TRENČÍN. Výtlkov v Trenčíne ubudne. Mesto kúpilo špeciálne zariadenie na ich opravu. Stroj, ktorý vyrobili v Čechách, pracuje na báze infračerveného žiarenia, bez potreby rezania či frézovania asfaltu.
Ide o prvý stroj, ktorý používa technológiu deleného výsuvného čela, ktoré sa dá posúvať aj do strán. Obsluhovať ho budú dvaja pracovníci.
Unikátna technológia
Prvé výtlky začali opravovať už v týchto dňoch.
„Obsluhu dokáže zvládnuť každý, kto je trochu fyzicky zdatnejší. Technológia je unikátna tým, že využíva infražiarenie. Žiarič sálavým teplom roztopí vozovku, prehreje ju do hĺbky a zničí všetky praskliny. Pôvodný asfalt zostane kašovitý, pridáme do neho nový asfalt, ktorý je v stroji. Spoja sa dve teplé zmesi, rozhrabú a zavalcujú,“ hovorí Robert Marušák z dodávateľskej firmy.
Povrch by mal zostať opravený podľa skúseností z Čiech štyri až päť rokov. Za jeden deň dokáže stroj opraviť približne sto metrov štvorcových plochy.
„Tento stroj stojí okolo 73-tisíc eur bez DPH, mestu sme to ale predali v rámci promo akcie, keďže je to prvá samospráva na Slovensku, výrazne lacnejšie,“ dodal Marušák.
Trenčín tak za stroj zaplatil približne 60-tisíc eur bez DPH. Stroje na opravu ciest vyrábajú v Pelhřimove. Je to jediný výrobok svojho druhu v Európe.
Tradičná technológia bola drahá
Zariadenie bude mesto využívať nielen pri opravách výtlkov, ale aj pri poškodených krajniciach vozoviek, zapraveniach pri kanálových a odtokových výpustiach, poklopoch a priechodoch, dilatačných spárach mostov a opravách nerovností a vyjazdených pruhov spôsobených prejazdom ťažkých vozidiel a techniky.
Výtlky v meste doteraz opravovali tradičnou technológiou. „Zarezávaním a vytiahnutím starého asfaltu, potom sa dal nový asfalt a uvalcoval sa. Táto technológia bola výrazne drahšia a menej trvácna ako teraz,“ povedal Benjamin Lisáček, ktorý má na starosti správu miestnych komunikácií.
Zo strojom sa ale nedajú opraviť všetky cesty v Trenčíne, je určený len na asfaltobetón, nie na liaty asfalt. Riaditeľ Mestského hospodárstva a správy lesov Róbert Buchel vyrátal, že oprava jedného metra štvorcového týmto strojom stojí 12 eur.
„To je kompletná cena, aj s platmi zamestnancov, spotrebou LPG a asfaltovou drťou. Keď sa to robilo starou technológiou, platili sme za opravu jedného štvorcového metra 48 eur. Robil to externý dodávateľ, spoločnosť Marius Pedersen,“ dodal Buchel.
Šanca pre Michala
Jedným zo zamestnancov, ktorých vyškolili na obsluhu stroja, je aj Michal Stehlík.
Mladý bezdomovec z Trenčína, ktorý zachránil dva ľudské životy, dostal prácu a druhú šancu od mesta ako prejav vďaky. Doteraz robil na stavbách ako pomocník.
„Som rád, že mi ponúkli prácu a stály príjem. Je to celkom zaujímavá robota, teším sa na ten stroj, ešte som s niečím takým nerobil. Akú mám predstavu o ďalšom živote? Udržať sa v tejto práci a po čase sa osamostatniť,“ povedal Michal.