TRENČÍN. Práce na budovaní prvej väčšej cyklotrasy v Trenčíne pokračujú, jej prvú časť by mali dokončiť už koncom tohto mesiaca.
Bude mať dva kilometre a poslúži cyklistom zo sídliska Juh, ktorí jazdia do centra mesta. Podľa výsledkov sčítania cyklistickej dopravy je práve trasa z Juhu do centra a späť najfrekventovanejšou trasou pre Trenčanov na bicykli.
Výstavbu cyklotrasy rozdelili na dve etapy, podľa hovorkyne Trenčína Eriky Ságovej je to jedna z najväčších mestských investičných akcií.
„Len výstavba prvej etapy cyklotrasy od kruhového objazdu pri Keramoprojekte do centra bude stáť takmer 300 tisíc eur," informovala Ságová.
Práce na dokončení cyklotrasy od kruhového objazdu pri Keramoprojekte do centra mesta prebiehajú na viacerých miestach súčasne, dokončiť by prvú etapu mali do konca mája.
„Takmer hotové je rozšírenie cesty v úseku medzi Námestím sv. Anny a kruhovým objazdom pri Keramoprojekte," uviedla hovorkyňa mesta s tým, že cieľom je rozšírenie ulice tak, aby mohli byť po oboch jej stranách vyznačené cyklopruhy. Betónový múr nahradí užší gabionový múr z drôtených košov vyplnených kamenivom.

Druhú časť začnú stavať v júni
Práce na výstavbe druhej etapy cyklotrasy od kruhového objazdu pri Keramoprojekte po kaplnku na cintoríne pod Juhom začnú v júni. Mesto tu plánuje rozšíriť Soblahovskú ulicu, príde aj k zasunutiu autobusových zastávok mimo komunikácie.
„Do budúcna chceme riešiť pre cyklistov sídlisko Juh, spojenie Kubrej a Opatovej cez sídlisko Sihoť s centrom, spojenie sídliska Juh s priemyselným parkom, cyklotrasy v Zámostí," dodala Ságová.
Trenčín je stále na chvoste
O chýbajúcich cyklocestách v Trenčíne svedčí aj fakt, že krajské mesto je už roky v dĺžke cyklotrás na chvoste medzi všetkými krajskými mestami na Slovensku.
„Cyklisti v Trenčíne si to zaslúžia, cyklotrasy potrebujú. V meste sú ohrození, mal by to byť taký kompromis aj pre chodcov aj cyklistov," myslí si Alena Kravcová.
Cyklistický tréner, ktorý trénoval aj Petra Sagana, Stanislav Ďurikovič, je pri cyklotrasách v Trenčíne mierne skeptický, hovorí, že tých pár metrov chodníka pre cyklistov problém Trenčína nevyrieši.
„Osobne sa mi to nepáči, je to len čiastočné riešenie, odoberajú z chodníka. Bolo by rozumnejšie prepojiť Juh s centrom cez Brezinu k Maxu, bolo by to lepšie pre zdravie," povedal Ďurikovič.

Predseda mestskej cyklokomisie a poslanec mestského zastupiteľstva Richard Medal hovorí, že kritické hlasy, ktoré hovoria o tom, že by bolo lepšie, ak by cyklotrasa viedla vedľa chodníkov, vníma.
Podľa neho je ale tento projekt na stole už sedem rokov.
„Diskutuje sa, prešlo sa niekoľkými alternatívami, nakoniec sa väčšia časť odbornej aj laickej verejnosti zhodla na tomto variante."
Filozofiou je podľa neho integrovať cyklodopravu spolu s automobilovou.
„Tento trend je všade vo svete moderný, integrácia cyklistov s chodcami je možná len výnimočne tam, kde to priestorovo vyhovuje, čo žiaľ, nie je prípad Trenčína. Ak by sme cyklotrasu v Trenčíne na Soblahovskej ulici riešili cez zeleň, dochádzalo by ku stretom s pešími, tomu sme sa chceli vyhnúť. Myslím, že aj odborná a cykloverejnosť ktorá sa na tom zúčastňovala sa zhodla, že takto je to lepšie. Nakoniec autá by sa mali prispôsobiť cyklistom, mala by sa upokojiť, pretože zdieľa s cyklistami jeden priestor,“ skonštatoval Medal.
Kde budú ďalšie?
V rámci cyklokomisie sú rozrobené viaceré projekty, kde by mohli byť ďalšie cyklotrasy.
„Pracujeme na projektoch na Sihoti, cez Rázusovu ulicu, Hodžovu ulicu, smer na Kubrú, do Opatovej, ale aj Za mostami po korune hrádze v smere do priemyselného parku, alebo cez Zlatovskú ulicu a ďalej do Zlatoviec, Záblatia cez Kasárenskú ulicu a ďalej do Orechového.
To je presne moment, kedy by bolo fajn, aby sa verejnosť, ktorú to zaujíma, zapojila. Každý posledný pondelok v mesiaci zasadá na Mestskom úrade cyklokomisia, kde sú všetci, ktorých to zaujíma vítaní,“ uzavrel Medal.