Projekt autobusového terminálu v centre mesta podľa niektorých ľudí nespĺňa dôležité kritéria.
TRENČÍN. Iniciátorom petície proti súčasnej podobe návrhu na výstavbu autobusového terminálu chýba diskusia s mestom Trenčín. Podľa nich by o tejto investícii v hodnote 107 miliónov eur nemalo mesto rozhodovať samo.
Podpisy obyvateľov
Petíciu zorganizovalo neformálna iniciatíva občanov Trenčína „Občan na priamo“. Má trvať približne do apríla. „Ďalší náš postup záleží od reakcie primátora a mestského zastupiteľstva,“ povedal člen petičného výboru Jozef Lauš. Samotní organizátori petície však nie sú proti výstavbe moderného terminálu v Trenčíne. Prekáža im aktuálny návrh od spoločnosti SIRS. „Chceme autobusový terminál, ktorý bude moderný, skvalitní dopravu a komfort cestujúcich a vybudujú ho vo verejnom záujme,“ povedal Lauš. Podľa jeho slov sú však v projekte zásadné nedostatky. Tie sú hlavnou motiváciu na organizáciu petície, ktoré rozdelil do piatich bodov.
„Projekt nie je v súlade s územným plánom mesta, nerešpektuje hranice mestského parku, počíta s výrubom stromov a záberom už aj tak chudobnej zelene v meste. Vytvára taktiež predpoklady pre investora pre ďalšie „aktivity" v mestskom parku,“ vysvetlil Lauš. Ďalší bod sa týka charakteristiky terminálu.
„Tento projekt nepredstavuje skutočný autobusový terminál, ale aj podľa zastavanej plochy ide o veľký obchodný dom, vedľa ktorého je malá autobusová hala,“ povedal Lauš. Podľa jeho slov, výstavba terminálu skomplikuje aj dopravu v meste. „Odpredaním doterajších komunikácii a priľahlých pozemkov pre potreby terminálu sa skomplikuje doprava nielen v lokalite železničnej a autobusovej stanice, ale aj v širšom okolí.“ V poslednom bode informuje o probléme presunu terajšej SAD-ky. „Súčasný projekt plánuje presunúť vybavenie terajšej SAD, teda garáže, dielne, palivové hospodárstvo, vonkajšie parkovacie plochy, do stredu mesta, aj so zamestnancami. To znamená, že nevznikne približne 600 pracovných miest ako tvrdí primátor Trenčína,“ dodal Lauš.
Richard Medal, člen iniciatívy „Občania na priamo" vyzýva mesto na verejnú diskusiu s občanmi. „Bolo stretnutie s investorom v športovej hale tesne pred Vianocami. Chápeme to skôr ako marketingovú prezentáciu na predstavenie jeho zámeru, ale pre nás nie je investor partner na diskusiu. Pre nás sú to naši zástupcovia vo vedení mesta a poslanci,“ povedal Medal.
Občania pre Trenčín zorganizovali verejnú diskusiu pred viac ako týždňom, zástupcovia mesta však na nej chýbali. Neúčasť na diskusii, ktorá sa konala 7. februára, zdôvodnil primátor Richard Rybníček pracovnou vyťaženosťou.
„Ešte 20. januára, keď ma počas Dňa otvorených dverí prišli pozvať organizátori diskusie, som im oznámil, že v ten deň mám už pracovný program. Už vtedy dobre vedeli, že neprídem. Hlavný architekt mesta bol v deň diskusie a ešte stále je PN,“ povedal primátor. Vysvetlil, že mesto o parku a jeho budúcnosti už s obyvateľmi diskutuje.
„Veľmi ma teší, že občania sa zapájajú a adresujú nám svoje pripomienky a nápady, ako by mal park vyzerať,“ povedal primátor.
Dôležitosť výstavby
K samotnej petícii sa mesto ešte nevedelo vyjadriť. „Nevieme čo je predmetom petície ani komu je určená,“ povedal Rybníček. Projekt autobusového terminálu obhajoval.
„Pre mesto a jeho občanov je rekonštrukcia autobusovej a železničnej stanice veľmi dôležitá. Prebehli mnohé diskusie s architektmi investora a hlavným architektom mesta, aby sme zosúladili naše dôležité požiadavky, ako napríklad prepojenie parku s centrom mesta. Útvar hlavného architekta a odborné útvary mesta jednoznačne garantujú, že tento zámer je v súlade s územným plánom mesta,“ dodal primátor. Dodržiavanie územného plánu zdôrazňuje aj hovorkyňa investora Ivana Strelcová. „Už dva roky riešime relevantné pripomienky mesta a zapracovávame ich do projektu. Akékoľvek úpravy sa robia v súlade so zákonom a územným plánom,“ povedala Strelcová.
Veľká investícia
Spoločnosť SIRS prezentuje projekt terminál ako prepojenie železničnej i autobusovej dopravy spolu s 1150 parkovacími miestami. Spoločnosť plánuje preinvestovať 107 miliónov eur a pravdepodobne zamestná viac ako 600 ľudí.