NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Peter Adamov (40) vyštudoval operný spev, napriek tomu je známy ako interpret pop-music a klasickej hudby. Pred slovenským showbiznisom uprednostnil cesty po exotických krajinách.
Preto je skôr známejší v Brazílii, Argentíne, Čile či Vietname ako v našich končinách. Ďaleko od domova prezentuje aj slovenskú ľudovú hudbu, rád však má aj Bacha, Debussyho, Rachmaninova či Čajkovského. Víťaz Coca Cola Pop Star 2003 účinkoval aj v pražských muzikáloch.
* Skús porovnať hudobný temperament Juhoameričanov s našimi končinami.
- V Južnej Amerike cítiť vplyv afrických černochov. Je tam väčšia pestrosť rytmov aj v porovnaní s Európou. Prejavuje sa to v speve i v tanci. Mňa nadchýnajú aj africké kultúry, skvelý je napríklad Richard Bona z Kamerunu.
* Slovenský spevák na koncertoch v Argentíne je určite pre domorodcov rarita. Ako spomínaš na túto krajinu?
- Argentína je kolískou tanga. V Buenos Aires tango skutočne dodnes neustále žije. Obrovské parky sú plné starých stromov, na ktorých sú rozvešané lampióny. Majú v sebe zakorenenú úctu k stromom. V Argentíne je dodnes legálna koka a hoci určite nechcem propagovať drogy, priznám sa, vyskúšal som ju. Z tejto krajiny som si priniesol africký nástroj kalimbu i tamburíny.
* Zahral si si v Čile s domorodými Indiánmi?
- V Čile som sa dostal až do najjužnejšieho cípu v Južnej Amerike Ushuaia. Domorodci mi tu tvrdili, že poslední čistí Indiáni zomreli pred pár rokmi. Ich kultúru je tam však stále cítiť.
* Viných krajinách si hrával aj spolu s domorodými hudobníkmi?
- V týchto krajinách hrá živá hudba často aj na ulici. Pozoroval som, ako interpretujú brazílsku hudbu, ktorá mi učarovala. Bol som rozhodnutý sa ju učiť. Viackrát som sa s nimi cez prestávku zoznámil a hral som s nimi. Do všetkých krajín som si vždy priviezol aj tradičné slovenské hudobné nástroje.
* Z každej krajiny privezieš domov nejaký exotický hudobný nástroj.
- Z Vietnamu som si priviezol nádherné bambusové flauty, ktoré nazývajú sau. Hoci sú veľmi kvalitné, boli takmer „za facku“. Z Ázie som si priviezol nástroj príbuzný africkému balafónu. Je vyrobený z bambusových paličiek zavesených na šnúrkach, aj celá kostra je vyrobená z bambusu. Z uruguajského Montevidea som sa vrátil s etnonástrojom hapi drum. Vyzerá to ako menšie plechové UFO. V Brazílii som sa zásobil všetkými druhmi perkusií, skvelý je basový bubon surdo. V Riu de Janeiro som získal zase píšťalky a bubníky, s ktorými hrávajú na ich svetoznámych karnevaloch.
* Spomínal si zaujímavý prieskum tolerancie kresťanov.
- Chodil som s flautou po Barcelone, Neapole i Mallorce a vždy som s ňou vošiel aj do niektorého z množstva kostolov. Nie počas omše, ale keď bol kostol prázdny. Stopoval som si čas, kým ma vyhodia (smiech). Najmenej boli tolerantní ku mne vo Vatikáne. Z Chrámu Svätého Petra ma vyhodili naozaj rýchlo. Najskôr si ma začali fotiť japonskí turisti ako kuriozitu a potom sa ku mne dohrnula ochranka.
* V ktorej z exotických krajín, ktoré si navštívil, by si si vedel predstaviť svoj život?
- Určite chcem znovu navštíviť Brazíliu. Argentína ma zase prekvapila tým, že má množstvo európskych prvkov. Okrem španielčiny sa tu dá už niekedy dohovoriť aj po anglicky. Brazília je exotickejšia s väčším množstvom černochov.