Nie všetci učitelia majú pedagogickú spôsobilosť, od januára by tak mohli prísť o prácu.
TRENČÍN. Nedostatočná kvalifikovanosť, čiže pedagogická spôsobilosť učiteľov, môže byť od nového roka problém. Tí učitelia, ktorí nemajú dorobenú pedagogickú spôsobilosť, by mali od januára prísť o pracovný pomer.
Hrozí teda reálne, že nebude mať kto učiť?
„Túto otázku si musí zodpovedať v prvom rade každý zamestnávateľ, ktorý uzavrel pracovný pomer s pedagogickým zamestnancom bez primeranej kvalifikácie, v rozpore s právnymi predpismi,“ odpovedá rázne Michal Kaliňák, hovorca ministerstva školstva.
Podľa jeho slov v súlade s platnou legislatívou majú nielen učitelia, ale aj ostatní pedagogickí zamestnanci, spĺňať kvalifikačný predpoklad. Preto nekvalifikovaných zamestnancov by školy nemali vôbec prijímať.
Podľa údajov Ústavu informácií a prognóz školstva je najviac nekvalifikovaných učiteľov v predmete anglický jazyk, menej v predmetoch fyzika, chémia, dejepis či administratíva a korešpondencia.
Pedagogická spôsobilosť
Viaceré trenčianske stredné školy problém s kvalifikovanosťou vraj nemajú. „Keď prijímame nového učiteľa, tak dávame do zmluvy automaticky klauzulu, že pokiaľ nemá pedagogickú spôsobilosť, tak musí nastúpiť na pedagogické štúdium do dvoch rokov a ukončiť ho do štyroch rokoch.
Pokiaľ sa tak nestane, škola s ním rozviaže pracovný pomer,“ vysvetľuje podmienky zákona, ktorým sa riadia, Ľuboš Chochlík, riaditeľ Strednej odbornej školy. V trenčianskom súkromnom gymnáziu učia podľa slov riaditeľa Štefana Štromajera kvalifikovaní pedagógovia.
„Záleží na tom, ako sa škola prejavuje navonok. Rozumiem preto, že rezort žiada, aby mali všetci učitelia potrebnú kvalifikáciu,“ vysvetľuje Štromajer.
Niektorí učitelia však učia roky a návrat do školských lavíc je podľa ich slov zbytočný. „Čo ma tam naučia viac? Prax je najlepším vzdelaním,“ rozhorčuje sa učiteľka v materskej škôlke s desaťročnou praxou. Podobný názor zdieľajú viacerí učitelia.
„V prípade niektorých učiteľov by bolo potrebné zrejme zvážiť, či nie je lepšie nahradiť vzdelanie odpracovanými rokmi,“ zamýšľa sa riaditeľ Štromajer.
Podľa jeho slov, ak učiteľ učí dobre, je asi zbytočné posielať ho naspäť do školy. Na otázku, či je možnosť „prekvalifikovania“ učiteľov, hovorca rozhodne odpovedá: „V tomto prípade nie.“