Projekt univerzitnej súťaže predstavili študenti na trenčianskom výstavisku v troch kategóriách.
TRENČÍN. Poslucháči Technickej univerzity v Bratislave predstavili Trenčanom svoje výtvory na štyroch kolesách. Nadaní vysokoškoláci sa univerzitnému projektu s názvom Formula študent venujú už niekoľko rokov.
Študentský projekt technickej univerzity
„Je to univerzitná súťaž medzi študentskými tímami, kde naším cieľom je skonštruovať závodné formuly. Náš tím postavil napríklad vozidlo na elektrický pohon,“ povedal Rastislav Toman, doktorand z STU v Bratislave. Táto formula je veľmi výkonný stroj.
„Má zrýchlenie, ktoré zodpovedá bežnému modelu Lamborghini.“ Financovanie tohto projektu je však náročné a peniaze si zháňajú sami.
„Stálo nás to približne desaťtisíc eur, avšak naši kolegovia zo zahraničných univerzít dosahujú rozpočet okolo stotisíc až milión eur, ale aj tak sme im schopní konkurovať,“ povedal Toman.
Úspech na medzinárodnom poli dokladá štvrté miesto v Španielsku, kde ich dokázali poraziť práve len tieto univerzity s astronomickým rozpočtom. Študenti okrem vyhotovenia výkonného stroja vedia formuly aj zručne ovládať.
„Je nutné mať pre to cit, lebo je to dosť namáhavé na ruky,“ vysvetlil Peter Vojtiška, ktorý tento rýchly stroj zručne riadi, no pripojil sa aj do jeho vývoja.
Vytrvalostné preteky
Nie vždy však ide len o výkon. To potvrdila aj Beáta Fukasová, ktorá pracovala na konštrukcii ďalšieho špeciálneho vozidla.
„Skonštruovali sme úsporné auto, ktoré má v súťaži za úlohu prejsť na jeden liter paliva čo najviac kilometrov,“ povedala Fukasová.
Ako pohon použil tím motor z krovinorezu. „Pri úprave tohto motora môžeme na jeden liter benzínu prejsť vzdialenosť až tristo kilometrov,“ dodala Fukasová. Do projektu Formula študent sa zapojil aj rodák z Trenčianskych Stankoviec Martin Gavenda.
Rýchlosť a výborná akcelerácia
„Venujeme sa Formule študent v kategórii so spaľovacím motorom. Pri obmedzeniach, ktoré stanovili pravidlá súťaže, dosiahne ich formula rýchlosť až 220 kilometrov za hodinu a zrýchlenie z nuly na sto za štyri sekundy. Tento v poradí piaty monopost má už za sebou aj slávny okruh v Nemecku.
„Na návrhu sme začali pracovať v septembri minulého roka. Vo februári sme začali stavať a začiatkom agusta už sme pretekali na súťaži v nemeckom Hockenheimringu.“ O tento projekt je veľký záujem. „Určite je u nás na univerzite dosť ľudí, ktorí sa tomu venujú a ako škola končí, priberáme nových členov tímu. Je to miesto, kde sa teoretické vedomosti naučia aj prakticky využívať,“ dodal Gavenda.