Unikátnu zbierku modelov sanitiek buduje Staroturanec Stanislav Třetina. Niektoré z nich vyrobil sám, inému dodali modelári zo Slovenska, z Českej republiky,Nemeckači Talianska.
STARÁ TURÁ. Záchranári z rýchlych sanitiek zachránili po nezavinenej vážnej autonehode Stanislavovi Třetinovi temer pred ôsmimi rokmi život. V jeho zbierke bude aj model vozidla, v ktorom mu počas jazdy lekári ratovali jeho doráňaný organizmus. V týchto dňoch zbierku sanitiek vystavuje v Krajskom operačnom stredisku záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne.
Stanislav Třetina je nadšeným zberateľom modelov civilných i vojenských sanitiek, ktoré od roku 1918 pomáhali na Slovensku zachraňovať životy našich spoluobčanov.
Stanislav Třetina vybudoval „minimúzeum“ modelov sanitiek. V jeho takmer ucelenej zbierke sanitiek, ktoré na slovenských cestách jazdili od vzniku Československa v roku 1918, je už vyše päťdesiat modelov. Iba pár kusov mu chýba do kompletného zmapovania histórie sanitiek na Slovensku. „Podarilo sa mi skompletizovať už vyše dvoch tretín modelov všetkých sanitiek z našej histórie. Mám ich zatiaľ 54. 18 je vojenských, 35 civilných a 1 vrtuľník. Niektoré sú s majákom, iné bez neho. Líšia sa farbou, tvarom svetiel, majákov, nárazníkov a inými detailami,“ usmial sa Třetina.
Väčšina modelov vyrobených z kovu je v mierke 1:43, dosahuje dĺžku 12 - 13 centimetrov s hmotnosťou zopár desiatok gramov.
Je to ideálna mierka, vyniknú už aj detaily sanitných vozidiel. „Keď vyrábam sanitku, nesmie na nej chýbať ani dobová ŠPZ. Na niektorých vojenských sanitkách je mierka 1:35,“ vysvetlil Třetina. Zaujímavosťou je, že po našich cestách nejazdili len sanitky vyrobené v Českej republike a na Slovensku (Avia Furgon). Životy ľudí zachraňovali aj vozidlá z Nemecka, bývalej Juhoslávie a bývalého Sovietskeho zväzu, ale aj Talianska, USA či Lotyšska.
Najznámejšie automobilky
V jeho zbierke nechýbajú modely najstarších sanitiek, ktoré jazdili po našich cestách. „Sanitky Praga Charon i Mercedes Benz sa vyrábali v rokoch 1908-1910. O niečo neskôr sa začala vyrábať sanitka Tatra 12 (1926-1933) a Tatra 13 (1925-1933),“ potvrdil Třetina.
Na konci zoznamu jeho unikátnej zbierky stoja v porovnaní so sanitkovými priekopníkmi moderné nemecké sanitky Mercedes Benz Sprinter 316 (vo výrobe od 2013) i francúzske Renaulty Master. Veľká presklená vitrína je obsadená svetoznámymi značkami, ktoré vyrábali sanitné autá.
Okrem škodoviek a tatroviek sú medzi nimi aj Fordy, Mercedesy, Renaulty, Volkswageny, Fiaty, UAZ-y a dokonca aj Latvije z Lotyšska či kedysi populárne Barkasy z bývalej Nemeckej demokratickej republiky. „O každom z áut si vediem presnú technickú dokumentáciu. Dnešné sanitky majú pohon 4x4 a sú klimatizované. Pred sto rokmi o niečom takom pacienti nemohli ani snívať,“ pokračoval zberateľ. Všetko je dané dobou, v ktorej sanitky slúžili.
O komforte v roku 1918 pacienti ani nechyrovali.
„Na poľných nosidlách zasunuli pacienta v sanitke akoby do regála. Auto bolo tvrdo odpružené, ale pacient sa tešil aj z toho, že ho nevezie konský povoz,“ usmial sa Třetina. Vždy však bola podstatná výbava, rýchlosť a u vojenských aj schopnosť dosahu záchranárskych vozidiel v náročnom teréne.
„Prelomom u nás bol aj prechod z nízkych škodoviek 1200 až 1202, v ktorých musel byť niekedy zdravotník doslova pričupený k pacientovi, k modernejším Škodám 1203. Tie sa v rôznych modifikáciach u nás používali mnoho rokov,“ potvrdil bývalý pracovník riaditeľstva Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR v Bratislave, ktorý sa podieľal na zavedení rádiokomunikácie v záchrannej službe.
Nechýbajú seriálové sanitky
V unikátnej zbierke nemôžu chýbať ani populárne sanitky známe z našich televíznych seriálov.
V dnes už kontroverznom krimiseriáli z čias socializmu 30 prípadov majora Zemana sa sanitky objavovali v niektorých príbehoch veľmi často. V záchranárskom seriáli Sanitka začali so Škodami 1201 a 1202, „zahrali“ si aj juhoslovanské sanitky IMV 1000.
Neskôr v jednom z dielov slávnostne uviedli do služieb Škody 1203. Tie dominovali aj v Nemocnici na kraji mesta. V novších pokračovaniach oboch seriálov nahradili „tisícdvestotrojky“ modernejšie mašiny.
Jediná šesťstotrinástka
Zaujímavou „epizódou“ je aj Tatra 613, luxusné vozidlo socialistických čias. To, že mala aj modifikáciu v podobe sanitky, však vie iba málokto. „Pátral som po nej a zistil, že v celom Československu vyrobili iba 23 záchranárskych Tatier 613. Jednu vyviezli do Sovietskeho zväzu a jedinú používali aj na Slovensku – v jadrovej elektrárni v Mochovciach od marca 1995 do roku 2006,“ zaspomínal si Třetina.
Jeden z hasičov v Mochovciach mu poslal jej obrázky, ktoré zaslal modelárovi do Čiech. „Za mesiac model šesťstotrinástky vyrobil, ja som na nej dorábal už iba nejaké detaily. Model, ktorý vystavujem, teda skutočne reálne jazdil,“ potvrdil zberateľ.
Najväčšie problémy mu spôsobovali sanitky spred sto rokov - Praga Charon a Mercedes. „Nemám dobovú fotografiu, či v Bratislave jazdila Praga Charon, ale domnievam sa, že áno,“ potvrdil. Ťažkosti robia aj čiernobiele fotografie z roku 1920, na ktorých môže modelár pri výrobe sanitky jej farby iba predpokladať.
Problémy vznikajú aj pri znázorňovaní detailov jednotlivých vozidiel. Napriek tomu sa nadšenému zberateľovi Stanislavovi Třetinovi podarilo vytvoriť skvelú expozíciu dokumentujúcu históriu sanitiek na našom území.
Zbierku modelov dopĺňajú dve brožúrky, v ktorých sú opísané technické parametre a história vystavovaných modelov civilných a vojenských sanitiek, aj tých, ktoré budú časom doplnené.