Staré a opustené vraky áut, ktoré zaberajú miesta na parkoviskách, miznú z mesta priebežne.
TRENČÍN. V Trenčíne rieši problematiku odstavených vrakov na parkoviskách a komunikáciách mestská polícia. Tá vozidlá identifikuje a hľadá majiteľa, ktorého vyzve, aby vozidlo odstránil.
„Ak tak majiteľ v stanovenom termíne neurobí, prípadne, ak sa majiteľ nedá identifikovať, tak je automobil odtiahnutý na určené parkovisko, kde je 12 mesiacov deponovaný,“ spresňuje postup Erika Ságová z mestského úradu. Ak sa majiteľ počas toho obdobia neprihlási, vozidlo putuje do šrotu. V tomto roku zatiaľ mestskí policajti riešili sedem vrakov, v piatich prípadoch napokon vozidlá odstránili ich majitelia. Minulý rok bol počet vrakov podobný, odtiahli ich desať.
Mesto má od roku 2012 podpísanú zmluvu na odstraňovanie vrakov z mesta s odťahovou službou Pavol Tiso. Tá v prípade nezisteného vlastníka znáša aj všetky náklady, ktoré jej vzniknú v súvislosti s odtiahnutím vraku. „Odťahovej službe ako náhrada nákladov spojených s odtiahnutím a deponovaním ostávajú peniaze, ktoré sa získajú zošrotovaním automobilu,“ povedala Ságová. Ak sa majiteľ auta prihlási, náklady musí preplatiť.
Patová situácia
To, že odtiahnuť starý vrak nejde len tak, potvrdzuje aj Eva Mojžišová z okresného úradu životného prostredia. Podľa jej slov nemôžu odstrániť z komunikácie či parkoviska každý vrak, ktorý tam dlhodobo stojí. „Ak je jeho majiteľ známy a nemá v úmysle ho dať vyradiť z evidencie, nemôžeme ho len tak odstrániť. Ak je ale v katastrofálnom stave, potom o jeho vyradení môže rozhodnúť príslušný úrad odboru dopravy.
Takýto prípad sme ale zatiaľ nezaznamenali,“ povedala Mojžišová. Situáciu s vrakmi označila za patovú.
„Mesto zabezpečilo odstránenie takýchto všelijakých vrakov a tie boli odvezené na určené parkovisko, kde sú doteraz, lenže okrem dvoch vozidiel, ktoré jednoznačne boli „staré vozidlá“, bol odtiahnutý niekoho majetok. Odbor životného prostredia zatiaľ ani nemôže vydať rozhodnutie, že z týchto vozidiel sa stal odpad, lebo nemôže rozhodovať o majetku občanov. Je to teda patová situácia,“ dodala Mojžišová.
Čaká sa na nový zákon
Podľa vyjadrenia hovorcu ministerstva životného prostredia Maroša Stana nakladanie so starými vozidlami bude komplexne riešiť nový zákon o odpadoch. Staré vozidlá, ktoré sú nebezpečným odpadom a ktoré neslúžia svojmu pôvodnému účelu, sa majú v maximálnej možnej miere zhodnotiť a má sa to diať spôsobom nepoškodzujúcim životné prostredie.
„Konania vedené v rámci odstraňovania starých vozidiel z verejného priestranstva, ich umiestňovanie na určené parkovisko, až po ich spracovanie v autorizovaných zariadeniach na spracovanie starých vozidiel, sú časovo náročné,“ povedal Stano.