Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Jaroslav Baláž obsadil na majstrovstvách Európy vznášadiel tretie miesto

V seriáli majstrovstiev Európy vznášadiel má náš región početné zastúpenie pretekárov. Vo farbách slovenskej reprezentácie ich nastupuje až päť.

Jaroslav Baláž obsadil tretie miesto.Jaroslav Baláž obsadil tretie miesto. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

PIEŠŤANY. Priestory piešťanskej Lodenice obsadilo 15. do 16. augusta 35 najlepších pilotov vznášadiel z celej Európy. V 4. kole šesťkolového európskeho šampionátu obojživelníkov pre vodu i zemský povrch sa medzi jazdcami z Francúzska, Talianska, Rakúska, Nemecka, Švédska, Slovenska a Českej republiky predstavili aj pretekári z Trenčína a Dubnice nad Váhom.

Jaroslav Baláž na bronzovej priečke

Jaroslav Baláž je dlhoročnou slovenskou jednotkou v pretekoch vznášadiel. Rodák z Piešťan od štúdia na strednej a vysokej škole žije v Trenčíne, kde si založil rodinu. Je viacnásobným európskym šampiónom i medailistom majstrovstiev sveta. V Piešťanoch skončil tretí. „Jediný klub na Slovensku i v Čechách je od roku 1986 v Piešťanoch. Sú v ňom pretekári aj z Trenčína, Ostravy či Jihlavy,“ povedal Baláž, ktorý súťaží od roku 2000. Vznášadlári môžu trénovať iba na hladinách, kde je povolená prevádzka motorových člnov. Pretekári dvojmotorovej formule 1 dosahujú rýchlosti vyše 160 kilometrov za hodinu. „Vyššie maximálne možné rýchlosti jazdci nevyužívajú, bolo by to nebezpečné. Tento šport je skôr o technike jazdy ako o maximálnej rýchlosti. Jazdci s výbornou technikou jazdy porazia aj pretekárov na silnejších vznášadlách,“ potvrdil Baláž. V Piešťanoch jazdili víťazi na Váhu i jeho brehoch rýchlosťou prekračujúcou sto kilometrov za hodinu. Vznášadlo najväčšej hviezdy podujatia z Talianska, trojnásobného majstra sveta Michele Scanavina, dosahuje až 195 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé skúsenosti získavajú na 30-ročnom vznášadle

Pre Dávida Lopúšeka a Milana Škultétyho (obaja z Trenčína) boli preteky európskeho šampionátu premiérou. Obsadili štvrtú priečku v kategórii Novice. Aj v ich vznášadle viaclistový ventilátor vháňa vzduch pod závodný stroj. Vzniknutá vzduchová poduška zdvihne vznášadlo 20-30 centimetrov nad povrch. „Začali sme jazdiť na tridsaťročnom vznášadle, ktoré už nikto nepoužíval. Chceme získať prvé skúsenosti. Žiaľ, vznášadlo je jedno z najťažších, vyše 200 kilogramové a malo z účastníkov najmenšiu vrtuľu. Tá už nedáva potrebnú silu,“ skonštatoval Milan Škultéty. V tíme sa s ním strieda Dávid Lopúšek. Aj on po pretekoch v Ostrave zbieral na Váhu ďalšie skúsenosti. „Vznášadlo sme na preteky dolaďovali celý týždeň. Naše jazdí maximálne sedemdesiatkou. Na vode je rýchlejšie, ale je tam aj väčšie nebezpečenstvo kolízie ako na suchu. Zo začiatku som pociťoval aj strach,“ priznal Dávid. Vznášadlo je poháňané benzínom a počas hodiny jazdy spotrebuje desať litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Dubničan konštruuje vlastné vznášadlá

Dubničan Ivan Štefánik je majstrom Európy z roku 2010 v kategórii FN. „Vznášadlá si konštruujem sám. Mám cit pre aerodynamiku, tak to zvládam. Na to najnovšie som si zobral dvojtýždňovú dovolenku,“ usmial sa Ivan. Ovládanie vznášadla vyžaduje výrazne zručnejšieho jazdca ako auto. Veľkú úlohu tu zohráva zotrvačnosť obojživelníka. „Aj dobrý jazdec urobí v zlomku sekundy chybu a nedokáže zabrániť havárii. Technika jazdy je veľmi dôležitá, ale o celkovom úspechu aj tak rozhoduje najmä kvalita mašiny. Veľa závisí od hmotnosti vznášadla,“ skonštatoval Štefánik. Ivan zažil už niekoľko havárií, pri jednej z nich so vznášadlom v štyridsaťkilometrovej rýchlosti urobil salto. Našťastie vyviazol iba s odreninami. „Vznášadlo strašne kĺže a zatáčanie treba maximálne predvídať, spôsob prejazdu zákrutami je najťažší. Jazdec musí mať obrovský odhad. Pri najrýchlejších kategóriách bývajú preteky vznášadiel niekedy nebezpečné,“ dodal Ivan Štefánik.

SkryťVypnúť reklamu

Švédsky reprezentant chodí na vznášadle do školy

Vznášadlá sa vymykajú svojim využitím z ostatných motoristických športov, kde sa vyvíjajú mašiny nepoužiteľné v bežnom reálnom živote. „Reprezentanti Švédska prišli všetci z blízkosti Stockholmu. Pretekár Magnus Ivanoff vyrába vznášadlá už mnoho rokov. Tam sú veľmi rozšírené v bežnom živote, pretože je tu veľa poloostrovov a ostrovčekov,“ vysvetlil Baláž. Niektorí Švédi jazdia do práce i do školy na vznášadlách. V lete používajú malé športové, v zime aj šesťmiestne, ktoré sú kapotované. Vznášadlá používa bežne aj hraničná pobrežná polícia. „Ja chodím na vznášadle pravidelne do školy, v ktorej študujem,“ potvrdil švédsky reprezentant Lucas Hall, víťaz kategórie Formula 2. Jaroslav Baláž túži rozšíriť rady vznášadlárov aj v Trenčíne. Chce nájsť tréningové priestory na trenčianskom úseku Váhu.. „Už je to predbežne dohodnuté, trénovať sa bude zrejme na Ostrove,“ potvrdil. Možno si tam zatrénuje aj bývalý Trenčan Marián Monček, ktorý žije v Jihlave.

Výsledky 4. kola Majstrovstiev Európy:

Formula 1: 1. Michele Scanavino (ITA), 2. Jean-Baptiste Richard (FRA), 3. Denis Ragot (FRA)

Formula 2: 1. Lucas Hall (SWE), 2. Magnus Ivanoff (SWE), 3. Tony Östermann (SWE)

Formula 50: 1. Fabien Santoulange (FRA), 2. Christian Godicheau (FRA), 3. Renato Presotto (ITA), 9. Ivan Štefánik (SVK)

Formula S: 1. Fabien Santoulange (FRA), 2. Christian Godicheau (FRA), 3. Jaroslav Baláž (SVK)

Formula Novice: 1. Joël Roblin (FRA), 2. Thomas Richard (FRA), 3. Mia Hagsteldová (SWE), 4. Dávid Lopúšek/Milan Škultéty (SVK). Marián Monček (nenastúpil)

Formula Junior: 1. Ilya Dupont (FRA), 2. Vojtěch Hejna (CZE), 3. Leon Badelt (GER)

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 089
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 589
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 326
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 112
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 523
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 946
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 421
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 877

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  2. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  8. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 121 057
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 926
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 445
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 018
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


13 h

Obvineniu z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky čelí viacero vodičov, ktorí jazdili na území Trenčianskeho kraja pod vplyvom alkoholu.


TASR 14 h
Zľava Jaroslav Baška, Antony Kysel, Peter Máťoš.

O post župana zabojuje Jaroslav Baška, Peter Máťoš a Anton Kysel.


14 h
Ilustračné.

Príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) na území Trenčianskeho kraja uskutočnili počas júla 342 výjazdov.


TASR 16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


17 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


19 h

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  2. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  8. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 121 057
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 926
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 445
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 018
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu