TRENČÍN. Etnograf Leo Kužela hovorí o podpore kultúry a zvyklostí v mestách a obciach. Na príkladoch z Trenčína vysvetľuje okrem iného aj rozvoj folklórneho povedomia u detí a mládeže.
Mestá a obce majú svoju špecifickú kultúrnu identitu. Ako by ju podľa vás mali podporovať a presadzovať?
- V prvom rade podporou existujúcich funkčných zoskupení – folklórnych súborov a skupín, ochotníckych divadiel, hudobných telies. Tie uchovávajú tradičné kultúrne hodnoty, dokážu však obsiahnuť aj nové, moderné prvky, pretože kultúra sa vyvíja ako každá stránka života človeka. Folklórne súbory v mestách sa zameriavajú na tradičnú ľudovú kultúru, iba okrajovo zaznamenávajú mestský alebo robotnícky folklór. Napríklad súbor Trenčan mal tanec Študenti a murári, podobne aj Senior klub Družba spracoval tému z mestského prostredia.
Mali by sa podporovať aj umelci pôsobiaci v danej lokalite?
- Áno. Dôležitá je aj podpora a prezentácia umelcov, zameriavajúcich sa na zobrazenie života v lokalite v minulosti i v súčasnosti. Nie je pritom podstatné, či ide o dokumentačnú alebo umeleckú formu.
Nezabúda sa v súvislosti s kultúrou na písané slovo?
- Zabúda. Zaniklo veľa závodných časopisov, mnohé študentské živoria, ale ďalšie zasa vychádzajú pravidelne a zaznamenávajú kultúrne trendy, sociálne pomery a celkovo život svojich nositeľov. V budúcnosti poslúžia ako svedectvo doby svojho vzniku.
Ako by mesto malo podporovať kultúrne aktivity?
- Mestá i obce môžu kultúrne aktivity podporiť priamo finančne zo svojho rozpočtu, prípadne požičaním priestorov potrebných na kultúrnu činnosť.
Čo by sa v rámci podpory rozvoja kultúry malo po voľbách zlepšiť a aké formy rozvoja sú už na dobrej ceste?
- V Trenčíne je napríklad funkčný grantový program na podporu kultúrnych aktivít v meste. K rozvoju kultúry prispievajú aj festivaly rôznych žánrov, príprava na festivaly posúva zúčastnené kolektívy vpred, môžu prezentovať svoju činnosť a badať aj zvýšenú iniciatívu pri príprave nových čísiel programu. Dôležitú úlohu zohrávajú aj umelecké semináre, tematicky zamerané, ukončené prezentáciou prác zúčastnených umelcov. Posunom vpred sú aj autorské i kolektívne výstavy.
Prečo je podľa vás dôležitý rozvoj kultúrnej identity v mestách a obciach?
- V minulosti boli ľudia ľahko identifikovaní svojím odevom, piesňami a tancami. Takmer v každej doline bol odev odlišný, často iba v maličkostiach, ale ľudia na prvý pohľad vedeli, odkiaľ jeho majiteľ pochádza. Dnes sa nosením konfekčného oblečenia táto črta zotrela, stráca sa hrdosť na svoje rodisko či bydlisko, vzťah začína byť veľmi neosobný. Kultúra a jej bohatstvo sú ukazovateľmi našej odlišnosti od susedov, jej udržiavanie je naším vkladom do kultúrneho bohatstva väčších regiónov.
Je dostatočná propagácia a rozvoj folklóru v mestách a obciach u detí a mládeže? Ako zlepšiť vzťah detí s vlastnou minulosťou danej obce či mesta?
- Napríklad v Trenčíne pôsobí viacero detských folklórnych súborov, odlišujú sa spôsobom svojej práce, prezentovaním folklórnych tradícií. Deti sa učia nielen tance a piesne, ale automaticky nasávajú tradície svojich rodičov a starých rodičov. Stretávajú sa s nositeľmi tradícií, ktorí sa vytrácajú z nášho života. Deti si uvedomujú neopakovateľné informácie z oblasti duchovnej i materiálnej kultúry a sú ochotné ich prezentovať všetkým záujemcom o tento vytrácajúci sa žáner mestskej kultúry.