavebný dozor nariadil jeho výmenu,“ povedala hovorkyňa Železníc SR s tým, že podchod stále nie je skolaudovaný a funguje len v režime predčasného užívania.
„V rámci špeciálneho režimu užívania evidujeme určité nedostatky, ktoré bude zhotoviteľ povinný do vydania kolaudačného rozhodnutia na vlastné náklady odstrániť,“ uzavrela Pavliková.

Mesto tvrdí, že šmykľavú dlažbu nepreberie
Vstupné časti podchodu má po kolaudácii prebrať do správy mesto. „Či ju preberieme, záleží na kvalite prác. Ak dlažba bude nevyhovujúca – hoci aj by mala certifikát protišmykovosti – nebudeme ju z hľadiska bezpečnosti môcť prebrať,“ uviedla hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.
Aktuálny stav podchodu mesto podľa nej nekontroluje, pretože na to nemá oprávnenie.
Rozhodujúci je projekt
Prezident Slovenskej asociácie stavebných dozorov Ivan Pauer hovorí, že pri každej stavbe je dôležitá súhra správnych požiadaviek investora, dobrého návrhu projektanta a kvalitnej realizácie zhotoviteľa.
„Do týchto priestorov by mali automaticky ísť špeciálne protišmykové dlažby vhodné do exteriéru. Inak si tam ľudia môžu lámať ruky – nohy a niekto sa za to bude zodpovedať,“ myslí si Pauer.
Projektant musí podľa neho v podobných prípadoch zvážiť, či nie je lepšie ako spád odstupňovať podlahu schodmi, čím by predišiel problémom so šmýkaním.

Modernizáciu železničnej trate v Trenčíne by mohli dokončiť tento rok. Predbežný termín odhadli na október, nový harmonogram prác však nezverejnili.
Pôvodne mali byť práce hotové v lete 2015. Železnice ale termín posunuli na jar 2016, neskôr na november minulého roka. Ani jeden termín nedodržali.