TRENČÍN. Stavba prvej cyklotrasy, ktorá prepojí centrum Trenčína s najväčším sídliskom Juh, mešká.
Mesto pôvodne avizovalo začiatok výstavby na jar tohto roka, doteraz sa ale práce nezačali. Trenčín tak zostáva v dĺžke cyklotrás posledný medzi všetkými krajskými mestami na Slovensku.
Zdržala ju dôkladná analýza
Podľa Evy Mišovičovej z Mestského úradu v Trenčíne je za zdržaním dôkladná analýza projektu odborníkmi a mestskej cyklokomisie.
„K záveru tohto procesu došlo až v polovici tohto roka. Stavebné povolenie bude správoplatnené 5. októbra a potom už nič nebráni tomu, aby sa začalo stavať,“ uviedla Mišovičová.
Stavba bude drahšia
Prvá etapa cyklochodníka pôjde od kruhovej križovatky pri Keramoprojekte po reštauráciu Trenčan.
Mestskí poslanci na ňu vyčlenili v rozpočte na tento rok 180-tisíc eur, cena bude ale nakoniec vyššia. „Po úpravách projektu narástla na 290-tisíc eur. Peniaze na stavbu prvej časti pôjdu výlučne z mestského rozpočtu,“ spresnila Mišovičová.
Druhú časť cyklotrasy, ktorá pôjde od kruhového objazdu pri Keramoprojekte cez Soblahovskú ulicu po park pod sídliskom Juh, chce mesto financovať z eurofondov.
„Čakáme na výzvu, ktorá by mala byť vyhlásená v októbri alebo novembri na cyklotrasy, cez Integrovaný regionálny operačný program. Mesto sa bude snažiť o to, aby druhá etapa cyklotrasy už bola financovaná s pomocou týchto prostriedkov,“ povedala Mišovičová. Náklady na stavbu druhej etapy odhadujú na 250 až 270-tisíc eur.
Úrad precenil svoje sily
Podľa šéfa trenčianskej cyklokomisie Richarda Medala, ktorá funguje pod mestským úradom, boli sľuby o začatí výstavby cyklotrasy na jar precenením reálnych možností úradu.
„Tento rok je naplánovaných viac ako 140 investičných akcií, mesto to jednoducho nestíha. V súčasnosti sa dokončuje stavebné konanie. Hneď po vydaní stavebného povolenia by sa mala začať stavať prvá etapa,“ povedal Medal.
Po technickej stránke bude nová cyklotrasa vyznačená zvislým a vodorovným dopravným značením, pričom prvá etapa od Domu knihy po Keramoprojekt si bude vyžadovať stavebné zásahy.
„Po Soblahovskej ulici je to technické riešenie také, že sa rozšíri o pár centimetrov existujúca vozovka a namaľujú sa cyklotrasy,“ spresnil Medal.
Projektujú ďalšie úseky
V cyklokomisii by podľa neho boli radi, ak by sa na budúci rok začali stavať aj ďalšie úseky, ktoré sa tento rok projektujú. „Ide o Rázusovu a Bratislavskú ulicu. Do budúcna by sme podľa generelu cyklodopravy chceli vytvoriť celú sieť cyklotrás – hlavné, ktoré budú spojovať najväčšie obytné celky s centrom mesta, a tiež menšie prepojovacie cyklotrasy, ktoré to budú spájať s hrádzou,“ myslí si Medal.
Dokončená by mohla byť o rok
Prvá cyklotrasa by mala byť kompletne dokončená do konca budúceho roka. „Našou snahou je, aby do volieb bola základná sieť – Za mosty, smerom na Sihoť a smerom na sídlisko Juh aby to bolo hotové a aby bola projekčne pripravená ďalšia sieť,“ dodal Medal.
Cyklotrasy Trenčanom chýbajú. To, že v meste nie je ani jedna klasická cyklotrasa, vníma väčšina oslovených cyklistov veľmi negatívne. „Som veľmi sklamaná. Na bicykli jazdím dennodenne, nechodím ani autobusom. Je to tu komplikované. Na chodníkoch sú ľudia, ktorí nadávajú, cesty sú plné áut, bojím sa, aby ma nezrazilo auto. Je to nebezpečné,“ myslí si Nina Kotúčová.
Cyklotrasy chýbajú aj Hane Balajovej.
„Veľmi mi chýbajú. Na bicykli chodím skoro každý deň, aj teraz som išla po Štefánikovej, ale musela som ísť po chodníku. Nemienim sa nechať zraziť, je to tam nebezpečné, už ma niekoľkokrát opreli autobusy o obrubník. Cyklotrasy už mali byť v Trenčíne dávno hotové. Všade inde sú krásne chodníky, tu nič. Cyklista tu nie je vôbec chránený,“ dodala.
Budovanie cyklochodníkov je podľa Romana Morocza dobrá vec pre všetkých. „S bicyklom sa vybaví oveľa viac a skôr ako autom. Škoda, že sú cyklisti vytláčaní z mesta,“ dodal.