Trenčiansky džezový život si vo svojej periodicite zvykol na zvýšenú aktivitu v jesennej, džezu prajnej melanchólii.
TRENČÍN. Dvadsaťjeden ročníkov festivalov v nepretržitej rade koncertov svetovej, európskej a domácej špičkovej úrovne, je dôvodom na spokojnosť, ak nie na hrdosť, usporiadateľov i trenčianskej džezovej verejnosti.
Štyri večery plné koncertov
Tohoročný festival bol rozdelený do štyroch večerov, na ktorých odznelo osem koncertov. V sobotu 6. septembra pod hlavičkou „Blues pod hradom“ zahrali dve zoskupenia. Najprv sa predstavili skúsení borci z orchestra Revival and Traditional Band Vlada Vizára. Vizuálny i zvukový vnem vyzdobila gitaristka a speváčka Patrícia Páleníčková.
Lajko Horský na trúbku, Dušan Húščava na saxofón, (cítil sa ako doma pri spomienkach na službu v posádkovej hudbe v Trenčíne...), Vlado Vizár na trombón, Andrej Šebo na kontrabas, Peter Jankech na klavír a Janko Babič na bicie prezentovali dokonalú súhru, interpretačnú istotu a suverénny pódiový prejav, čo uznanlivo ocenilo zaplnené Mierové námestie.
Do tejto príjemnej atmosféry nastúpili odhodlane trenčianski muzikanti ako Blues Brothers Band, poskladaní tak, aby mohli do kapely naskočiť rôzni muzikanti v štýle „jamsession“ .
Vo štvrtok 18. septembra sa hralo pod strechou kina Hviezda. Na programe bola kombinácia súčasnej aktuálnej hudobnej tvorby s mierne nostalgickou spomienkou na spoluprácu dvoch úspešných interpretov, kapely Aurélius Q a speváčky Miriam Bayle.
Trenčianska stálica, formácia Aurélius Q, predstavila svoj nesporný kumšt vo sfére spracovania ľudových motívov do džezových úprav, ktorého dôkazom sú dva stále aktuálne albumy pod názvom Folk Ways. Peter Belák, Peter Sedlák, Ivan Letaši, Erich Vladár a Dušan Rozemberg dali tradične kvalitný, hudobnými nápadmi vyplnený podklad, na ktorom lietala vo výšinách virtuózneho ovládania svojho nástroja a v invenčnej bravúrnosti huslistka Kristína Hlistová.
Jedna z najžiadanejších sólistiek
Miriam Bayle bola pred pár rokmi častým hosťom chlapcov z Aurélius Q. V Trenčíne odohrali spolu niekoľko koncertov a Mirka Bajlová, teraz Miriam Bayle, sa presvedčila o oprávnenosti realizovať svoje ambície na pražskej džezovej scéne.
Dnes napĺňa so svojou kapelou džezové kluby a je jednou z najžiadanejších sólistiek v Čechách a na medzinárodných festivaloch.
Do Trenčína si priviezla svoju kapelu na najvyššej úrovni. Na kontrabase hrá jeden z najlepších predstaviteľov „českej basovej školy“ Petr Dvorský, na bicích veľký talent a obdivovateľ amerického drummingu Philla Joe Jonesa a Maxa Roacha Tomáš Hobzek a na klavíri prešovský rodák, dnes vo viacerých pražských projektoch etablovaný Matej Benko.
Miriam Bayle je aj trochu produktom pestovania džezovej tradície v Trenčíne, čoho dôkazom je aj skutočnosť, že ďalšie dve speváčky z trenčianskych hudobných kruhov sú rešpektovanými osobnosťami pražskej džezovej scény.
Trenčianska rodáčka Terezka Rajnincová a rodáčka z Prievidze Zuzka Vlčeková, ktorej hviezda vyšla v Trenčíne pri koncertoch s kvartetom Vlada Vizára.
Dokonalá kombinácia
V piatok odpoludnia 26. septembra zaznel na Mierovom námestí po dlhšom čase zvuk swingového big bandu. Mladí muzikanti – a tri muzikantky -z Nitry a okolia stavajú na pätnásťročnej tradícii a umeleckom majstrovstve vedúceho orchestra Martina Štouráka. Mladučká Janka Pavlovičová spieva s prekvapujúcou intonačnou istotou a bezhraničným nasadením ťažké skladby svetového repertoáru a v sprievode bezchybne zahraných originálnych aranžmánov orchestrov Count Basieho, Duke Ellingtona a Jimmie Lunceforda tvoria dokonalú kombináciu. Swingless Jazz Ensemble je príkladom úspechu pochádzajúceho zo systematickej práce a odovzdaného záujmu o džez. Je víťazom súťaže mladých talentov Jazz Start Up 2013.
Sála kina Hviezda pritúlila v sobotu večer 27. septembra tri kapely záverečného koncertu festivalu. Domáci Erbetes Quartet pod vedením skúseného saxofonistu a pedagóga Ludvika Soukupa hrá džezové štandardy v zaujímavých úpravách klavíristu Samuela Bánovca, na bicie hrá Karol Repa a na basovú gitaru Jaroslav Machač.
Veľmi príjemne v tomto repertoárovom i prednesovom prostredí pôsobí zamatový a čistý hlas Ivety Liškovej. Jej spev vychádza zo skúsenosti a šírky žánrov.
Festival Jazz pod hradom dáva od svojho vzniku priestor mladým kapelám. Aj toho roku angažoval, okrem mladého Swingless Jazz Ensemble, aj bratislavskú omladinu pod značkou A. T. L. Quintet. Zatiaľ neznáma formácia v obsadení Peter Letanovec trúbka, Andrej Krippel gitara, Tibor Feledi klavír, Patrik Gömöri basgitara a Marek Vaňa bicie, hrá veľmi nápaditý groove so správnym cítením, predstavou a zmyslom pre súhru. Záverečný koncert festivalu obstaral Štěpán Markovič a Gipsy Groove. Aktéri poznajú trenčiansku atmosféru a radi sa sem vracajú.
Štěpán hral na festivale v roku 2007 s kvartetom Josefa Vejvodu a členovia Gipsy Groove zahrali jeden, azda najstrhujúcjší funky koncert v histórii festivalu, na XIII. ročníku v roku 2006 s Irenkou Horváthovou v legendárnej formácii Gulo Čar.
Organizátori festivalu – Trenčianska džezová spoločnosť a mesto Trenčín, navliekli ďalší kamienok pestrého festivalového náhrdelníka. Kvalitný ročník vyzýva k väčšej pozornosti tomuto mienkotvornému podujatiu. Potešiteľná je skutočnosť, že festival ovládli ženy! Mali hlavné slovo počas jeho koncertov a stali sa aj nositeľmi ocenení: objav festivalu Swingless Jazz Ensemble a Janka Pavlovičová, najlepší sólista: Kristína Hlistová, osobnosť festivalu: Miriam Bayle. Skončil festival -malý rozpočtom, ale veľký výkonmi a umeleckou úrovňou. Nemohol byť iný. Je predsa trenčiansky...
Autor: abi