Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky opäť odložili

Križovatka medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou je nebezpečná. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest ju plánuje v roku 2016.

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná.Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná. (Zdroj: Archív TN)

Na križovatke medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou sa stalo množstvo nehôd. Rekonštrukciu odložili, Správa ciest dnes hovorí o plánoch na rok 2016.

TRENČIANSKA TURNÁ. Rekonštrukciu nebezpečnej križovatky medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou opäť odložili.

O novom riešení nehodového úseku sa hovorí už niekoľko rokov. Slovenská správa ciest pripravuje rekonštrukciu cesty I/50 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota.

„Náš projekt rieši iba úpravu cesty tak, aby bolo možné stavebné práce robiť nezávisle. Rekonštrukciu tejto križovatky pripravuje Trenčiansky samosprávny kraj, momentálne je v štádiu vybavovania stavebného povolenia,“ povedala hovorkyňa správy ciest Zuzana Hromcová. Projektové dokumentácie sú podľa nej navzájom skoordinované, o spoločnom postupe pri stavbe ešte budú s TSK rokovať. „Predpokladáme, že stavebné práce sa začnú v roku 2016,“ dodala Hromcová.

Projekt novej križovatky stál približne 20-tisíc eur, platil ho krajský odbor dopravy. „V súčasnosti sa intenzívne podieľame na riešení stavebného povolenia. Čakáme na stanovisko Slovenskej správy ciest,“ povedala hovorkyňa kraja Jana Paulínyová.

Stav sa neustále zhoršuje

Starosta Trenčianskej Turnej Peter Mikula hovorí, že stav cesty aj križovatky je stále horší. Pozemky pod budúcou križovatkou už obec vyporiadala, pôdu vyňali z pôdneho fondu. Stavebné povolenie ale stále chýba. „Tento rok dokončíme papierovačky a dúfam, že na budúci rok sa to spraví,“ dodal Mikula.

Križovatka je nebezpečná

Križovatka je z pohľadu vodičov veľmi neprehľadná, často tu bývajú dopravné nehody. Problém je, ak sa na hlavnej ceste v križovatke stretnú dve autá a obe chcú odbočovať vľavo na vedľajšiu cestu. Autá, ktoré pokračujú rovno, ich v križovatke obchádzajú.

„A tu je problém, lebo 90 percent vodičov, samozrejme, začne predchádzať autá odbočujúce vľavo po pravej strane. Hovoria, že oni nepredchádzajú, ale obchádzajú,“ hovorí Trenčan Vladimír Koláček.

Podľa neho tým ale bránia odbočeniu autám, ktoré sú prvé v križovatke. „Ročne je tam z rôznych dôvodov minimálne 5-7 havárií,“ dodal.

To, že križovatka je problematická, potvrdil aj Pavel Scheber z Výskumného ústavu dopravného. „Prejazd križovatkou nie je úplne jednoznačný. Konkrétna situácia totiž umožňuje viacero výkladov zákona,“ povedal. Podľa neho treba rozlišovať pojmy „predchádzať” a „obchádzať”. „V križovatke sa predchádzať nesmie. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.“

Hlavne opatrne

Na otázku, ako teda prechádzať križovatkou, odpovedá: „Opatrne. Najbezpečnejšie by bolo, aby vodiči vozidiel, ktorí idú za vozidlom, ktoré chce odbočiť vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, toto vozidlo nepredchádzali ani neobchádzali, ale čakali za ním v kolóne. Takéto riešenie je však v praxi nemožné,“ dodáva.

Podľa neho by tento problematický úsek vyjasnilo zavedenie ľavých odbočovacích pruhov z obidvoch strán. „Vtedy by bolo jasné, kto je v ktorom pruhu a vznikla by relatívne jednoduchá križovatka, avšak s veľkou intenzitou. Problém zlého rozhľadu by sa tým ale nevyriešil.“

Ako dodáva, zníženie rýchlosti na hlavnej ceste, paradoxne, tiež celej situácii príliš neprospieva. „Spomalením dopravy zvýšime jej hustotu. Zníženie rýchlosti len zníži následky dopravnej nehody, no teoreticky môže zvýšiť pravdepodobnosť jej vzniku,“ dodal. Z dlhodobého hľadiska je podľa Schebra táto križovatka ideálnym adeptom na výstavbu okružnej križovatky.

Ako prechádzať križovatkou

Celá odpoveď Pavla Schebra z Výskumného ústavu dopravného o prechádzaní problematickej križovatky Trenčianska Turná Trenčianske Stankovce:

Predchádzanie je definované v §15 zákona 8/2009 nasledovne:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1

g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky;

Vychádzajme z predpokladu, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje (hoci zákon o tom nikde nehovorí!). Ak na predmetnej križovatke vozidlo odbočuje vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, iné vozidlo by ho mohlo podľa ods. 1 predchádzať po pravej strane, dokonca aj po krajnici (ods. 5 písm. f)). Avšak odsek 5 písm. g) hovorí, že pri jazde cez križovatku na predchádzať nesmie. Zákonodarca mal zrejme na mysli len “klasické” predchádzanie po ľavej strane, ale zákon to nehovorí – jednoducho v križovatke sa po ľavej ani pravej strane nesmie predchádzať.

Ak náš predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje,neplatí(však odsek 1 hovorí v druhej vete o vozidle, ktoré mení smer jazdy vľavo, a nehovorí, či sa pohybuje alebo už stojí), tak potom je to jednoznačné –v križovatke sa predchádzať nesmiea bodka. Ani po ľavej strane, ani po pravej strane, lebo oboje je predchádzanie.

Nasledujúca časť (§14) je relevantná len v tom prípade, ak platí vyššie uvedený predpoklad, že “predchádza” sa vozidlo, ktoré sa pohybuje:

Obchádzanie je definované v §14 toho istého zákona nasledovne:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Čiže ak vozidlo zastavilo, nejedná sa o predchádzanie, ale o obchádzanie. Ak považujeme vozidlo, ktoré odbočuje v križovatke vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám za vozidlo, ktoré zastavilo (ani to nie je celkom isté, lebo tu sa jedná o tzv. “zastavenie vozidla” a nie o “zastavenie” – čo je zásadný rozdiel – viď §2 ods. 2 písm. x) a y) ), tak podľa uvedeného §14 je vodič vozidla, ktoré ho predchádza po pravej strane nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla. Ale toto by v praxi znamenalo, že priamo idúci vodič nesmie obmedziť oprotiidúceho vodiča, ktorý odbočuje vľavo a dáva mu prednosť. Neobmedzením sa pritom rozumie povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal. Pri veľmi striktnom výklade zákona by sa teda zrejme dve vozidlá “zacyklili” a dávali si prednosť donekonečna.

Andrej Luprich

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 446
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 622
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 569
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 743
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 820
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 525
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 107
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 082

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 56 767
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 029
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 892
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 804
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 524
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 800
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 788
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 549
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

V. Bierovce/Opatovce (v bielom) hostili Kľúčové.

Prehľad výsledkov, komentárov, tabuliek a top hráčov zápasov od III. po IX. ligy.


10 h
ilustračné foto.

Prehľad výsledkov, komentárov, tabuliek a top hráčov zápasov VIII. ligy Juh a IX. ligy Nové Mesto.


17 h
Božena Hatlasová.

Pani Božena odišla včera popoludní (dňa 12. augusta) z domu na neznáme miesto a doposiaľ sa nikomu neozvala.


(TN) a 1 ďalší 19 h
Zberateľ skamenelín fosílií Samuel Veselý navštevuje lokality po celom Slovensku.

Jedinečná fosília pierka je iba druhým, doposiaľ doloženým, nálezom pierka na našom území v celej jeho histórii.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 13. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  5. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 56 767
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 029
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 892
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 804
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 524
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 800
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 788
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 549
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu