Leteckí záchranári v Trenčíne opäť zasahujú

Práca leteckých záchranárov vzbudzuje rešpekt a za posledné týždne i obavy, či bude dostupná. Záchranári v Trenčíne dostali „neplánovaný oddych“, momentálne však znovu zasahujú.

Zasahujú aj pri nehodách.Zasahujú aj pri nehodách. (Zdroj: ARCHÍV VZZS ATE)

Práca leteckých záchranárov vzbudzuje rešpekt a za posledné týždne i obavy, či bude dostupná. Záchranári v Trenčíne dostali „neplánovaný oddych“, momentálne však znovu zasahujú.

TRENČÍN. Vrtuľníky zasahujú v náročných terénoch a zachraňujú životy. Minulý týždeň dostali licenciu a môžu si znova plniť svoju prácu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Licencia

Problémy s licenciou vyvolali obavy, či bude záchranný systém dostatočne fungovať. Rezort zdravotníctva však vyzýval, aby zbytočne nevznikala panika, pretože ostatné vrtuľníky leteckej záchrany majú licenciu na všetky body v rámci Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

„Každý bod totiž dostáva licenciu pre celé územie Slovenska. Takže, ak dôjde k situácii, ktorá si vyžiada zásah rýchlej zdravotnej služby, operačné stredisko vyšle buď najbližšiu sanitku, alebo vrtuľník. O pacientov je v každom prípade a na každom území Slovenska postarané,“ objasnila Zuzana Čižmáriková, hovorkyňa rezortu.

Náročná práca

Aká je náročnosť ich práce, čo všetko riešia, sme sa opýtali tých najpovolanejších. „Počas všetkých zásahov je potrebné dbať na bezpečnosť posádky, pacienta a tiež iných účastníkov zásahu, v tom je práca leteckých záchranárov veľmi náročná,“ odpovedá na otázku o náročnosti práce záchranárov Zuzana Turočeková, hovorkyňa Vrtuľníkovej záchrannej služby (VZZS).

Podľa jej slov musia posádky prejsť školeniami na techniku špeciálnej záchrannej činnosti. Patrí sem najmä vysadenie lekára alebo záchranára do terénu, kde nie je možné pristáť.

SkryťVypnúť reklamu

„Lekár je v tejto situácii vysadený k pacientovi pomocou lana. Po ošetrení pacienta na mieste je následne lekár spolu s pacientom opäť lanom evakuovaný z terénu. Počas medzipristátia na najbližšom vhodnom mieste naloží posádka pacienta na palubu vrtuľníka a letí s ním do nemocnice,“ opisuje Turočeková.

Kde všade zasahujú?

Vrtuľníky zasahujú najmä vtedy, keď je poskytnutie iného typu záchrany takmer nemožné, prípadne je potrebný rýchly a šetrný transport pacienta. Podľa slov Turočekovej vrtuľníky lietajú často do ťažko prístupných terénov a odľahlých lokalít, kam by sa sanitka nedostala, prípadne by zasiahla veľmi neskoro.

Často ide o úrazy lesných pracovníkov pri práci v lese, úrazy počas outdoorových aktivít, športu, ale aj pri dopravných nehodách. Vrtuľníky poskytujú aj prevozy pacientov do kardiocentier a popáleninových centier.

SkryťVypnúť reklamu

Turočeková hovorí o dvoch typoch zásahov. „Primárne zásahy sú v prípadoch, keď vrtuľník letí k pacientovi priamo do terénu. Sekundárne zásahy sú zase medzinemocničné prevozy pacientov, zväčša ide o hospitalizovaného pacienta, ktorý potrebuje rýchly a šetrný transport na ďalšie pracovisko,“ objasnila prípady zásahov hovorkyňa.

Počas minulého roku zasahovalo stredisko v Trenčíne v rámci primárnych prípadov 58-krát a sekundárne zasahovalo 133-krát.

Spočiatku lietali s vojenskými vrtuľníkmi

Letecká záchrana v Trenčíne vznikla nedávno, v roku 1992. Pri jej začiatkoch stál aj trenčiansky lekár Daniel Kraus, primár oddelenia anestéziológie a intenzívnej medicíny vo Fakultnej nemocnici v Trenčíne.

„Spočiatku sme lietali s vojenskými vrtuľníkmi a nepristávali sme v areáli nemocnice, lebo neboli vytvorené podmienky na pristávanie,“ objasňuje Kraus. Neskôr bolo treba vyrúbať topole v nemocnici, aby sa dalo pristávať.

„Boli proti tomu ochranári, problémy boli aj s personálom, pretože nie všetci, čo boli aj v pozemnej záchrannej službe, chceli lietať,“ spomína primár, ktorý bol súčasťou leteckej záchrannej služby viac rokov.
Pridáva aj negatívnu skúsenosť: „Dokonca sme mali nehodu, zadrel sa nám jeden motor na MI 2 a museli sme núdzovo pristáť.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  6. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 3 883
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 622
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 618
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 3 565
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 296
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 723
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 658
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 332
  1. Peter Vernarec: Kedy má zamestnanec nárok na odstupné a odchodné?
  2. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  3. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať!
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: pamätník železničnej dopravy v Trnave
  5. Robert Štepaník: diel 133 - pod čiarou / Vidieť Bianku holú? Za mňa OK...
  6. Ernest Klotton: KDH balansuje medzi ideológiou, disidentmi a pragmatizmom
  7. Igor Múdry: Plnená paprika vzduchom pečená
  8. Jozef Sitko: Okrem závisti nič nie je zadarmo, za všetko sa platí ...
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 729
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 762
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 545
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 766
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 871
  6. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 981
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 951
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 216
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Sendreiovci.

Kam vyraziť počas najbližších dní v Trenčíne?


Vizualizácia zastávky.

Zastávka na ulici je dočasne presunutá o desiatky metrov.


Tretia stavebná časť vodozádržných opatrení v meste Myjava sa začne 6. októbra búracími prácami.


TASR

Opäť sa vydávame na potulky krajinou, kde každá zastávka ponúka nový zážitok a nezabudnuteľné spomienky.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu