Motešický kameňolom patril počas víkendu terénnym autám najznámejších značiek a milovníkom adrenalínu.
MOTEŠICE. Sedemnásť dvojčlenných posádok zo Slovenska, Maďarska a Českej republiky bojovalo 18. a 19. apríla o body v 1. podujatí Majstrovstiev Slovenska v offroad triale. Offroad trial je súťaž terénnych áut, ktoré postupne zdolávajú vytýčené krátke trate plné nebezpečných nástrah. Na Slovensku sa v tomto adrenalínovom športe jazdí od roku 2010. Šofér musí mať sedemnásť rokov a vlastniť vodičský preukaz, spolujazdec minimálne pätnásť rokov. V minulom roku Slováci usporiadali v Lietavskej Lúčke európsky šampionát.
V Motešiciach jazdil aj vicemajster Európy
V motešickom kameňolome sa súťažilo v piatich kategóriach podľa technickej úpravy terénnych automobilov. Ich možnostiam sú prispôsobené aj jednotlivé trate podľa náročnosti. „Otvorené majstrovstvá Slovenska budú mať v tomto roku sedem kôl. V Motešiciach sa konal prvý závod sezóny. Kvalita zúčastnených posádok bola veľmi vysoká, čakali sme však o niečo vyššiu účasť,“ uviedol Róbert Král, riaditeľ pretekov. Na vytýčených tratiach počas dvoch dní súťažili o majstrovské body aj obhajcovia titulov majstrov Slovenska z minulej sezóny. „Najlepší slovenskí jazdci sa každoročne predstavujú na Majstrovstvách Európy. Jozef Trulík sa stal v minulom roku vicemajstrom Európy v kategórii Original. Slovenskí jazdci sa pravidelne umiestňujú do desiateho miesta,“ uviedol Král. V tomto roku je na európsky šampionát, ktorý sa uskutoční v San Marine, prihlásených už deväť posádok zo Slovenska.
V kameňolome súťažili aj štyri ženy
V náročnej súťaži, ktorá je určená predovšetkým excelentným šoférom a spoľahlivým spolujazdcom, sa predstavilo aj niekoľko žien. Všetky nastúpili v úlohe spolujazdkýň. „Ja jazdím s dcérou Monikou v kategórii Promodified, takto je aspoň celá rodina pokope,“ zasmial sa Král. V kategórii Original štartovali účastníčky európskeho šampionátu Zuzana Strieborná a Martina Bašková, v Standarde Jana Sliviaková. Tá tiež jazdila na ME 2014. „Pre spolujazdkyne je lákavý najmä adrenalín. Ja jazdím druhý rok. To, že sa tu auto prevalí na bok alebo na strechu, nie je v tomto športe nič výnimočné,“ skonštatovala Martina Bašková, medailistka majstrovstiev Slovenska. Podľa jej slov je pretek v motešickom kameňolome veľmi zaujímavý a špecifický. „Jazdí sa tu na kameňoch a auto sa správa úplne inak, ako keď pretekáme v bahne. V Brezne jazdíme napríklad na motokrosovej trati,“ dodala Bašková
Motešický kameňolom je úžasný
V motešickom kameňolome čakali na jazdcov náročné trate. Obtiažne zjazdy medzi skalami, prekonávanie obrovských balvanov, či jazda v hlbokom štrku a kamení vyskúšali schopnosti aj najskúsenejších posádok. „V sobotu sme mali desať jázd, v nedeľu sme absolvovali päť rôznych sekcií. Najťažšie boli určite skoky na veľkých skalách. Motešice sú úžasné, patria k najkrajším závodom,“ zhodnotil súťaž Rudolf Jarabica, ktorý patrí k najväčším hviezdam offroad trialu na Slovensku. O výsledkoch okrem zručnosti šoféra rozhoduje najmä duchaprítomnosť, skúsenosti a rozvaha. „So synom jazdíme spolu už päť rokov. Napriek tomu, že pre diváka vyzerá tento šport veľmi nebezpečne, sme dostatočne chránení. Máme päťbodové bezpečnostné pásy. Aj keď sa prevrátime s autom, nič sa nedeje. Zraniť nás môžu akurát skaly alebo konáre stromov. Autá sú spevňované kvôli ťažkým nárazom,“ dodal Jarabica, piaty najlepší jazdec Európy. Medzi najúspešnejšie krajiny v tomto netradičnom športe patrí Taliansko, Fínsko, Švédsko i Česká republika.
Výsledky súťaže:
Kategória Original: 1. János Kónya - Tamás Oross (173 trestných bodov, Suzuki Jimmy), 2. Jozef Trulík - Zuzana Strieborná (459, Suzuki Vitara), 3. György Sollich - Fanni Takács (588, Suzuki Jimmy)
Kategória Standard: 1. Ivan Strieborný-René Strieborný (390, Suzuki LJ 80), 2. Matej Košút (515, Suzuki Samurai), 3. Ladislav Sliviak - Jana Sliviaková (1050, Suzuki Samurai)
Kategória Modified: 1. Miroslav Hudeček-Irena Hudečková (1185, Suzuki Vitara)
Kategória Promodified : 1. Róbert Král - Monika Králová (498, Chevymod), 2. Dalibor Jarabica- Rudolf Jarabica (546, MerGer), 3. Robert Hajdu-Viktor Szopkó (610, Cobra)
Kategória Soft: 1. Andrej Minárik (5000, Suzuki)