TRENČÍN. Cestný most cez Váh bol postavený v roku 1956. Denne po ňom prejde viac ako 11 000 áut. Jeho aktuálny stavebný a technický stav je veľmi zlý. Most patrí Slovenskej správe ciest, ktorá pripravuje jeho rekonštrukciu. „Komplexná diagnostika mosta bola vykonaná ešte v roku 2012. Výsledkom je zhodnotenie stavu mosta stupňom šesť, čo znamená veľmi zlý stav. Most je potrebné rekonštruovať,“ povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Termín rekonštrukcie neznámy
O niekoľko dní otvoria v Trenčíne nový cestný most. Viacerí obyvatelia sa obávajú, že pre zlý stav a nevyhnutnú rekonštrukciu bude nasledovať uzavretie starého mosta. „Stavba je zaradená v špecifikácii kontraktu na rok 2015. Sú spracované súťažné podklady na zabezpečenie projektovej dokumentácie,“ povedala Hromcová. Existujúci cestný most teda po otvorení nového cestného mosta hneď neuzavrú, pokiaľ nebudú hotové podklady k rekonštrukcii.
„Ak sa ale začne s opravou, predpokladáme, že bude prebiehať bez dopravy. Toto všetko nám povie až návrh technického riešenia, ktorý k dnešnému dňu ešte nie je spracovaný,“ dodala Hromcová.
Intenzita dopravy prekračuje normy
Statik a projektant mostov Jaroslav Repa hovorí, že most bol postavený podľa vtedy platných noriem pre úplne iný typ pohyblivého zaťaženia. Podľa posledného dopravného prieskumu,
ktorý sa robil pre účely výstavby nového mosta, bola intenzita dopravy na moste stanovená na 11 084 vozidiel za deň. To niekoľkonásobne prekračuje vtedajšie normy a plány. „Čo sa týka mosta v Trenčíne, zatiaľ neboli obhliadkami zistené zásadné statické poruchy, ktoré by ohrozili dopravu. Avšak postupne dochádza v určitých miestach na moste a na spodnej stavbe k zatekaniu, degradácii betónu a následnej korózii výstuže,“ hovorí Repa.
Siete v moste asi zostanú
V moste sú vedené aj inžinierske siete. Okrem vodovodného potrubia a elektrických rozvodov je tu uložené aj plynové potrubie. Tie podľa Repu zostanú v moste aj po rekonštrukcii. „Je to štandardné riešenie. Keby toto potrubie nebolo uložené v moste, musela by sa zhotoviť iná konštrukcia, takzvaný potrubný most, na ktorý by sa uložili aj ostatné médiá. Toto riešenie však prináša ďalšie investície a z architektonického hľadiska pôsobí rušivo,“ dodal.