Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Internet môže byť účinný aj v komunálnych voľbách

Oslovovanie potenciálnych voličov na novembrové komunálne voľby je vnašomregióne v plnom prúde. Stratégií na ich zaujatie je mnoho.

Antikampaň je stále populárna .Antikampaň je stále populárna .(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: JÁN KROŠLÁK)

TRENČÍN. Odborník na politický marketing Michal Fiabáne z Inštitútu politických analýz a marketingu hovorí o nových prvkoch politických reklám, ako i o nebezpečenstve negatívnych kampaní pre demokraciu.

Objavia sa v kampaniach na nasledujúce komunálne voľby nejaké nové prvky? Aké konkrétne?

- Najvýraznejšou zmenou bude určite miera využitia online nástrojov a sociálnych sietí. Na národnej úrovni už tento posun prebehol. Aj politici si uvedomili, že kampaň na sociálnych sieťach im síce sama osebe voľby nevyhrá, ale neoplatí sa ich podceniť. V tomto smere sa budú komunálne voľby 2014 výrazne líšiť od roku 2010. Očakávame väčšiu prítomnosť kandidátov na webe aj na sociálnych sieťach a zároveň väčšiu profesionalitu týchto kampaní oproti minulosti.

Ako sa v oslovovaní voličov líšiakam pane jednotlivých volieb?

- V komunálnych voľbách sú volebné arény, v ktorých kandidáti súťažia, oveľa menšie než je to napríklad v parlamentných voľbách. Ľudia sa navzájom často poznajú a v kampani zaváži viac meno a osobnosť kandidáta ako stranícka značka. Zisky hlasov sa v komunálnych voľbách počítajú na tisícky alebo dokonca len na stovky – nie na desaťtisíce a státisíce. Veľakrát rozhoduje o víťazstve doslova niekoľko hlasov. To má za následok, že komunálne voľby sú oproti iným typom volieb oveľa osobnejšie a bezprostrednejšie. Kampane bývajú viac o konkrétnych riešeniach pre danú obec než o neurčitých sľuboch. Hodnotové spory, delenie na ľavicu a pravicu či liberálov a konzervatívcov je v týchto voľbách zvyčajne menej podstatné. Aj preto dochádza na komunálnej úrovni často k divokým volebným koalíciám, ktoré by boli na národnej úrovni nemysliteľné.

Oslovujú ľudí viac bilbordy s rôznymi heslami alebo konkrétnymi sľubmi nazmenu situácie v meste či obci?

- Bilbord musí byť v prvom rade zrozumiteľný a jasný. Pokiaľ mi trvá pochopenie odkazu na reklamnej ploche viac ako sekundu, nie je to dobrý odkaz. Čím viac vychádza posolstvo na bilborde z potrieb cieľovej skupiny voličov, tým je kampaň úspešnejšia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kandidát musí mať jasno v tom, čo chce prostredníctvom bilbordu komunikovať, ako to chce komunikovať a koho ním chce osloviť. Niekedy účinkuje lepšie volebné heslo, inokedy konkrétny sľub, vždy ale funguje to, čo vystihne emóciu voličov, atmosféru, náladu a potreby ľudí v konkrétnom mieste. Kandidát, ktorý chce uspieť, by preto mal dôverne poznať svojich voličov.

Aký typ kampane podľa vás najviac ovplyvňuje verejnú mienku?

- Vo všeobecnosti majú, samozrejme, najsilnejší vplyv na verejnú mienku mienkotvorné, celonárodné médiá – televízia, rozhlas a prestížne denníky. Veľkú rolu často hrajú aj úvodné prieskumy verejnej mienky prezentované v týchto médiách, keďže takpovediac „rozdajú karty“ a podajú informáciu o tom, ktorí kandidáti budú súperiť o víťazstvo. Ak sa ale držíme kontextu komunálnych volieb, do týchto médií sa dostanú maximálne kandidáti na primátorov krajských miest, pre bežného komunálneho politika sú ako nástroj komunikácie nedostupné.

Má u voličov viac úspechov konfrontačná kampaňalebo skôr miernejšia, upozorňujúca na možnosť vykonania určitých zmien v rámci mesta či obce?

- V prvom rade platí, že negatívna kampaň by nemala zaznieť z úst samotného kandidáta. Ten by mal byť, naopak, spájaný s pozitívnou ponukou voličom. Väčšina kandidátov sa preto k antikampaniam nepriznáva a tie ostávajú oficiálne anonymné. Na druhej strane, vždy bude existovať určitá skupina voličov, ktorej vyhovuje konfrontačný štýl komunikácie, vymedzovanie sa „proti“ niečomu a nie „za“ niečo.

O konfrontačnej alebo negatívnej kampani sa zároveň nedá povedať, že by preukázateľne dvíhala preferencie kandidátovi, ktorý je jej autorom. Skôr je účinná ako spôsob diskreditácie konkurenta, keďže znechucuje jeho podporovateľov. Negatívne kampane prispievajú k celkovému znechuteniu voličov z politiky, ktorí počas silne konfrontačných kampaní nadobúdajú pocit, že nemá význam ísť voliť, lebo aj tak sú všetci politici rovnakí. Mnohí odborníci považujú negatívne kampane za jeden z dôvodov klesajúcej volebnej účasti v západných demokraciách. Konkrétne v stredoeurópskom kontexte je účinnosť negatívnych kampaní minimálne otázna.

Úspech kampaní Andreja Babiša v Čechách a Andreja Kisku v posledných prezidentských voľbách u nás sú toho príkladom. Obaja boli počas kampane terčom intenzívnych antikampaní a voľby vyhrali s pozitívnymi odkazmi voličom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 149
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 861
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 481
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 799
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 873
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 859
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 655
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 166
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 670
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 660

Hlavné správy z SME | MY Trenčín - aktuálne správy

Ako ovplyvnila novela Registračného a prestupového poriadku SFZ futbalový život

Najväčšiu novelu registračného a prestupového poriadku SFZ (RaPP) schválil výkonný výbor na svojom júnovom zasadaní, takže je účinná už takmer tri mesiace. Čo priniesla?

Vodič po nehode nafúkal dve promile

Pri nehode bol poškodený obrubník aj auto.

Auto poškodilo obrubník.
ilustračné foto.

VII. LIGY: Šláger kola vyhralo Horné Srnie, smolný zápas Dugu z Podhradia

Prehľad výsledkov VII. ligy Double Star Bet Sever a Juh.

Hrádok (v modrom) doma otočil nepriaznivý stav.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nemecký turista zomrel počas túry v Malej Fatre

Vrtuľník nemohol pre vietor zasiahnuť.

SPRÁVU SME AKTUALIZOVALI

V Kremnici horel rodinný dom. Z miesta odviezli muža v kritickom stave (+FOTO)

Na miesto ráno smerovalo dvanásť hasičov.

V Trnave horí skládka, hasenie komplikuje vietor

Na mieste stále zasahujú hasiči, ktorí sa požiar snažia uhasiť.

Vybrali SME

Už ste čítali?