TRENČÍN. Firmy pri prácach na modernizácii v Trenčíne využívajú aj mestské pozemky. Výmery, ktoré majú oficiálne v prenájme od mesta, ale podľa informácií zo stránky Trenčianskeho fóra nezodpovedajú realite a rozloha pozemku, ktorý spoločnosť reálne využíva, je niekoľkokrát väčšia.
„Zhotoviteľ modernizácie železnice chronicky nedodržiava termíny a neopodstatnene predlžuje rozkopávky komunikácií a verejných priestranstiev. Vedenie mesta problém nerieši a dokonca pomáha stavebníkovi vyhýbať sa plateniu nájomného, podobne ako sa to dialo v prípade tzv. Cellerovej jamy. Rozpočet mesta tým prichádza o desiatky tisíc eur ročne," myslí si Norbert Brázda z Trenčianskeho fóra.
Časť pozemku bývalej letnej plavárne s výmerou necelých 1800 metrov štvorcových prenajíma mesto spoločnosti TSS Grade, s ktorou Železnice podpísali zmluvu na stavebné práce pri modernizácii železnice. „Areál bývalej plavárne má približne 30 tisíc metrov štvorcových, z toho asi 20 tisíc metrov vlastní mesto. Firma teda užíva takmer 18 tisíc metrov štvorcových bez súhlasu mesta," dodal Brázda.
Na pozemku je od roku 2013 uskladnená zemina. Tá by mala byť použitá ako podkladový materiál pri stavbách, ktoré budú vybudované v rámci „malej stavby" - teda parkovisko v okolí krytej plavárne, rekonštrukcia Mládežníckej ulice a prekládka inžinierskych sietí.
Mesto chce vyčísliť skutočný stav
Mesto eviduje, že zhotoviteľ stavby využíva okrem prenajatých aj iné pozemky. „Zhotoviteľa stavby sme vyzvali na doloženie skutočného záberu pozemku a množstva uloženej zeminy. Žiadame tiež o vyčíslenie, koľko kubických metrov uloženej zeminy bude použitých pri vyvolaných investíciách mestom, súvisiacich s takzvanou malou stavbou," povedala hovorkyňa mesta Erika Ságová.
Podľa odpovede od zhotoviteľa stavby mesto určí výšku nájmu. „Ak vydokladujú, že všetku uloženú zeminu použijú pri „malej stavbe", pripravíme dodatok k nájomnej zmluve. Cenu prenájmu nezmeníme, len rozšírime plochu nájmu. Ak ale príde odpoveď, že použijú len časť zeminy, vyčíslime im komerčný nájom," dodala Ságová. Ten bude mesto žiadať zaplatiť aj spätne od doby používania dotknutých pozemkov.
Mesto tiež vyzvalo dodávateľa stavby na okamžité odpratanie a likvidáciu stavebného odpadu, ktorý vzniká pri modernizácii železnice. Ten sa hromadil v starom skejtparku a na parkovisku pri bývalej plavárni.
Cenu za prenájom určilo nariadenie
Cena za prenájom mestských pozemkov je stanovená podľa nariadenia mesta. Firma, ktorá robí verejnoprospešné práce, platí mestu za prenájom pozemku počas celej doby užívania pozemkov jedno euro.
„Je to v súlade s nariadením mesta, ktoré stanovuje nájomné za užívanie pozemkov počas výstavby verejnoprospešných stavieb, ako je napríklad výstavba alebo rekonštrukcia komunikácií, chodníkov, spevnených plôch, ktoré budú po kolaudácii prevedené do vlastníctva mesta," vysvetlila Ságová.
Podľa vyjadrenia železníc je to problém zhotoviteľa stavby, ktorému železnice poskytli všetky vhodné vlastné pozemky. "Ten si pre staveniskové skládky a cesty uzatvára potrebné zmluvy vo vlastnom mene, tak ako je tomu aj v areáli bývalého kúpaliska a to s mestom Trenčín. Do týchto zmluvných vzťahov, ako investor, nevstupujeme," povedala Daniela Detersová z odboru komunikácie železníc.
Nájomných zmlúv je viac, niektoré sú komerčné
Mesto má uzatvorených viacero nájomných zmlúv, ktorých predmetom je prenájom pozemkov v súvislosti s modernizáciou železnice. Cena jedno euro za prenájom počas celej doby užívania pozemkov bola schválená zastupiteľstvom a j z a účelom úpravy a rozšírenia Ulice J. Psotného a v lokalite Mládežnícka - Ostrov.
„Za účelom zriadenia staveniska máme so zhotoviteľom stavby uzatvorenú nájomnú zmluvu a j n a prenájom pozemku s celkovou výmerou 53 metrov štvorcových, kde je cena nájmu stanovená v zmysle znaleckého posudku z dôvodu, že ide o štátnu organizáciu, a je vo výške 194,20 eur ročne," dodala Ságová.