MYJAVA. Projekt mestskej hromadnej dopravy v Myjave zrušili pred dvomi rokmi.
Dôvodom bol nezáujem zo strany cestujúcich, linky chodili takmer prázdne. V roku 2012 prepravili autobusy mesačne približne 1 550 cestujúcich, pričom tržby boli na úrovni asi 300 až 400 eur mesačne. Obnovenie MHD v meste je zatiaľ v rovine úvah.
Nejasná situácia
„To, či MHD v Myjave opäť bude alebo nie, je v tejto chvíli nejasné. Je pravda, že mesto takýto projekt rámcovo pripravuje a súvisí to napríklad aj s novým programovacím obdobím EÚ, v ktorom by malo byť možné čerpať financie na takéto projekty,“ povedal hovorca mesta Marek Hrin.
Podľa neho by malo ísť v prvom rade o nákup technického zabezpečenia hromadnej dopravy a vhodných autobusov. Samotná realizácia bude závisieť aj od spolupráce so Slovenskou autobusovou dopravou a Trenčianskym samosprávnym krajom.
„MHD v Myjave by nemala pôsobiť ako nejaká konkurencia SAD-ky, ale mala by zabezpečiť dopravné spojenie tam, kde je veľmi slabé alebo absentuje celkom. Čiže by nešlo o model, ktorý tu chvíľu fungoval v minulosti, ale o nový systém, ktorý by obslúžil väčšie územie mesta a okolité kopanice,“ dodal Hrin.
Myjavské špecifiká -kopanice
Myjava je špecifické mesto svojou rozlohou. Centrum mesta je relatívne malé, ale k mestu patria okolité kopanice, ktoré sú rozťahané do kopcov. Aktuálne je tu hromadná doprava zabezpečená pomocou prímestských liniek.
Ľudí z kopaníc do mesta privezú prímestské spoje, ktoré jazdia v určitých časových intervaloch. Podľa hovorkyne trenčianskej SAD Ivany Strelcovej môže byť problémom presun starších alebo imobilných obyvateľov v rámci mesta. „Taká cesta z autobusovej stanice do nemocnice môže byť pre niektorých problémom,“ hovorí. Prímestské spoje tiež nezachádzajú do všetkých ulíc v meste.
Strelcová však pripomína, že na to, aby MHD v meste úspešne fungovala, sú potrební najmä cestujúci.
„Ak máte autobusom prevážať len dvoch-troch ľudí zo všetkých smerov, tak je to problém, autobus je vysoko stratový. MHD je vždy a všade dotovaná z mestského rozpočtu,“ hovorí. Možností, ktoré sú v tejto chvíli pre mesto aktuálne, je viacero.
„Buď si mesto zakúpi vlastné vozidlá a bude to robiť pod svojou hlavičkou. Vtedy poskytneme plnú súčinnosť pri odbornej časti, prípadne sa dohodne a budeme to zabezpečovať našimi vozmi, keď mesto bude plne hradiť náklady. Tretia možnosť je dohoda s Trenčianskym samosprávnym krajom, keď autobusy prímestkých liniek budú mať upravené trasy v meste a budú suplovať aj mestskú hromadnú dopravu - je to vec nastavenia systému,“ dodala Strelcová.
S krajom zatiaľ nerokovali
Rokovania mesta s Trenčianskym samosprávnym krajom zatiaľ neprebehli. „Odbor dopravy Úradu TSK nemá žiadne informácie, doposiaľ neboli zrealizované žiadne stretnutia s vedením mesta. MHD je v kompetencii príslušného mesta ako dopravného správneho orgánu pre MHD, ktorý na jej prevádzkovanie udeľuje dopravnú licenciu. Z cestovných poriadkov prímestskej autobusovej dopravy, vyplýva, že územie mesta je obslúžené,“ povedala hovorkyňa úradu Jana Paulínyová.