Prváci nevedia kresliť, zaväzovať mašličky, ale väčšina budúcich prvákov už vie čítať či písať.
REGIÓN. Zápisy prváčikov na základných školách v regióne priniesli množstvo zaujímavých postrehov. Dnešné deti majú problémy najmä s jemnou motorikou.Učiteľov prekvapuje príliš detská kresba. Na druhej strane väčšina z budúcich prváčikov už vie čítať či písať. Učitelia upozorňujú, že tieto návyky nemajú správne. Čítajú totiž po písmenkách, nie po slabikách.
Nerozvinutá kresba
„Veľa detí nevie kresliť. Často má šiestak kresbu ako pred-školák,“ hovorí o skúsenostiach učiteľka Lucia. Pri svojej práci sa stretáva s množstvom problémov. Budúci prváčikovia totiž majú okrem nerozvinutej jemnej motoriky aj problémy s výslovnosťou. „Je veľa detí, ktoré majú problémy s rečou. Nevedia vysloviť niektoré písmenká. Potom píšu zle diktáty,“ hovorí učiteľka.
Prácu výrazne komplikuje aj nesústredenosť žiakov. „Snažíme sa meniť aktivity, spestriť im vyučovanie,“ objasňuje. No za nejaký pol rok sa naučia lepšie spolupracovať i počúvať. Učiteľka upozorňuje aj na nové zručnosti.
„Veľa detí príde do školy s tým, že už vedia čítať, písať. Ale sú to naučené zle, majú zlé návyky. A potom ich treba preúčať,“ objasňuje. Podľa nej je úplne bežné, že dieťa, ktoré na začiatku školského roka čítať nevedelo, je na konci školského roka šikovnejšie ako dieťa, ktoré už čítať vedelo.
„Takéto deti často čítajú po písmenkách a kým prečítajú dlhšie slovo, zabudnú, čo bolo na začiatku. Lepšie by bolo, keby ich rodičia učili čítať po slabikách,“ navrhuje učiteľka. Skoro všetky deti majú podľa nej problém aj so zlým úchopom pera.
Rodičia potvrdzujú tieto skúsenosti učiteľov. „Alenka už číta, má ale trošku problém s dlhšími slovami,“ hovorí Jana Spurná, mamička budúcej prváčky. Najväčší problém je podľa nej dotiahnuť dcéru ku kresleniu. „Radšej vyfarbuje v programe na počítači,“ hovorí. Zároveň porovnáva svoje skúsenosti z detstva. „Určite som viac kreslila ako moja dcéra. A navyše, pamätám si, že ma to veľmi bavilo,“ dodáva.
Písané alebo tlačené písmenká
V susednej Českej republike ale aj u nás je v poslednom období novinkou vyučovanie tlačeného písma Comenius script, nie klasického písaného. Prváci tak nerobia oblúčiky s písmenkom a. Výhodou je, že sa naučia rýchlejšie písať.
„Nie je pravda, že tento typ písma nerozvíja jemnú motoriku. Je len menej náročný,“ hovorí o skúsenostiach Ctibor Košťál, odborník na školstvo z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Podľa neho je písané písmo prežitok. Používa sa už len v našej časti Európy. Vo zvyšku krajín sa bežne používa obdoba tohto písma, ktoré ma veľa výhod.
„V prípade Comenia Script je výhodou ľahšie nadväzovanie písmen na seba, potom určite jeho čitateľnosť,“ hovorí odborník. Argumentuje aj tým, že málokto vie prečítať písané písmo iného človeka.
Nutnosť cviku
„Nestaval by som to však do roviny zľahčovania. Toto písmo sa tiež musia učiť a precvičovať,“ vysvetľuje. Má však viacero výhod, keď je zrozumiteľné a univerzálne aj na západ od našich susedov. Ďalším rozmerom je používanie písaného písma. „Neviem ako vy, ale ja píšem perom minimálne a to nie som nijaký počítačový maniak,“ dodáva.
Autor: Magdaléna Švančarková