V roku životného jubilea výtvarníka sa dominantnou stala príroda a žena v nej. Pri retrospektívnom pohľade sa vracia do minulosti. V aktuálnej jesennej prírode sú zdrojom inšpirácie i staré stromy, vyschnuté konáre či kvety.
TRENČÍN. „Dostal som pred piatimi rokmi dve šťastné injekcie do života v podobe mojich vnukov, dvojičiek Patrika a Kristiána,“ prezradil v utorok 5. novembra počas svojej vernisáže známy výtvarník, čerstvý sedemdesiatnik Peter Marček v príjemnom komornom prostredí Galérie Vážka v historickom centre krajského sídla. Vernisáž okrem gitarového dua obohatila známa herečka a recitátorka Ida Rapaičová úryvkom z básnickej sklady Óda na radosť od Milana Rúfusa.
Hlboké korene v dejinách slovenského výtvarného umenia
Pred desiatimi rokmi sa Marček naposledy predstavil v domácom prostredí tunajšieho Katovho domu svojou neopakovateľnou výtvarnou tvorbou. Nateraz dvadsaťtri nadreálnych fantazijných originálov prezentuje v Galérii Vážka do druhej polovici novembra. Jeho maľby tvoria súčasť slovenskej maliarskej scény imaginatívnymi predstavami autora. Ako v laudáciu uviedol kurátor výstavy Ľubomír Podušel, tento trend má hlboké korene v dejinách moderného slovenského výtvarného umenia.
Stačí si spomenúť na významných slovenských výtvarníkov Mikuláša Galandu, Miloša Bazovského, Imra Kráľa, Albína Brunovského. Práve po nich prevzal štafetu Peter Marček.
Realita videná vlastnými očami
Karnevalové, fašiangové motívy na plátne autor nekladie do mystického priestoru, ale naopak, scény obrazov farebnosťou kladie do reality na zem. Presne tak, ako to vidí on vlastnými očami. Tento okamih sa zaradil do tajomnej trinástej komnaty maliara preto, lebo sa vyníma v niekoľkých súvislostiach.
Marček dokázal pretransformovať schopnosť drobnopisnej kresby do maľby štetcom a v tvorbe si dokázal vytvoriť svoj vlastný výtvarný kolorit.
Zamatová farebnosť obrazov
Výtvarník odbornej i laickej verejnosti ponúka filozofický pohľad na matnosť farebných spojov v diele. Charakteristickými sú olejomaľby Benátske hry II., Tajné stretnutie, Dámy z vernisáže, Jesenné zátišie, v ktorých dominuje žena ako Marčekov ústredný motív, inšpiračný zdroj. Melodická, až nostalgická farebnosť diel dodáva obrazom poetickú interpretáciu. Po zmene spoločenského systému sa začal venovať viacerým výtvarným technikám.
„Avšak prvú samostatnú výstavu som mal až po šesťdesiatke,“ vysvetlil Marček a pokračoval: „Od roku 2005 som členom Združenia slovenských výtvarníkov, pričom sa každoročne prezentujem na rôznych celoštátnych kolektívnych výstavách na Slovensku.“
Veľa ľudí v Trenčíne Marčekovu tvorbu nepoznalo, pretože nie je takým rýchlym maliarom. Vzhľadom na techniku tvorby sa jemu vlastným stal precízny dlhší tvorivý čas.
Aj preto sa v tvorbe vracia do obdobia renesancie. Poslaním výstavy v galérii je predstaviť iný drobný neologický výtvarný štýl.
Zašifrovaná dráždivá erotika
„Žena v dávnejších časoch bola, je a aj zostane večným objektom, ktorý som objavil v spojení s témou hudby, záhadnosti, ktorú v mojich obrazoch stvárňujem,“ formuloval myšlienku.
„Žena je pre mňa hlavným ateliérovým objektom,“ dodal, „ženská figúra sa stala nielen samotnou pointou, ktorú prežívam, ako sú radosť, smútok, tam niekedy nachádzam aj sprievodné javy - prvky krásnej prírody, života a pod.“
Tempera mu pomáha osviežiť obraz
Marček v rámci aktívnej výtvarnej tvorby hľadal vhodnú maliarsku techniku. Na plátna využíva olejomaľbu. V nedávnej minulosti začal s kombináciou olej - tempera. Túto techniku používali starí výtvarní majstri vo svojich umeleckých dielach.
„V podstate mi táto technika pomáha osviežiť obraz do potrebnej farebnosti,“ priznal. Gravitačným centrom tohto výtvarníka sa stala žena, symbol života. Žena odhalená len čiastočne. Do pol pása.
Naozaj zostáva príjemné študovať pointu v diele maliara Marčeka, pretože do svojich kompozícií vnáša prvky ženského poprsia, časti prírody, javiskové odevné výjavy, masky, skrátka dokáže vystihnúť dominantu ženy.
Symbolika hudby a ženy v obraze
Doteraz Peter Marček má „na svedomí“ okolo tristo výtvarných diel rôznych rozmerov. Dominuje v nich symbolika ženy a práve preto do obrazov vymyslel ženám podivné klobúky, rôzne ozdoby, florálne motívy.
Umelecká tvorba sa postupne filtrovala. Nebol to vždy objekt ženy, ona prevláda posledné tri, štyri roky. „V mojich obrazoch som zachytil aj motívy na skladby hudobných skladateľov Brahmsa, Mozarta a iných.“
Slovom, symbolika hudby a ženy prevláda vo výtvarných dielach stále vitálneho trenčianskeho majstra štetca za posledné roky. Pre Marčeka sa maľovanie stalo všetkým. Dostal ho do vienka od svojej mamičky, ktorá sa zaoberala kresbou modelov ženských figúr.
Je aj autorom pamätnej medaily univerzity
V kresbe a výtvarných finesách sa postupne zdokonaľoval u profesora Antala, neskôr navštevoval ateliér akademických maliarov Štefana Scherhaufera a Ireny Schidlayová Slavínskej.
Postupne tvorivou výtvarnou invenciou sa prepracoval medzi popredných maliarov. Je autorom insígnií a pamätnej medaily Trenčianskej univerzity. Pomohol mu pri tom jeho kamarát Rudo Horňák, znalec histórie. Obsahujú keltské prvky, symbolikou Slovanstva sa stali lipové listy.