Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Sanitka bola lepšia ako konský povoz

Unikátnu zbierku modelov sanitiek buduje Staroturanec Stanislav Třetina. Niektoré z nich vyrobil sám, inému dodali modelári zo Slovenska, z Českej republiky,Nemeckači Talianska.

Zberateľ Stanislav Třetina má v zbierke 54 modelov sanitiekZberateľ Stanislav Třetina má v zbierke 54 modelov sanitiek (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

Unikátnu zbierku modelov sanitiek buduje Staroturanec Stanislav Třetina. Niektoré z nich vyrobil sám, inému dodali modelári zo Slovenska, z Českej republiky,Nemeckači Talianska.

STARÁ TURÁ. Záchranári z rýchlych sanitiek zachránili po nezavinenej vážnej autonehode Stanislavovi Třetinovi temer pred ôsmimi rokmi život. V jeho zbierke bude aj model vozidla, v ktorom mu počas jazdy lekári ratovali jeho doráňaný organizmus. V týchto dňoch zbierku sanitiek vystavuje v Krajskom operačnom stredisku záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne.

SkryťVypnúť reklamu

Stanislav Třetina je nadšeným zberateľom modelov civilných i vojenských sanitiek, ktoré od roku 1918 pomáhali na Slovensku zachraňovať životy našich spoluobčanov.

Stanislav Třetina vybudoval „minimúzeum“ modelov sanitiek. V jeho takmer ucelenej zbierke sanitiek, ktoré na slovenských cestách jazdili od vzniku Československa v roku 1918, je už vyše päťdesiat modelov. Iba pár kusov mu chýba do kompletného zmapovania histórie sanitiek na Slovensku. „Podarilo sa mi skompletizovať už vyše dvoch tretín modelov všetkých sanitiek z našej histórie. Mám ich zatiaľ 54. 18 je vojenských, 35 civilných a 1 vrtuľník. Niektoré sú s majákom, iné bez neho. Líšia sa farbou, tvarom svetiel, majákov, nárazníkov a inými detailami,“ usmial sa Třetina.

Väčšina modelov vyrobených z kovu je v mierke 1:43, dosahuje dĺžku 12 - 13 centimetrov s hmotnosťou zopár desiatok gramov.

SkryťVypnúť reklamu

Je to ideálna mierka, vyniknú už aj detaily sanitných vozidiel. „Keď vyrábam sanitku, nesmie na nej chýbať ani dobová ŠPZ. Na niektorých vojenských sanitkách je mierka 1:35,“ vysvetlil Třetina. Zaujímavosťou je, že po našich cestách nejazdili len sanitky vyrobené v Českej republike a na Slovensku (Avia Furgon). Životy ľudí zachraňovali aj vozidlá z Nemecka, bývalej Juhoslávie a bývalého Sovietskeho zväzu, ale aj Talianska, USA či Lotyšska.

Najznámejšie automobilky

V jeho zbierke nechýbajú modely najstarších sanitiek, ktoré jazdili po našich cestách. „Sanitky Praga Charon i Mercedes Benz sa vyrábali v rokoch 1908-1910. O niečo neskôr sa začala vyrábať sanitka Tatra 12 (1926-1933) a Tatra 13 (1925-1933),“ potvrdil Třetina.

Na konci zoznamu jeho unikátnej zbierky stoja v porovnaní so sanitkovými priekopníkmi moderné nemecké sanitky Mercedes Benz Sprinter 316 (vo výrobe od 2013) i francúzske Renaulty Master. Veľká presklená vitrína je obsadená svetoznámymi značkami, ktoré vyrábali sanitné autá.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem škodoviek a tatroviek sú medzi nimi aj Fordy, Mercedesy, Renaulty, Volkswageny, Fiaty, UAZ-y a dokonca aj Latvije z Lotyšska či kedysi populárne Barkasy z bývalej Nemeckej demokratickej republiky. „O každom z áut si vediem presnú technickú dokumentáciu. Dnešné sanitky majú pohon 4x4 a sú klimatizované. Pred sto rokmi o niečom takom pacienti nemohli ani snívať,“ pokračoval zberateľ. Všetko je dané dobou, v ktorej sanitky slúžili.

O komforte v roku 1918 pacienti ani nechyrovali.

„Na poľných nosidlách zasunuli pacienta v sanitke akoby do regála. Auto bolo tvrdo odpružené, ale pacient sa tešil aj z toho, že ho nevezie konský povoz,“ usmial sa Třetina. Vždy však bola podstatná výbava, rýchlosť a u vojenských aj schopnosť dosahu záchranárskych vozidiel v náročnom teréne.

„Prelomom u nás bol aj prechod z nízkych škodoviek 1200 až 1202, v ktorých musel byť niekedy zdravotník doslova pričupený k pacientovi, k modernejším Škodám 1203. Tie sa v rôznych modifikáciach u nás používali mnoho rokov,“ potvrdil bývalý pracovník riaditeľstva Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR v Bratislave, ktorý sa podieľal na zavedení rádiokomunikácie v záchrannej službe.

Nechýbajú seriálové sanitky

V unikátnej zbierke nemôžu chýbať ani populárne sanitky známe z našich televíznych seriálov.

V dnes už kontroverznom krimiseriáli z čias socializmu 30 prípadov majora Zemana sa sanitky objavovali v niektorých príbehoch veľmi často. V záchranárskom seriáli Sanitka začali so Škodami 1201 a 1202, „zahrali“ si aj juhoslovanské sanitky IMV 1000.

Neskôr v jednom z dielov slávnostne uviedli do služieb Škody 1203. Tie dominovali aj v Nemocnici na kraji mesta. V novších pokračovaniach oboch seriálov nahradili „tisícdvestotrojky“ modernejšie mašiny.

Jediná šesťstotrinástka

Zaujímavou „epizódou“ je aj Tatra 613, luxusné vozidlo socialistických čias. To, že mala aj modifikáciu v podobe sanitky, však vie iba málokto. „Pátral som po nej a zistil, že v celom Československu vyrobili iba 23 záchranárskych Tatier 613. Jednu vyviezli do Sovietskeho zväzu a jedinú používali aj na Slovensku – v jadrovej elektrárni v Mochovciach od marca 1995 do roku 2006,“ zaspomínal si Třetina.

Jeden z hasičov v Mochovciach mu poslal jej obrázky, ktoré zaslal modelárovi do Čiech. „Za mesiac model šesťstotrinástky vyrobil, ja som na nej dorábal už iba nejaké detaily. Model, ktorý vystavujem, teda skutočne reálne jazdil,“ potvrdil zberateľ.

Najväčšie problémy mu spôsobovali sanitky spred sto rokov - Praga Charon a Mercedes. „Nemám dobovú fotografiu, či v Bratislave jazdila Praga Charon, ale domnievam sa, že áno,“ potvrdil. Ťažkosti robia aj čiernobiele fotografie z roku 1920, na ktorých môže modelár pri výrobe sanitky jej farby iba predpokladať.

Problémy vznikajú aj pri znázorňovaní detailov jednotlivých vozidiel. Napriek tomu sa nadšenému zberateľovi Stanislavovi Třetinovi podarilo vytvoriť skvelú expozíciu dokumentujúcu históriu sanitiek na našom území.

Zbierku modelov dopĺňajú dve brožúrky, v ktorých sú opísané technické parametre a história vystavovaných modelov civilných a vojenských sanitiek, aj tých, ktoré budú časom doplnené.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 085
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 578
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 324
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 178
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 569
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 946
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 430
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 878

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 994
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 924
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 437
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 018
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


12 h

Obvineniu z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky čelí viacero vodičov, ktorí jazdili na území Trenčianskeho kraja pod vplyvom alkoholu.


TASR 13 h
Zľava Jaroslav Baška, Antony Kysel, Peter Máťoš.

O post župana zabojuje Jaroslav Baška, Peter Máťoš a Anton Kysel.


13 h
Ilustračné.

Príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) na území Trenčianskeho kraja uskutočnili počas júla 342 výjazdov.


TASR 15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


16 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


19 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 994
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 924
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 437
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 018
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu