NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Novomestský fotograf Vladislav Mádr vytvoril počas svojej úspešnej dráhy aktívneho umelca státisíce dokumentárnych záberov. Tie najlepšie momentky z histórie i súčasnosti Nového Mesta nad Váhom prezentuje od 11. septembra do polovice októbra vo výstavných priestoroch Podjavorinského múzea.
Nechýbajú medzi nimi unikátne zábery z príchodu spojeneckých vojsk v roku 1968, či aktuálne snímky rozrastajúceho sa mesta zachytené počas letu v helikoptére.
Pároval fotografie rovnakých miest
Zaujímavo koncipovanú výstavu oživujú predovšetkým dvojice záberov na tie isté miesta v časovom intervale mnohých desiatok rokov. Skôr narodení priaznivci fotografie nostalgicky spomínajú na miesta svojej mladosti, mladšie ročníky sú prekvapené z architektonických objektov, ktoré zmizli z povrchu mesta a nahradili ich nové budovy či ulice.
Množstvo fotografií ulíc, domov, ľudí, sídlisk i záberov z osláv 1. mája v rôznych časových súvislostiach spúšťa historický prierez vývojom mesta. „Filmymámdodnes uložené vo filmových trezoroch, aby sa nepoškriabali. Všetky fotografie sú už prevedené aj do digitálnej podoby v počítači. Pri príprave výstavy ma najviac bavilo párovať fotografie tých istých miest spred päťdesiatich rokov a dnes. Z „vumáckeho“ kúpaliska je dnes napríklad slivkový sad,“ vyznal sa Vladislav Mádr.
Pri fotení v roku 1968 riskoval vlastný život
Fotografia príchodu okupantov v roku 1968 zachytáva Piešťanskú ulicu zaplnenú vojenskými vozidlami. Zábery vojsk, ktoré Nové Mesto v auguste obsadili, sú veľkou raritou a takmer ich niet.
„Vyškriabal som sa vtedy na povalu po rebríku. Prišli najskôr nákladné autá a za nimi tanky. Fotoaparát sa mi ligotal a tankista na mňa namieril guľomet. Zhrkotal som z rebríka a bál sa, aby som nerozbil fotoaparát,“ zaspomínal si fotograf. Otec ho veľmi vyhrešil, aby neriskoval vlastný život. Okupačná fotografia, pri ktorej vtedy pätnásťročný Vladko nasadil svoje zdravie, je jednou z ozdôb výstavy. „Bolo to veľké pokušenie. Hneď večer som vyvolal fotografie. Na tú istú strechu sa mi podarilo dostať aj dnes a nafotil som slobodnú ulicu. Bol to úplne iný pocit,“ skonštatoval autor fotografií.
Fotografoval od útleho detstva
Už ako štvorročný pomáhal Vladislav Mádr otcovi prehadzovať fotografie v zatemnenej kuchyni pri červenom osvetlení z misky do misky.
„Keď som mal desať rokov, vymenil som ložiskovú motokáru za bakelitový fotoaparát Pionier. Na filmy som si zarábal v kolkárni. Pomáhal som aj plavčíkovi na kúpalisku,“ usmial sa úspešný fotograf. Teoretické základy získal mladý umelec od otca i z desiatok odborných kníh a časopisov, ktoré boli bohatstvom domácej knižnice.
„Prvé víťazstvá v súťažiach som získal na strednej škole. Odmenou mi boli dva filmy na fotenie iného formátu, ako som potreboval,“ zasmial sa. Už od mladosti sa venoval aj natáčaniu 8-milimetrových filmov, prvé farebné fotografie vytvoril zase vo veku 23 rokov. „Na vystavených čiernobielych fotografiách som sa snažil ukázať zmeny v čase. Farebné fotografie súčasného mesta som zachytil pre zmenu z vrtuľníka,“ vysvetlil Vladislav Mádr.
Najnovšie fotografie nafotil z vrtuľníka
Množstvo farebných fotografií mesta nafotil Vladislav Mádr z výšky takmer dvesto metrov. „Nasadol som s pilotom do vrtuľníka a určoval som mu smer letu. Keďže som mal dobré objektívy, výška ma veľmi netrápila. Už pred letom som dôkladne študoval problematiku tvorby leteckých fotografií,“ prezradil. Takmer tristo záberov z vtáčej perspektívy vytvoril priamo nad Novým Mestom nad Váhom, neuniklo muani jeho okolie.
„Ani som sa nestihol báť, také bolo fotografovanie pútavé,“ podotkol fotograf. Medzi zábermi najmodernejších a najnovších častí mesta si zaspomínal aj na časy, keď sa nesmeli fotografovať vojenské objekty či železničné nádražia. „Nemohol som ani brata fotiť na stanici, keď odchádzal na vojnu. Boli tam totiž aj koľajnice a semafory,“ dodal Vladislav Mádr.