Výsledkom spolupráce detí a dospelých je pútavé kovové súsošie vyrobené z odpadu. Šikovný hudobník dokáže naňom zahrať aj pesničku.
PODOLIE. Žiakov, učiteľov i rodičov vítajú v novom školskom roku vo vestibule Základnej školy v Podolí netradičné sochy vyrobené z kovového odpadu. Iba málokto však tuší, že sa abstraktné sochy dajú využiť aj ako hudobné nástroje. Z každého úderu do niektorej z častí sochy sa ozve iný tón a zaujímavý zvuk.
Vyhrávajú na potrubiach a pružinách
Vodovodné potrubie, mosadzné matice, reťaze, vrchnáky na zaváraniny, ale aj rám z káry, disk z kolesa osobného auta, panvica či obrovská pružina nechýbajú na „hudobných“ sochách, ktoré vytvorili žiaci druhého stupňa školy v tejto obci.
„Sochy vznikli v rámci letného workshopu Deti a smeti. Mesiac sme zbierali rôzny odpadový materiál. Deti spolu s dospelými vytvorili štyri scény - hudobnú, nábytkovú, street art scénu i PET scénu. Deti sa rozdeli podľa toho, čo im bolo blízke,“ prezradila Janka Schreiberová, riaditeľka školy.
Pri vzniku hudobných sôch hrala podstatnú úlohu improvizácia a fantázia tvorcov, so zváraním kovových častí pomohli dospelí.
„Kovový odpad deti doniesli zo svojich domácností. Plných bolo niekoľko veľkých krabíc,“ zasmiala sa riaditeľka. Hudobné sochy, vytvorené z rôznych druhov kovu, zabezpečili aj pred zlodejmi, ktorí by ich pravdepodobne veľmi rýchlo speňažili v zberni druhotných surovín. Netradičné výtvory budú dlhodobo spestrovať vnútorné priestory školy, ktoré sa mimo vyučovania zamykajú.
Šach hrajú s plastovými fľašami
Okrem hudobných sôch vznikli počas akcie aj ďalšie unikátne výtvory mladých umelcov. Počas práce v PET scéne vznikli z plastových fliaš šachové figúrky.
„Plastové fľaše sme naplnili sadrou a výtvarnou úpravou fliaš sme vytvorili exteriérový šach. Na chodníku sme namaľovali šachovnicu. Veľké biele i čierne figúrky využívajú deti v družine na hranie šachu pod holým nebom,“ pokračovala Schreiberová. Z kovového pletiva a z rôznofarebne pomaľovaných sklených fliaš vytvorili žiaci obraz. Ten každý deň neustálou rotáciou fliaš zasúvaných do otvorov v pletive menili.
„V rámci nábytkovej scény namaľovali na takmer tridsať stoličiek nový farebný dizajn. Každý zo žiakov dal stoličke inú podobu,“ usmiala sa Schreiberová. V každej scéne viedli deti dvaja kreatívni umelci a dizajnéri.