Štvrtok, 21. marec, 2019 | Meniny má Blahoslav

Internet môže byť účinný aj v komunálnych voľbách

Oslovovanie potenciálnych voličov na novembrové komunálne voľby je vnašomregióne v plnom prúde. Stratégií na ich zaujatie je mnoho.

Antikampaň je stále populárna .Antikampaň je stále populárna .(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: JÁN KROŠLÁK)

TRENČÍN. Odborník na politický marketing Michal Fiabáne z Inštitútu politických analýz a marketingu hovorí o nových prvkoch politických reklám, ako i o nebezpečenstve negatívnych kampaní pre demokraciu.

Objavia sa v kampaniach na nasledujúce komunálne voľby nejaké nové prvky? Aké konkrétne?

- Najvýraznejšou zmenou bude určite miera využitia online nástrojov a sociálnych sietí. Na národnej úrovni už tento posun prebehol. Aj politici si uvedomili, že kampaň na sociálnych sieťach im síce sama osebe voľby nevyhrá, ale neoplatí sa ich podceniť. V tomto smere sa budú komunálne voľby 2014 výrazne líšiť od roku 2010. Očakávame väčšiu prítomnosť kandidátov na webe aj na sociálnych sieťach a zároveň väčšiu profesionalitu týchto kampaní oproti minulosti.

Ako sa v oslovovaní voličov líšiakam pane jednotlivých volieb?

- V komunálnych voľbách sú volebné arény, v ktorých kandidáti súťažia, oveľa menšie než je to napríklad v parlamentných voľbách. Ľudia sa navzájom často poznajú a v kampani zaváži viac meno a osobnosť kandidáta ako stranícka značka. Zisky hlasov sa v komunálnych voľbách počítajú na tisícky alebo dokonca len na stovky – nie na desaťtisíce a státisíce. Veľakrát rozhoduje o víťazstve doslova niekoľko hlasov. To má za následok, že komunálne voľby sú oproti iným typom volieb oveľa osobnejšie a bezprostrednejšie. Kampane bývajú viac o konkrétnych riešeniach pre danú obec než o neurčitých sľuboch. Hodnotové spory, delenie na ľavicu a pravicu či liberálov a konzervatívcov je v týchto voľbách zvyčajne menej podstatné. Aj preto dochádza na komunálnej úrovni často k divokým volebným koalíciám, ktoré by boli na národnej úrovni nemysliteľné.

Oslovujú ľudí viac bilbordy s rôznymi heslami alebo konkrétnymi sľubmi nazmenu situácie v meste či obci?

- Bilbord musí byť v prvom rade zrozumiteľný a jasný. Pokiaľ mi trvá pochopenie odkazu na reklamnej ploche viac ako sekundu, nie je to dobrý odkaz. Čím viac vychádza posolstvo na bilborde z potrieb cieľovej skupiny voličov, tým je kampaň úspešnejšia.

Kandidát musí mať jasno v tom, čo chce prostredníctvom bilbordu komunikovať, ako to chce komunikovať a koho ním chce osloviť. Niekedy účinkuje lepšie volebné heslo, inokedy konkrétny sľub, vždy ale funguje to, čo vystihne emóciu voličov, atmosféru, náladu a potreby ľudí v konkrétnom mieste. Kandidát, ktorý chce uspieť, by preto mal dôverne poznať svojich voličov.

Aký typ kampane podľa vás najviac ovplyvňuje verejnú mienku?

- Vo všeobecnosti majú, samozrejme, najsilnejší vplyv na verejnú mienku mienkotvorné, celonárodné médiá – televízia, rozhlas a prestížne denníky. Veľkú rolu často hrajú aj úvodné prieskumy verejnej mienky prezentované v týchto médiách, keďže takpovediac „rozdajú karty“ a podajú informáciu o tom, ktorí kandidáti budú súperiť o víťazstvo. Ak sa ale držíme kontextu komunálnych volieb, do týchto médií sa dostanú maximálne kandidáti na primátorov krajských miest, pre bežného komunálneho politika sú ako nástroj komunikácie nedostupné.

Má u voličov viac úspechov konfrontačná kampaňalebo skôr miernejšia, upozorňujúca na možnosť vykonania určitých zmien v rámci mesta či obce?

- V prvom rade platí, že negatívna kampaň by nemala zaznieť z úst samotného kandidáta. Ten by mal byť, naopak, spájaný s pozitívnou ponukou voličom. Väčšina kandidátov sa preto k antikampaniam nepriznáva a tie ostávajú oficiálne anonymné. Na druhej strane, vždy bude existovať určitá skupina voličov, ktorej vyhovuje konfrontačný štýl komunikácie, vymedzovanie sa „proti“ niečomu a nie „za“ niečo.

O konfrontačnej alebo negatívnej kampani sa zároveň nedá povedať, že by preukázateľne dvíhala preferencie kandidátovi, ktorý je jej autorom. Skôr je účinná ako spôsob diskreditácie konkurenta, keďže znechucuje jeho podporovateľov. Negatívne kampane prispievajú k celkovému znechuteniu voličov z politiky, ktorí počas silne konfrontačných kampaní nadobúdajú pocit, že nemá význam ísť voliť, lebo aj tak sú všetci politici rovnakí. Mnohí odborníci považujú negatívne kampane za jeden z dôvodov klesajúcej volebnej účasti v západných demokraciách. Konkrétne v stredoeurópskom kontexte je účinnosť negatívnych kampaní minimálne otázna.

Úspech kampaní Andreja Babiša v Čechách a Andreja Kisku v posledných prezidentských voľbách u nás sú toho príkladom. Obaja boli počas kampane terčom intenzívnych antikampaní a voľby vyhrali s pozitívnymi odkazmi voličom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 507
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 912
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 377
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 13 091
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 016
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 12 282
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 860
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 233
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 4 647
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 3 800

Hlavné správy z MY Trenčín

FOTO: Branko Radivojevič ohlásil koniec hráčskej kariéry

Kapitán Dukly Trenčín po prehre s Nitrou ukončil bohatú hráčsku kariéru.

Branko Radivojevič v objatí s otcom. Šanca na majstrovský titul s rozplynula.

Cifranič končí ako tréner AS Trenčín, nahradí ho Nemec Kohler

Doterajší kouč sa rozhodol odísť na vlastnú žiadosť.

Vladimír Cifranič

Dukla prehrala s Nitrou, sezóna pre Trenčanov skončila

Hokejisti Trenčína opäť nestrelili Nitre gól, šiesty zápas prehrali na domácom ľade o dva góly.

Žena z Trenčína chcela skočiť pod vlak, zachránili ju policajti

Rozrušená žena chcela spáchať samovraždu. Plánovala skočiť pod vlak. V čine jej zabránili privolaní policajti.

Nadstrážmajster Kristián Gramblička (vľavo) a nadstrážmajster Adam Senčík (vpravo).

Deti z Prievidze naspievali chytľavú pesničku, natočili k nej aj veselý videoklip (+VIDEO)

Detská hudobná skupina pripravila zaujímavú pieseň o orangutanovi Števovi. Nápaditý je aj videoklip, ktorý natočili v bojnickej ZOO. Vedúci skupiny nám prezradil pikantérie z natáčania.

Kapela natáčala videoklip v bojnickej zoo.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prijali ju pre kašeľ, zomrela na opuch mozgu. Mala len rok a pol

V liečbe dievčaťa pochybila nemocnica v Galante, tvrdí úrad pre dohľad.

V Prievidzi otvorili zmodernizované letisko za viac ako tri milióny eur

Prievidzské letisko má po novom dráhu s asfaltovým povrchom. Dnes na ňom pristáli lietadlá z Nemecka. Modernizácia pomôže rozvoju regiónu.

Mali by sa cirkevníci vyjadrovať k voľbám? Odpovedali kňazi z Kysúc

Pri svojich vyjadreniach či kázňach majú predstavitelia cirkvi zodpovednosť aj za voličov.

Mladí Slováci zdolávali najťažší horolezecký terén v Patagónii

​​​​​​​Dvom mladým horolezcom zo Slovenska sa podaril výnimočný úspech

Vybrali SME

Už ste čítali?