TRENČÍN. Harmonogram dokončenia stavieb pri modernizácii železnice v Trenčíne má ďalší posun. Ešte v marci železnice tvrdili, že stavbu podjazdu na Vlárskej ulici pri Old Herolde dokončia v júli. Dnes to už neplatí.
Podľa železníc za to môže štvormesačný odklad uzavretia priecestia Vlárska. „Museli sme upraviť harmonogram celého uzla posunom začiatku jeho výstavby a časovým skoordinovaním s ostanými objektmi. Uzavretie bolo posunuté oproti pôvodnému termínu o štyri mesiace,“ povedala Daniela Detersová z odboru komunikácie železníc.
Nový termín ukončenia podjazdu je podľa upraveného harmonogramu prelom tretieho a štvrtého kvartálu tohto roka. K ďalším zmenám v termínoch dokončenia sa železnice nechceli vyjadriť. „Nový harmonogram dokončenia zatiaľ nemá konečnú podobu a preto by bolo predčasné hovoriť o posune termínov,“ dodala Detersová.
Obchádzky sú drahé
Dokončenie podjazdu na Vlárskej ulici má pritom výrazný vplyv na dopravu v meste. Obchádzky a obmedzenia stoja podľa informácií Trenčianskeho fóra obyvateľov mesta tisíce eur denne.
„Obchádzková trasa v dôsledku uzávierky Čierneho mosteka má dĺžku približne 3 kilometre. Denne ňou prejde vyše sedem tisíc áut, minimálne dve tretiny z nich smerujú do centra mesta. To je približne 15 000 kilometrov denne. To znamená navyše približne 1000 eur denne za pohonné hmoty, stovky hodín strávených v zápche a ťažko vyčísliteľné znečistenie ovzdušia, hluk a poškodenie komunikácií,“ povedal Norbert Brázda z Trenčianskeho fóra.
Mostek už neotvoria
Práce na železnici po uzavretí Čierneho mosteka v tejto časti stavby pokračujú. Podľa informácii železníc založili v Orechovom oporný múr a robia prípravné práce na preložkách vodovodu a kanalizácie.
„Práce budú pokračovať výstavbou oporných múrov smerom k areálu Old Herold. V samotnom areáli Old Herold sú oporné múry už vo výstavbe. Za súčasného stavu nie je možné opätovne otvoriť pôvodný úsek cesty pre automobilovú dopravu,“ povedala Detersová.
Podjazd na Vlárskej ulici pri Old Herolde. FOTO: ANDREJ LUPRICH
Chýbajú protihlukové steny
Obyvateľom zo Sihote, ktorí bývajú pri železnici chýbajú protihlukové steny. Medzi železničnou stanicou a rodinnými domami na Hodžovej ulici, ktoré sa nachádzajú v tesnej blízkosti železničnej stanice nie sú postavené žiadne zábrany.
Tie končia pri rodinných domoch približne v miestach ako je zimný štadión Mariána Gáboríka. Ďalej smerom k bývalému Mliečnemu baru už protihluková stena nepokračuje.
Podľa vyjadrenia železníc pri stavbe postupovali podľa projektu a v súlade so stavebným povolením.
„Po ukončení stavby modernizácie, keď už bude trať v plnej prevádzke, urobíme opätovné merania hluku. Ak sa preukáže prekročenie hygienických limitov v konkrétnych úsekoch, dôjde k dobudovaniu protihlukových stien, prípadne budú vykonané individuálne opatrenia na zníženie hluku napríklad výmenou okien,“ sľúbili na svojej stránke železnice.
Pri cestnom moste už hlučnosť merajú
Podobný problém, ale v súvislosti s výstavbou nového cestného mosta riešili aj ľudia, ktorí majú domy v jeho blízkosti.
Šesť rodín, ktoré bývajú neďaleko mosta sa sťažovalo na absenciu protihlukovej zábrany, ktorá práve nad ich domami nepokračuje.
Jedna z dotknutých obyvateliek Legionárskej ulice nechala zhotoviť aj špeciálny transparent, ktorý bol počas slávnostného otvorenia viditeľný aj z mosta.
Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera vtedy argumentoval, že stavbu hradili z európskych dotácií a projekt nemožu meniť svojvoľne, problém ale sľúbil vyriešiť. V prípade neprimeraných výsledkov protihlukovú stenu predĺžime,“ povedal Žembera.
Podľa informácií zo Slovenskej správy ciest merania hlučnosti práve prebiehajú. „Po ich vyhodnotení bude vypracovaný postup ďalšieho riešenia,“ povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromocová.