Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Stanica v Tepliciach stále chátra, ministerstvo sa jej nechce vzdať

Železničná stanica v Trenčianskych Tepliciach stále chátra, ministerstvo dopravy ju nechce previesť na mesto.

Stanica v Trenčianskych Tepliciach chátra už štyri roky.Stanica v Trenčianskych Tepliciach chátra už štyri roky. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

Železničná stanica v Trenčianskych Tepliciach stále chátra, ministerstvo dopravy ju nechce previesť na mesto.

TRENČIANSKE TEPLICE. Budova železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach stále chátra. Po čiastočnom obnovení prevádzky električky od júla na stanicu znovu prichádza väčší počet turistov, tá však zostáva zatvorená.

Nepredávajú sa tu lístky, nefungujú ani toalety. Stav národnej kultúrnej pamiatky, ktorú vlastní štát, sa stále zhoršuje. Na viacerých miestach opadáva omietka, v zime sa v nej nekúri.

SkryťVypnúť reklamu

Stanica skončila so železničkou

Prevádzku stanice ukončili v roku 2011 spolu s pravidelnou prevádzkou električky z Trenčianskej Teplej. Je pritom národnou kultúrnou pamiatkou, postavená bola v roku 1941.

Mesto sa podľa primátora Štefana Škultétyho snažilo budovu získať do vlastníctva už od roku 2011. Plánovalo tu zriadiť informačnú kanceláriu, múzeum, kaviarničku a verejné toalety. „Nestretli sme sa s pochopením zo strany ministerstva dopravy. Úradníci hľadali obštrukcie a budovu nechceli previesť na mesto,“ hovorí Škultéty.

Bez vlastníctva budovu neopravia

Ak by sa mesto chcelo uchádzať o eurofondy na opravu stanice, musí byť vlastníkom budovy. „Boli už dve výzvy v rámci operačného programu na rekonštrukciu stavieb, obe však mali podmienku, že mesto musí byť vlastníkom,“ dodal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Zo strany úradníkov ministerstva nevidí primátor žiaden záujem niečo s budovou robiť. Podľa neho ju vedome nechávajú chátrať.

„Nechcú ju previesť na mesto, nechcú ju predať vo verejnej súťaži, nemienia sem investovať peniaze.“ Ako dodal, mesto sa obráti aj na Krajský pamiatkový úrad v Trenčíne, keďže stanica je národnou kultúrnou pamiatkou. „Majiteľom je štát, tak by mali byť dvojnásobne prísni, aby začal monitorovať budovu a vyzývať vlastníka, aby začal konať,“ zdôraznil primátor.

Hrubé prepočty nákladov na rekonštrukciu odhaduje primátor na 700-tisíc až jeden milión eur. „Závisí to od konzultácií s pamiatkarmi. Ak by sme to mali vo vlastníctve v čase výziev na dotácie z eurofondov, tak by mesto peniaze na spolufinancovanie našlo,“ dodal Škultéty.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto čaká na ďalšie možnosti financovať opravu z peňazí Európskej únie. „Ak prídu ďalšie výzvy na predkladanie projektov, pokúsime sa znovu hľadať možnosti, ako budovu zachrániť,“ uzavrel primátor.

Budovu nie je možné vyčleniť

Ministerstvo dopravy o predaji stanice Trenčianskym Tepliciam neuvažuje.

„Je súčasťou komplexu, ktorý sa prenajíma. Preto ju nie je možné vyčleniť a samostatne predať. Budovu v súčasnosti využívajú na príležitostné jazdy električkou, ktoré robí nezisková organizácia na trati Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Súčasní dopravcovia sa podľa neho zaviazali do budúcnosti odkúpiť od železníc celú infraštruktúru trate Trenčianska Teplá Trenčianske Teplice.

K stanici patrí aj trať

Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Martiny Pavlíkovej vnímajú dopravný systém električkovej trate ako celok.

„Železničná trať a budova stanice tvoria súčasť železničnej infraštruktúry. V prípade predaja tejto trate by sa ponúkala na predaj trať s budovou stanice ako celok, neoddeliteľne, aby budova slúžila cestujúcim pri jazdách električkou,“ povedala Pavlíková.

Ako dodala, cieľom projektu revitalizácie železničnej stanice by mala byť jej komplexná rekonštrukcia. Vybranému uchádzačovi by železnice ako protihodnotu za opravu poskytli právo užívať vymedzené komerčné priestory okrem priestorov, ktoré sú potrebné na prevádzku, ako je čakáreň alebo predajňa lístkov, na dobu určitú.

Železnice momentálne neuvažujú o výrazných rekonštrukčných prácach na budove stanice v Trenčianskych Tepliciach, sú však otvorené diskusiám so záujemcami o vyššie spomenutý revitalizačný projekt, uzavrela Pavliková.

Možnosť odkúpiť stanicu spolu s traťou označil riaditeľ neziskovej organizácie Trenčianska elektrická železnica Dušan Nosál za vzdialenú budúcnosť. „Ak bude mať ministerstvo záujem to za rozumnú cenu predať, tak, samozrejme, záujem máme. Zatiaľ ale žiadne rokovania neprebehli,“ povedal Nosál.

Škoda, že sa zanedbáva

Opravenej a fungujúcej stanici by sa potešili všetci – domáci aj turisti. „Je to úžasný nápad, ak by sa to podarilo opraviť. Je s tým spojené moje detstvo, mladosť. Treba pri tom spolupracovať s pamiatkarmi, mohla by tam byť história mesta ako tradičných kúpeľov, možno malá kaviareň,“ povedala Mária Blaškovičová z Trenčianskych Teplíc.

„Je to veľká atrakcia. Určite by sa mala budova opraviť, je škoda, že sa to zanedbáva,“ povedala Elena Michalíková z Topoľčian.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 800
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 022
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 528
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 520
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 242
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 757
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 630
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 3 136

Blogy SME

  1. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  2. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  3. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Voda
  7. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 280
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 796
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 796
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 185
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 561
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 6 628
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 322
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 353
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Trenčianska krajská polícia upozorňuje na neprejazdnosť cesty II/499 medzi Myjavou a Vrbovcami. Dôvodom je tragická dopravná nehoda, ktorú policajti dokumentujú.


SITA 16 h
S návrhom grafikonu vlakovej dopravy nesúhlasia niektorí obyvatelia Nového Mesta nad Váhom a obce Vrbovce.

Proti novému grafikonu vlakovej dopravy sú Novomešťania, ale aj Vrbovčania.


18 h
ilustračné foto

Treťoligové Častkovce v riadnej hracej dobe gól v Mokrom Háji nestrelili.


21 h
Ilustračné foto.

Vodič z doposiaľ nezistených príčin prešiel plynule do protismeru a prednou časťou vozidla narazil do betónového piliera.


TASR 21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


22 h

Vodič Hyundaia prešiel do protismeru, čelne sa zrazil s kamiónom.


18 h

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


10. aug

Blogy SME

  1. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  2. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  3. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Voda
  7. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 280
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 796
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 796
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 185
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 561
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 6 628
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 322
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 353
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu