TRENČÍN. 204 miliónov eur, ktoré mali na modernizáciu železnice v úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá prísť z Európskej únie, zaplatí štát. Ministerstvo dopravy vyradilo projekt modernizácie z Operačného programu Doprava v programovacom období 2007 až 2013.
Dôvodom boli dlhotrvajúce domáce súdne spory o priebehu tendra na zhotoviteľa prác, ako aj pre prešetrovanie porušenia pravidiel Európskej únie, ktoré vedie Európska komisia voči Slovensku.
Po ukončení týchto sporov by mohol byť projekt prefinancovaný z peňazí v Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra na roky 2014 až 2020.
Skanska hovorí o diskriminácii
Skanska v súťaži predložila ponuku za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železnice ju zo súťaže opakovane vylúčili, čo spoločnosť označila za diskrimináciu. Firma mala tiež podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk.
Podľa hovorkyne železníc Martiny Pavlíkovej prebehla súťaž v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. Zodpovednosť za možné pochybenia určí až súd. „Dôvody vylúčenia sme podrobne rozpísali vo viacerých zdôvodneniach, išlo o závažné pochybenia zo strany Skanska v predloženej ponuke," povedala Pavlíková.
Železnice napokon podpísali v októbri 2012 zmluvu so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade, za 245 miliónov eur, čo bola druhá najnižšia ponuka. Najvyšší súd vlani v decembri rozhodol, že železnice majú znovu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti a ponuky v súťaži.
Práce pokračujú podľa zmluvy
Zmena financovania sa termínov dokončenia modernizácie podľa hovorkyne železníc nedotkne. „Stavebné práce prebiehajú v zmysle platnej zmluvy a podľa stanoveného harmonogramu," povedala.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu existuje viacero zdrojov krytia nákladov na stavbu. „Definitívne riešenie sa momentálne finalizuje. Práce pokračujú podľa zmluvy o diele," uzavrel.
Podjazdy by mali dokončiť v lete
Aktuálne sa podľa železníc na podjazde Vlárska budujú oporné steny a robí sa trysková injektáž dna podjazdu a lanové kotvy. Na podjazde Brnianska prebieha odkop zeminy a hutnenie podložia.
Podľa februárového harmonogramu je termín ukončenia podjazdu na Vlárskej naplánovaný na koniec júla tohto roku, podjazd na Brnianskej má byť dokončený o mesiac neskôr.
Podľa hovorkyne Trenčína Eriky Ságovej je však pravdepodobné, že niektoré termíny sa aj na základe predchádzajúcich skúseností ešte môžu posunúť.
„Primátor je v kontakte s vedením Železníc a túto záležitosť komunikuje tak, že rozostavané objekty stavby, ktoré sú v priamom súvise s dopravou v meste, budú dokončené ešte v tomto roku a celá stavba v roku 2016," povedala Ságová.