Ich výskyt mesto nedokáže ovplyvniť, stavebný zákon je benevolentný.
TRENČÍN. Aktuálne je na území mesta 366 bilbordov, mesto eviduje žiadosti o ďalšie dve reklamné plochy. Ich umiestnenie povoľuje príslušný stavebný úrad.
V prípade, že je postavený na mestskom pozemku, mesto má príjem z prenájmu a tiež príjem zo správneho poplatku, ktorý žiadateľ zaplatí pri podaní žiadosti o povolenie.
„V oboch prípadoch príjem mesta závisí od plochy reklamného zariadenia. Pri bilborde je výška nájomného určená všeobecne záväzným nariadením mesta na 720 eur za rok a výška správneho poplatku je 60 eur,“ uviedla hovorkyňa mesta Erika Ságová. Pri rozhodovaní o počte bilbordov či ich umiestnení ťahá mesto za kratší koniec.
„Nemôžeme upraviť podmienky na umiestnenie reklamy ani zakázať umiestnenie reklamného zariadenia. Všeobecne záväzný právny predpis upravujúci podrobnosti povoľovania reklamných zariadení môže vydať iba príslušné ministerstvo,“ povedala Ságová.
Pokuta viac ako 13-tisíc eur
V Trenčíne sú bilbordmi najviac postihnuté najmä príjazdové komunikácie do mesta. V smere od Trenčianskej Turnej až do mesta je ich popri ceste niekoľko desiatok. Za novým cestným mostom sú pripravené betónové základy pre ďalšie. „Stavebný úrad začal konanie o dodatočnom povolení týchto zariadení, pretože betónové stojky boli umiestnené bez povolenia.“
Podľa vyjadrenia Ságovej dvom trenčianskym firmám, ktoré postavili tieto stojky načierno, bude uložená pokuta, pričom jej výška môže podľa stavebného zákona presiahnuť 13-tisíc eur.
Stavebný zákon je veľmi benevolentný
Živelné umiestňovanie reklám vníma ako problém aj Združenie miest a obcí Slovenska. Návrh stavebného zákona, ktorý by mal pomôcť vyriešiť aj problém vizuálneho smogu, je podľa rady ZMOS veľmi benevolentný.
„Rada skonštatovala, že podľa nového zákona na niektoré reklamy nebude potrebné žiadne povolenie ani súhlas a poukázala aj na neadekvátne nízke pokuty,“ povedala hovorkyňa ZMOS Marta Bujňáková. Podľa jej slov mestá a obce požadujú možnosť regulovať živelné umiestňovanie reklám.
„V prípade neakceptácie zásadných pripomienok ZMOS nepodporí schválenie tohto zákona,“ dodala Marta Bujňáková.
Nebezpečné a neestetické
Na negatívny vplyv množstva reklamy už dlhšie upozorňuje občianska iniciatíva Zelená hliadka. „Vonkajšia reklama v najrôznejších formách zaberá náš spoločný verejný priestor a to na úkor zelene, uličného mobiliáru či estetických prvkov. Významným problémom je dosah na bezpečnosť cestnej premávky.
Hlavnou úlohou zariadení je upútavať pozornosť vodičov. Drvivá väčšina zariadení je umiestnená pri cestách a niekedy aj nebezpečne okolo priechodov,“ hovorí Matúš Čupka zo Zelenej hliadky.
Množstvo bilbordov podľa jeho slov vedie k presycovaniu nevyžiadanými informáciami a apatii voči vlastnému okoliu. „Vonkajšiu reklamu nemôžeme vypnúť ako reklamy na internete. Jednoducho sa musíme pozerať na všetky tie zariadenia, keď už ulicou kráčame. Slabá regulácia reklamy tiež zvyšuje kriminalitu a vandalizmus, keď sa jednotlivci dopúšťajú ilegálnych výlepov či množenia iných foriem nelegálnej reklamy,“ upresnil Čupka.
Zároveň je podľa neho dôležité začať diskusiu aj o spoplatnení vonkajšej reklamy umiestnenej na súkromných pozemkoch či nehnuteľnostiach. „Tie totiž vytvárajú rovnaké spoločenské náklady ako zariadenia na verejných pozemkoch, za ktoré je mestu uhrádzaný poplatok.
Ak chce mať jednotlivec banner v obývačke, tak prosím, ale pokiaľ je otočený do ulice, tak sú jeho cieľovkou obyvatelia mesta,“ dodal Čupka.