Krajské mesto plánuje dobudovať päť kilometrov cyklotrás, návrh na riešenie ponúkajú aj autori mestských zásahov.
TRENČÍN. Výskumný ústav dopravný zmapoval vo vybraných slovenských mestách stav cyklotrás a cyklistických komunikácií. Trenčín sa umiestnil na predposlednom mieste.
Až 3472 z celkovo 4274 metrov mestských cyklotrás v Trenčíne sa nachádza v priemyselnom parku. Známu Vážsku cyklomagistrálu výskumníci nezarátali.
„Táto cyklotrasa nie je označená dopravným značením a nie je na ňu zamedzený ani vjazd motorových vozidiel,“ vysvetlil Martin Bolo z Výskumného ústavu dopravného.
Autori hodnotenia odhalili aj niekoľko nedostatkov na cyklistických chodníkoch. „Zvyšné zmapované cyklotrasy netvoria kompaktnú sieť a nie sú prepojené súvislou cyklotrasou ani s Vážskou cyklomagistrálou, ani s pešou zónou, do ktorej majú cyklisti povolený vjazd, čo je hodnotené pozitívne pre cyklistov,“ povedal Bolo.
Problémom je aj nedostatočné dopravné značenie.
Autá sa takmer dotýkajú cyklistov, tí by zaviedli povinný odstupČítajte
Hodnotenie miest
„Medzi bežné nedostatky väčšiny zmapovaných cyklotrás v ostatných slovenských mestách patrí predovšetkým vyblednuté vodorovné značenie, chýbajúce zvislé dopravné značky, ale aj závažnejšie nedostatky v podobe nedostatočných šírkových pomerov, keď napríklad pre obojsmernú premávku cyklistov je určený pruh široký len jeden a pol metra, či nedostatočná údržba zelene v okolí,“ vysvetlil Bolo.
Hodnotenie miest posudzovali odborníci pomocou cyklistického indexu a indexu hustoty mestských cyklotrás.
„Pre výpočet cyklistického indexu sme dĺžku mestských cyklotrás delili počtom obyvateľov a v indexe hustoty mestských cyklotrás sme zohľadnili rozlohu mesta tak, aby neboli znevýhodnené menšie mestá s kratšou sieťou cyklotrás,“ dodal Bolo.
Zmeny do budúcna
Mesto si uvedomuje nedostatočný komfort pre cyklistov v Trenčíne.
„Aj preto sme s Občianskym združením Fialka pripravili projekt novej obojstrannej cyklotrasy z najväčšieho sídliska Juh do centra mesta v dĺžke približne päť kilometrov. Je to prvý veľký krok, na ktorý chceme v roku 2014 získať peniaze z eurofondov a v čo najkratšom možnom čase ho aj uskutočniť. Pripravujeme však aj ďalšie cyklistické trasy v meste,“ vysvetlila hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.
Architekti Mária Vanková a Štěpán Mosler, jedni z autorov mestských zásahov, si zlú situáciu s cyklotrasami v Trenčíne uvedomujú.
„To bol jeden z hlavných dôvodov, prečo sme sa rozhodli prispieť do mestských zásahov práve týmto typom zásahu s názvom Cyklochodník,“ vysvetlila Vanková.
V poslednom územnom pláne mesta Trenčín je zanesená sieť cyklotrás, ktorá počíta aj s lokalitou Belá, ktorú architekti pri svojom návrhu riešili.
Mestské zásahy
„Naším cieľom bolo navrhnúť formu cyklotrasy. Tá by mala byť v prvom rade pre cyklistu bezpečná. Optimálne sa nám zdalo riešenie, v ktorom bude cyklochodník oddelený od vozovky izolačným pásom zelene, ktorý môže taktiež poskytnúť tieň. Zároveň sme chceli, aby bol cyklochodník zábavný pre deti, tak, aby ich bicyklovanie bavilo a našli si k nemu cestu,“ povedala Vanková.
Autori návrhu si aj zo skúseností z Belgicka a Holandska uvedomujú, že premena mesta na mesto priateľské voči cyklistom je dlhodobý proces. O svojom mestom zásahu však plánujú rokovať s kompetentnými ľuďmi.