Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky opäť odložili

Križovatka medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou je nebezpečná. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest ju plánuje v roku 2016.

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná.Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná. (Zdroj: Archív TN)

Na križovatke medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou sa stalo množstvo nehôd. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest dnes hovorí o plánoch na rok 2016.

TRENČIANSKA TURNÁ. Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou opäť odložili.

O novom riešení nehodového úseku sa hovorí už niekoľko rokov. Slovenská správa ciest pripravuje rekonštrukciu cesty I/50 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota.

„Náš projekt rieši iba úpravu cesty tak, aby bolo možné stavebné práce robiť nezávisle. Rekonštrukciu tejto križovatky pripravuje Trenčiansky samosprávny kraj, momentálne je v štádiu vybavovania stavebného povolenia,“ povedala hovorkyňa správy ciest Zuzana Hromcová. Projektové dokumentácie sú podľa nej navzájom skoordinované, o spoločnom postupe pri stavbe ešte budú s TSK rokovať. „Predpokladáme, že stavebné práce sa začnú v roku 2016,“ dodala Hromcová.

Projekt novej križovatky stál približne 20-tisíc eur, platil ho krajský odbor dopravy. „V súčasnosti sa intenzívne podieľame na riešení stavebného povolenia. Čakáme na stanovisko Slovenskej správy ciest,“ povedala hovorkyňa kraja Jana Paulínyová.

Stav sa neustále zhoršuje

Starosta Trenčianskej Turnej Peter Mikula hovorí, že stav cesty aj križovatky je stále horší. Pozemky pod budúcou križovatkou už obec vyporiadala, pôdu vyňali z pôdneho fondu. Stavebné povolenie ale stále chýba. „Tento rok dokončíme papierovačky a dúfam, že na budúci rok sa to spraví,“ dodal Mikula.

Križovatka je nebezpečná

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná, často tu bývajú dopravné nehody. Problém je, ak sa na hlavnej ceste v križovatke stretnú dve autá a obe chcú odbočovať vľavo na vedľajšiu cestu. Autá, ktoré pokračujú rovno, ich v križovatke obchádzajú.

„A tu je problém, lebo 90 percent vodičov, samozrejme, začne predchádzať autá odbočujúce vľavo po pravej strane. Hovoria, že oni nepredchádzajú, ale obchádzajú,“ hovorí Trenčan Vladimír Koláček.

Podľa neho tým ale bránia odbočeniu autám, ktoré sú prvé v križovatke. „Ročne je tam z rôznych dôvodov minimálne 5-7 havárií,“ dodal.

To, že križovatka je problematická, potvrdil aj Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného. „Prejazd križovatkou nie je úplne jednoznačný. Konkrétna situácia totiž umožňuje viacero výkladov zákona,“ povedal. Podľa neho treba rozlišovať pojmy „predchádzať” a „obchádzať”. „V križovatke sa predchádzať nesmie. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.“

Hlavne opatrne

Na otázku, ako teda prechádzať križovatkou, odpovedá: „Opatrne. Najbezpečnejšie by bolo, aby vodiči vozidiel, ktorí idú za vozidlom, ktoré chce odbočiť vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, toto vozidlo nepredchádzali ani neobchádzali, ale čakali za ním v kolóne. Takéto riešenie je však v praxi nemožné,“ dodáva.

Podľa neho by tento problematický úsek vyjasnilo zavedenie ľavých odbočovacích pruhov z obidvoch strán. „Vtedy by bolo jasné, kto je v ktorom pruhu a vznikla by relatívne jednoduchá križovatka, avšak s veľkou intenzitou. Problém zlého rozhľadu by sa tým ale nevyriešil.“

Ako dodáva, zníženie rýchlosti na hlavnej ceste, paradoxne, tiež celej situácii príliš neprospieva. „Spomalením dopravy zvýšime jej hustotu. Zníženie rýchlosti len zníži následky dopravnej nehody, no teoreticky môže zvýšiť pravdepodobnosť jej vzniku,“ dodal. Z dlhodobého hľadiska je podľa Schebra táto križovatka ideálnym adeptom na výstavbu okružnej križovatky.

Ako prechádzať križovatkou

Celá odpoveď Pavla Schebra z Výskumného ústavu dopravného o prechádzaní problematickej križovatky Trenčianska Turná Trenčianske Stankovce:

Predchádzanie je definované v §15 zákona 8/2009 nasledovne:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky;

Vychádzajme z predpokladu, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje (hoci zákon o tom nikde nehovorí!). Ak na predmetnej križovatke vozidlo odbočuje vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, iné vozidlo by ho mohlo podľa ods. 1 predchádzať po pravej strane, dokonca aj po krajnici (ods. 5 písm. f)). Avšak odsek 5 písm. g) hovorí, že pri jazde cez križovatku na predchádzať nesmie. Zákonodarca mal zrejme na mysli len “klasické” predchádzanie po ľavej strane, ale zákon to nehovorí – jednoducho v križovatke sa po ľavej ani pravej strane nesmie predchádzať.

Ak náš predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje,neplatí(však odsek 1 hovorí v druhej vete o vozidle, ktoré mení smer jazdy vľavo, a nehovorí, či sa pohybuje alebo už stojí), tak potom je to jednoznačné –v križovatke sa predchádzať nesmiea bodka. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.

Nasledujúca časť (§14) je relevantná len v tom prípade, ak platí vyššie uvedený predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje:

Obchádzanie je definované v §14 toho istého zákona nasledovne:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Čiže ak vozidlo zastavilo, nejedná sa o predchádzanie, ale o obchádzanie. Ak považujeme vozidlo, ktoré odbočuje v križovatke vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám za vozidlo, ktoré zastavilo (ani to nie je celkom isté, lebo tu sa jedná o tzv. “zastavenie vozidla” a nie o “zastavenie” – čo je zásadný rozdiel – viď §2 ods. 2 písm. x) a y) ), tak podľa uvedeného §14 je vodič vozidla, ktoré ho predchádza po pravej strane nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla. Ale toto by v praxi znamenalo, že priamo idúci vodič nesmie obmedziť oprotiidúceho vodiča, ktorý odbočuje vľavo a dáva mu prednosť. Neobmedzením sa pritom rozumie povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal. Pri veľmi striktnom výklade zákona by sa teda zrejme dve vozidlá “zacyklili” a dávali si prednosť donekonečna.

Andrej Luprich

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  4. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  5. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 346
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 481
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 092
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 471
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 337
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 069
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 033
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 831
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 614
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Rozpočet TSK na budúci rok počíta s nižšími daňovými príjmami

Trenčiansky samosprávny kraj bude v budúcom roku hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom vo výške takmer 230 miliónov eur.

Ilustračné foto

Poslanci TSK schválili rozpočet, kraj chce investovať 76 miliónov eur

Viac ako 76 miliónov eur plánuje v budúcom roku investovať TSK do zvýšenia kvality ciest, škôl, nemocníc i zariadení sociálnych služieb.

Ilustračná fotografia.

Knihy píše za múrmi kláštora

„Mnísi radi hrajú videohry alebo bicyklujú,“ hovorí Rychtarech.

Richard Rychtarech

Vodiči nezaparkujú ani s preukazom ŤZP

Sťažujú sa na nedostatok parkovacích miest.

V meste je údajne málo parkovacích miest pre držiteľov preukazu ŤZP.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyšetruje masívne podozrenia z tunelovania Agrokomplexu

Rezort hovorí o závažných zisteniach v štátnom podniku. V minulosti ho riadili nominanti SNS.

Rušeň tlačil auto desiatky metrov

Matka s dvoma synmi skončili po zrážke v nemocnici.

Časť nákladov na testovanie mestu Nitra neuznali

Radnica zabezpečila na každé z odberných miest až troch administratívnych pracovníkov. Štát jej preplatí dvoch.

Z nádrže Ružiná vyťahujú obrovské ryby, záchranný odlov prebieha v sparťanských podmienkach

Pre ryby sú pripravené aj nákladné autá so špeciálnymi bedňami, v ktorých je k dispozícii tekutý kyslík.

Už ste čítali?