Stav cyklodopravy v krajskom meste je naozaj zlý. Konkrétne riešenia by mohli prísť budúci rok.
TRENČÍN. Situácia s cyklotrasami v Trenčíne je dlhodobo problematická.
O možných riešeniach sme sa porozprávali s predsedom mestskej cyklokomisie a poslancom mestského zastupiteľstva Richardom Medalom.
Ako vnímate problematiku cyklodopravy v meste - aké sú šance na zlepšenie tejto zlej situácie?
- Stav je naozaj zlý, sme stále na chvoste medzi všetkými krajskými mestami. A j po sprevádzkovaní novej cyklotrasy cez nový cestný most máme stále najmenej kilometrov cyklotrás na Slovensku. Verím tomu, že šance na zlepšenie sú v novom obsadení mestského zastupiteľstva. Viacerí poslanci zvolení na jeseň 2014 mali, a snád stále majú, cyklistickú problematiku ako svoju prioritu.
Aj vedenie mesta je naklonené konečne túto problematiku riešiť. Hlavného architekta napokon nie je vidno inak ako na bicykli. Zatiaľ je to však všetko iba v rovine deklarácií, rokovaní, príprav, ale verím, že konkrétnych riešení sa dočkáme už na budúci rok. A nejaké drobnosti, ktoré si nevyžadujú veľa peňazí a projektovania, sa možno podarí ešte tento rok.
V akom stave je projekt dlho pripravovanej cyklotrasy zo sídliska Juh do centra?
- Žiaľ, do procesu prípravy tohto projektu zasiahla zmena legislatívy a celý projekt sa musí prerábať podľa nových noriem. Ale pokiaľ viem, intenzívne sa na tom pracuje a tento rok by akcia mala byť projekčne pripravená, vrátane vybaveného stavebného povolenia.
Ak sa podarí do rozpočtu mesta na budúci rok zaradiť financie na realizáciu, mohla by sa táto cyklotrasa v roku 2016 stať konečne realitou.
Aké sú ďalšie plány?
- Je fakt, že táto trasa bola vybraná ako prvá na riešenie podľa výsledkov sčítania cyklistickej dopravy - trasa z Juhu do centra a späť bola a stále je najfrekventovanejšou trasou pre Trenčanov na bicykli. Ak by sa táto cyklotrasa zrealizovala, bol by to stále iba začiatok.
Rovnako si bezpečné cyklistické prepojenie s centrom mesta zaslúžia aj obyvatelia Sihote, Kubrej, Kubrice, Zámostia. Je to beh na dlhú trať, ale ak sa kompetentní spoja a bude pretrvávať vôľa a cieľavedomosť, máme reálnu šancu dobehnúť také cykloveľ moci, ako je napríklad Brno, Olomouc, ale aj Prešov, Trnava alebo Žilina.
Jeden cyklista rovná sa mínus jedno auto
V súvislosti s cyklotrasami sa teraz veľa hovorí aj o Vážskej cyklomagistrále.
- Samozrejme, fandím tomuto projektu, pomôže aj Trenčínu vytvorením prístupu po hrádzi a j z okolitých miest. Hrádzové cyklotrasy sa môžu stať aj pre systém mestských cyklotrás akousi chrbtovou kosťou. Škoda, že je cesta na vrchole hrádze pomerne úzka, dochádza tam často k stretom cyklistov a chodcov.
Vidím preto isté ohrozenie dobrého úmyslu tohto projektu, ak budú k sebe chodci a cyklisti pri zdieľaní tohto ich spoločného priestoru netolerantní. Pre každodennú cyklistickú dopravu v meste - do práce, školy, za nákupmi je ale Vážska cyklomagistrála menej podstatná ako premyslená a funkčná sieť bezpečných cyklotrás po vnútromestských komunikáciách.
Často sa hovorí o nezmyselných pokutách, ktoré dostávajú cyklisti od mestských policajtov. Dá sa s tým niečo robiť?
- Problém príslušníkov mestskej polície, ktorí bez pardonu pokutujú cyklistov, je vtom, že nerozlišujú ohľaduplných od neohľaduplných cyklistov. Pri riešení priestupkov by mali v prvom rade vyhodnotiť, či svojím konaním niekoho ohrozili. Ak áno, isto im pokuta patrí.
Ak jazdili trebárs po chodníku, kde jazdiť po ceste je nebezpečné, ale jazdili pomaly, ohľaduplne, alebo jazdili v protismere - napríklad na zjednosmernenej Orechovskej ulici, kde je alternatívou vyše kilometrová obchádzka, mali by to riešiť upozornením, napomenutím, ak vôbec. A už vôbec nie pokutou.
Úplne chápem cyklistov, ktorí chodia po chodníkoch aj tam, kde by nemali - napríklad na Štefánikovej. Z pohľadu zachovania života a zdravia je to úplne logické konanie. Ale pochopiteľné a akceptovateľné je to iba v prípade, ak jazdia ohľaduplne. Cyklisti jazdiaci slalom medzi chodcami si zaslúžia mastnú pokutu.
Málo sa totiž v našom meste hovorí o tom, že jeden cyklista rovná sa mínus jedno auto. Čo znamená menej výfukových plynov, viac priestoru, viac parkovacích miest.
Cyklistov by sme si mali viac vážiť, naopak - ich chváliť, nie pokutovať. Ako poslanec mesta verím, že novovymenovaný náčelník Mestskej polície v Trenčíne bude voči potrebám trenčianskych cyklistov ústretový a bude aj svojich podriadených inštruovať k zmene ich postoja voči cyklistom.