TRENČÍN. Nezodpovedné používanie laserových zariadení je nebezpečenstvom aj pre posádky vrtuľníkov záchrannej leteckej služby. V Trenčíne a okolí sú situácie, keď svetelný lúč oslepuje pilota helikoptéry, veľmi rozšírené.
Nebezpečné incidenty
„Stávalo sa to počas letov po západe slnka a najmä počas pristávania, keď je vrtuľník v nižšej výške. Hlásenia sme dostali z niekoľkých oblastí na Slovensku, v okolí Trenčína sa to však dialo opakovane,“ povedala Zuzana Turočeková, hovorkyňa Air transport Europe.
Takáto udalosť sa považuje za letecký incident. „Pretože dochádza k ohrozeniu bezpečnosti posádky aj pacienta na palube. Ak lúč ožiari pilota, na niekoľko sekúnd môže ostať oslepený, čo môže byť pri pristávaní nebezpečné,“ povedala Turočeková.
Niektoré typy výkonných laserových zariadení, ktoré pripomínajú menšiu baterku, pritom môžu ohroziť aj zrak.
Letecká záchranná služba je pripravená riešiť ďalšie incidenty aj s policajtmi i s letovými prevádzkovými službami. „Keď lietadlo ožiaria laserom a pilot túto skutočnosť nahlási stanovišťu letových prevádzkových služieb, riadiaci letovej prevádzky túto informáciu odovzdá Ústrednému operačnému stredisku ministerstva vnútra. Stredisko ďalej vyhlasuje, organizuje a riadi pátranie po takýchto osobách,“ povedala Michaela Legelová, hovorkyňa Letových prevádzkových služieb SR.
Pri odhaľovaní páchateľov má pomôcť i spolupráca ministerstiev. „Ministerstvo dopravy, vnútra a obrany uzavreli zmluvu o vzájomnej spolupráci a poskytovaní pomoci pri pátraní po osobách, ktoré ožarujú lietadlo laserom alebo zdrojom intenzívneho svetla vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky,“ dodala Legelová.
Nebezpečné predmety
Nebezpečenstvom pre pilotov však nie sú len laserové lúče. Akékoľvek predmety v blízkosti lietadiel či vrtuľníkov predstavujú pre posádku veľké riziko.
Trestanie týchto incidentov je veľmi zložité. „Momentálne slovenská legislatíva neumožňuje trestanie v takýchto prípadoch. K všeobecnému ohrozeniu a trestu by došlo až vtedy, ak by napríklad model lietadla spôsobil leteckú nehodu alebo poškodenie lietadla,“ vysvetlil major Koloman Bornemisza z Veliteľstva vzdušných síl SR.
Letecké modely sú v súčasnosti pre vojenských i civilných pilotov viac nebezpečné než kedykoľvek predtým.
„Nebezpečným fenoménom sú najmä veľké letecké modely riadené na diaľku tak, že modelár nevidí na svoj model, ale riadi ho na diaľku pomocou špeciálnych technológií na vzdialenosť niekoľko kilometrov,“ dodal Bornemisza.