Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky opäť odložili

Križovatka medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou je nebezpečná. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest ju plánuje v roku 2016.

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná.(Zdroj: Archív TN)

Na križovatke medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou sa stalo množstvo nehôd. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest dnes hovorí o plánoch na rok 2016.

TRENČIANSKA TURNÁ. Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou opäť odložili.

O novom riešení nehodového úseku sa hovorí už niekoľko rokov. Slovenská správa ciest pripravuje rekonštrukciu cesty I/50 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota.

„Náš projekt rieši iba úpravu cesty tak, aby bolo možné stavebné práce robiť nezávisle. Rekonštrukciu tejto križovatky pripravuje Trenčiansky samosprávny kraj, momentálne je v štádiu vybavovania stavebného povolenia,“ povedala hovorkyňa správy ciest Zuzana Hromcová. Projektové dokumentácie sú podľa nej navzájom skoordinované, o spoločnom postupe pri stavbe ešte budú s TSK rokovať. „Predpokladáme, že stavebné práce sa začnú v roku 2016,“ dodala Hromcová.

Projekt novej križovatky stál približne 20-tisíc eur, platil ho krajský odbor dopravy. „V súčasnosti sa intenzívne podieľame na riešení stavebného povolenia. Čakáme na stanovisko Slovenskej správy ciest,“ povedala hovorkyňa kraja Jana Paulínyová.

Stav sa neustále zhoršuje

Starosta Trenčianskej Turnej Peter Mikula hovorí, že stav cesty aj križovatky je stále horší. Pozemky pod budúcou križovatkou už obec vyporiadala, pôdu vyňali z pôdneho fondu. Stavebné povolenie ale stále chýba. „Tento rok dokončíme papierovačky a dúfam, že na budúci rok sa to spraví,“ dodal Mikula.

Križovatka je nebezpečná

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná, často tu bývajú dopravné nehody. Problém je, ak sa na hlavnej ceste v križovatke stretnú dve autá a obe chcú odbočovať vľavo na vedľajšiu cestu. Autá, ktoré pokračujú rovno, ich v križovatke obchádzajú.

„A tu je problém, lebo 90 percent vodičov, samozrejme, začne predchádzať autá odbočujúce vľavo po pravej strane. Hovoria, že oni nepredchádzajú, ale obchádzajú,“ hovorí Trenčan Vladimír Koláček.

Podľa neho tým ale bránia odbočeniu autám, ktoré sú prvé v križovatke. „Ročne je tam z rôznych dôvodov minimálne 5-7 havárií,“ dodal.

To, že križovatka je problematická, potvrdil aj Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného. „Prejazd križovatkou nie je úplne jednoznačný. Konkrétna situácia totiž umožňuje viacero výkladov zákona,“ povedal. Podľa neho treba rozlišovať pojmy „predchádzať” a „obchádzať”. „V križovatke sa predchádzať nesmie. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.“

Hlavne opatrne

Na otázku, ako teda prechádzať križovatkou, odpovedá: „Opatrne. Najbezpečnejšie by bolo, aby vodiči vozidiel, ktorí idú za vozidlom, ktoré chce odbočiť vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, toto vozidlo nepredchádzali ani neobchádzali, ale čakali za ním v kolóne. Takéto riešenie je však v praxi nemožné,“ dodáva.

Podľa neho by tento problematický úsek vyjasnilo zavedenie ľavých odbočovacích pruhov z obidvoch strán. „Vtedy by bolo jasné, kto je v ktorom pruhu a vznikla by relatívne jednoduchá križovatka, avšak s veľkou intenzitou. Problém zlého rozhľadu by sa tým ale nevyriešil.“

Ako dodáva, zníženie rýchlosti na hlavnej ceste, paradoxne, tiež celej situácii príliš neprospieva. „Spomalením dopravy zvýšime jej hustotu. Zníženie rýchlosti len zníži následky dopravnej nehody, no teoreticky môže zvýšiť pravdepodobnosť jej vzniku,“ dodal. Z dlhodobého hľadiska je podľa Schebra táto križovatka ideálnym adeptom na výstavbu okružnej križovatky.

Ako prechádzať križovatkou

Celá odpoveď Pavla Schebra z Výskumného ústavu dopravného o prechádzaní problematickej križovatky Trenčianska Turná Trenčianske Stankovce:

Predchádzanie je definované v §15 zákona 8/2009 nasledovne:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky;

Vychádzajme z predpokladu, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje (hoci zákon o tom nikde nehovorí!). Ak na predmetnej križovatke vozidlo odbočuje vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, iné vozidlo by ho mohlo podľa ods. 1 predchádzať po pravej strane, dokonca aj po krajnici (ods. 5 písm. f)). Avšak odsek 5 písm. g) hovorí, že pri jazde cez križovatku na predchádzať nesmie. Zákonodarca mal zrejme na mysli len “klasické” predchádzanie po ľavej strane, ale zákon to nehovorí – jednoducho v križovatke sa po ľavej ani pravej strane nesmie predchádzať.

Ak náš predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje,neplatí(však odsek 1 hovorí v druhej vete o vozidle, ktoré mení smer jazdy vľavo, a nehovorí, či sa pohybuje alebo už stojí), tak potom je to jednoznačné –v križovatke sa predchádzať nesmiea bodka. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.

Nasledujúca časť (§14) je relevantná len v tom prípade, ak platí vyššie uvedený predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje:

Obchádzanie je definované v §14 toho istého zákona nasledovne:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Čiže ak vozidlo zastavilo, nejedná sa o predchádzanie, ale o obchádzanie. Ak považujeme vozidlo, ktoré odbočuje v križovatke vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám za vozidlo, ktoré zastavilo (ani to nie je celkom isté, lebo tu sa jedná o tzv. “zastavenie vozidla” a nie o “zastavenie” – čo je zásadný rozdiel – viď §2 ods. 2 písm. x) a y) ), tak podľa uvedeného §14 je vodič vozidla, ktoré ho predchádza po pravej strane nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla. Ale toto by v praxi znamenalo, že priamo idúci vodič nesmie obmedziť oprotiidúceho vodiča, ktorý odbočuje vľavo a dáva mu prednosť. Neobmedzením sa pritom rozumie povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal. Pri veľmi striktnom výklade zákona by sa teda zrejme dve vozidlá “zacyklili” a dávali si prednosť donekonečna.

Andrej Luprich

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  2. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  8. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  10. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 22 993
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 000
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 14 186
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 503
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 11 052
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 703
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 228
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 556
  9. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 471
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 263

Hlavné správy z MY Trenčín

Lobotka už naplno trénuje

Po nútenej pauze sa minulý týždeň pripojil k svojmu klubovému zamestnávateľovi a cestoval s ním aj na 5-dňový trip pred duelom s Villarrealom.

Počas Vianoc v divadle si odhalili tabule Turzonovová a Zedníček

Festival Vianoce v divadle tento rok oslávil 15. narodeniny.

Postup pri rozpočte považujú niektorí dubnickí poslanci za nekorektný

V Dubnici nad Váhom rokovali poslanci o návrhu rozpočtu. Z rokovania ho nakoniec stiahli.

Funkcie sa v pondelok na strednom Považí ujme hneď päť primátorov

Primátori piatich miest na strednom Považí zvolali ustanovujúce zasadnutie mestských zastupiteľstiev na posledný možný termín, ktorý po komunálnych voľbách určuje zákon.

Ľudia v Omšení dostali nezvyčajný dar

Úrad pre verejné obstarávanie daroval obci Omšenie prebytočné auto. Využijú ho na služby pre seniorov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Miroslava, ktorý si mal objednať vraždu pred penziónom, našli dnes mŕtveho

Muža v lete odsúdili na 25-ročné väzenie. Odvolal sa, na rozsudok čakal na slobode.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Menovaní už boli aj viceprimátori Martina

Martin bude mať aj najbližšie štyri roky opäť dvoch viceprimátorov.

Vybrali SME

Už ste čítali?