TRENČÍN. Obyvatelia Trenčína sa sťažujú na dlhé a podľa nich úplne zbytočné uzavretia železničných priecestí. Rampy bývajú spustené dolu niekedy 10-15 minút bez toho, že by išiel vlak. Situácia sa podľa informácií našich čitateľov opakuje pravidelne na priecestiach v Zlatovciach a tiež pri Bille. Doprava v meste je zložitá, dlhé čakania ju ešte viac komplikujú.
„Vo štvrtok 16. apríla sme o 14.29 hod. prišli k železničnému priecestiu pri Bille. Postupne pribúdali autá, chodci i cyklisti.
Vlak prešiel, ale rampy zostali dolu, tak sme čakali, že pôjde ďalší. Na druhej strane stálo aj auto policajtov.
Tí po desiatich minútach nevydržali, otočili sa a odišli. Len čo sa tak stalo, chodci a cyklisti začali prechádzať na druhú stranu. Ani sa nečudujem, trvalo to naozaj dlho. Lenže čo by sa stalo, ak by sa spoza zákruty vyrútil vlak? Boli tam aj deti,“ hovorí o svojom zážitku Hana Hajasová z Trenčína.
Po tridsiatich minútach čakanie vzdali. Rozhodli sa, že zájdu na železničnú stanicu zistiť, prečo sú rampy stále dolu.
„Chlapi vo výpravni nevedeli, ale jeden niekam zavolal. Rozuzlenie? Rampy už neriadi automat, ale je za ne zodpovedný jeden pracovník a ten vraj zabudol. Čo keby zabudol dať rampy dolu? Čo by sa stalo potom? Ako sa také niečo vôbec môže stať,“ pýta sa Hajasová.
Podľa jej zistení sa situácia opakovala viackrát, ľudia na tomto priecestí čakali zbytočne takmer polhodinu aj dva dni predtým.
Individuálne zlyhanie zamestnanca
Podľa informácií Ľubomíra Mitasa zo Železníc Slovenskej republiky riadil v tomto prípade rampy na priecestí zamestnanec železníc. Rampy však zdvihnúť nezabudol.
„V tomto prípade išlo o jeho individuálne zlyhanie pri organizácii vlastnej práce. S dotyčným sme mali pohovor a situáciu sme prešetrili. Zamestnanca sme postihli krátením prémií za mesiac apríl, vzniknutej situácie je nám ľúto,“ povedal Mitas.
Problémy majú aj sanitky
Problémom je, ak na priecestí zostane stáť dlhší čas sanitka, ktorá je na ceste k pacientovi. Komplikácie a zdržania v Trenčíne priznáva aj hovorca záchrannej služby Boris Chmel. „Situácia na priecestí komplikuje prácu zdravotníckym operátorom v stredisku záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne. Pokiaľ sa dá, posielajú k pacientovi na jednej strane závor posádku rýchlej pomoci Trenčín 1, ktorá je na rovnakej strane závor. Na druhej strane závor zasa zasahujú iné posádky,“ hovorí Chmel.
Ďalšou možnosťou je podľa neho aj využitie inej najbližšej obchádzky. „Nie vždy sa to tak dá, žiaľ, dochádza tu k predĺženiu dojazdových časov,“ povedal Chmel.
Závory sú dolu len nevyhnutne dlho
Dlhé čakacie doby na priecestiach sú podľa Ľubomíra Mitasa opodstatnené. „Vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha je niekoľko sto metrov, pri vyššej rýchlosti môže byť až 1000 a viac metrov,“ hovorí. Závory podľa neho nikdy nebývajú zatvorené zbytočne dlho, ale na nevyhnutne dlhý čas. Väčšina moderných priecestných zabezpečovacích zariadení je ovládaná automaticky, jazdou vlaku.
To znamená, že ak vlak vstúpi do blízkosti priecestia, spustí sa výstražný stav na zabezpečovacom zariadení.
Čas do príjazdu vlaku na priecestie môže byť obvykle od 30 do 50 sekúnd. Výstražný stav sa na priecestí ukončí automaticky až potom, keď posledný vozeň opustí priecestie.
Pri priecestiach, ktoré sú blízko staníc, môže doba od spustenia výstrahy do príjazdu vlaku na priecestie trvať aj tri-štyri minúty.
K predĺženiu času „zatvorených rámp“ môže dôjsť aj pri dvojkoľajnej trati pri súčasnej jazde vlakov v oboch smeroch.
„V tomto konkrétnom prípade, keď priecestie riadi signalista, ide o výnimočnú situáciu vynútenú modernizáciou železničnej infraštruktúry, ktorá práve prebieha v tejto lokalite,“ uzavrel Mitas.