Agresívni klienti v domovoch sociálnych služieb v kraji občas ohrozujú personál i ľudí v centrách. Pomohli by detenčné strediská.
REGIÓN. Celkovo šesťdesiat až sedemdesiat agresívnych klientov, to je bilancia dvadsiatich šiestich zariadení sociálnych služieb v Trenčianskom kraji. Podľa Eleny Behrovej, vedúcej odboru sociálnej pomoci, v kraji je problém s ich umiestňovaním.
Aktuálne počty
„Tých klientov je asi 2,5 percenta. Je to dosť alarmujúce číslo. Takýto klient ohrozuje jednak seba, ostatných klientov a aj našich zamestnancov,“ povedala Behrová. Prípad agresívnych napadnutí eviduje aj v našom kraji.
„Už sme mali v našich zariadeniach prípady, keď napadnutá zamestnankyňa utrpela pri útoku agresívneho klienta zranenia, po ktorých zostala dlhodobo práceneschopná,“ vysvetlila Behrová.
Aktuálne pracovníci sociálnej pomoci riešia problém agresívneho mladíka.
„Tento mladý človek prišiel z domáceho prostredia, kde ho rodičia nezvládali, do psychiatrickej liečebne a odtiaľ by mal byť umiestnený do domova sociálnych služieb v Trenčianskom okrese. Ale my máme ten istý problém, naši zamestnanci i klienti sa ho obávajú,“ vysvetlila Behrová. Pri zistení opakovanej agresivity majú pracovníci sociálnej pomoci možnosť klienta nahlásiť len do psychiatrickej liečebne v Kremnici, Sučanoch alebo Pezinku.
„V takýchto prípadoch je nutná intenzívna liečba, inak to nevieme zvládnuť.
Je to však riešenie len na dobu určitú, maximálne na tri mesiace, v ojedinelých prípadoch predlžujú pobyt, kým nie je klient kompenzovaný,“ dodala Behrová.
Pracovisko v Dubnici nad Váhom
S agresívnym správaním klientov sa stretli aj pracovníci Centra sociálnych služieb AVE v Dubnici nad Váhom. „Agresivitu väčšiny klientov dokážeme zvládnuť, ale, žiaľ, nie všetkých. Stáva sa, že analyzujeme správanie agresívneho klienta a nenájdeme dôvod, prečo bol agresívny. Nevieme, či sme mu nevedome neublížili, nevyprovokovali ho, alebo mal nejaký iný dôvod,“ povedala Anna Kancirová, riaditeľka Centra sociálnych služieb AVE v Dubnici nad Váhom. U dvoch klientov spozorovali pracovníčky príznaky blížiacej sa agresivity, v jednom prípade sa to stalo bez toho, aby si všimli nejakú predzvesť takéhoto správania. „Tento klient má v prepúšťacích správach opakovane uvedenú poznámku, že je potrebná detencia, čiže oddelenie klienta od ostatných pacientov. Ale akým spôsobom ju zabezpečiť?“ pýta sa riaditeľka.
Ťažká práca
Iveta Kollmanová, vrchná sestra sociálnych služieb v Dubnici, sa stretáva s menšími prejavmi agresie dlhodobo. „Ide o bežné priestupky, ale keď trvajú dlhšie, veľmi zle to vplýva na klientov aj zamestnancov,“ povedala Kollmanová. Postupne sa takéto správanie stupňuje. „Jeden klient do mňa hodil podnos s obedom len preto, že sme mu nepriniesli jedlo hneď ako prvému. Takýchto prípadov býva veľa. Niekedy máme obavy, ale profesionalita vás nepustí, musíme mať oči aj na chrbte,“ dodala Kollmanová.
Zhoršenú situáciu v zariadeniach by podľa odborníkov riešilo zriadenie aspoň jedného detenčného pracoviska. Susedné Česko ich má dve. Sú v Brne a Opave. Tam majú klienti so sklonom k agresivite špeciálny dozor a opateru.
„Otázka výstavby detenčného centra ešte nie je doriešená. V súčasnosti hľadáme v spolupráci s ministerstvom spravodlivosti možné riešenie výstavby takéhoto centra,“ povedala hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Čižmáriková.