Niekoľko poškodených spomaľovacích retardérov opravovali v uplynulých dňoch pracovníci Technických služieb mesta.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Na spomaľovacích cestných retardéroch na Štefánikovej a Piešťanskej ulici bolo v približne rovnakom období poškodených niekoľko retardérov. Napriek tomu, že po nich denne prejde množstvo osobných a nákladných áut, nespôsobili deštrukciu niektorých častí zrejme dopravné prostriedky. Podľa slov riaditeľa Technických služieb mesta (TSM) Martina Porieza pravdepodobne niekoľko chýbajúcich panelov niekto vytrhal, pretože mu prekážali v plynulej a rýchlej premávke.
Poškodených bolo niekoľko retardérov
S pomaľovacie retardéry nútia šoférov znížiť rýchlosť áut na nebezpečných a chodcami frekventovaných miestach novomestských ulíc. Na Štefánikovej, Piešťanskej a Hviezdoslavovej ulici sú umiestnené pri základnej škole, úradoch, obytných domoch a chodcami často používaných úsekoch.
„Chýbajúce diely sme museli dopĺňať na Štefánikovej i Piešťanskej ulici. Máme dojem, že diely niekto naschvál vybral, aby sa mu cez retardér ľahšie chodilo. Časti retardérov niekto odstránil aj na Zelenej vode. Tam zmizli aj dopravné značky,“ informoval riaditeľ TSM Poriez.
Jeden z chýbajúcich dielov bol po vytrhnutí pohodený na trávnatej ploche medzi cestou a chodníkom. Krátko po odstránení malých panelov na retardéroch trčali zo zeme uvoľnené skrutky, ktoré hrozili prechádzajúcim autám defektom. „Radšej som miesta bez chýbajúcich častí retardéra obchádzal, aby som si neprepichol pneumatiku. Niektoré autá však uvoľnený priestor po odlomení a zohnutí skrutiek využívali na rýchlejší prejazd retardérmi,“ potvrdil novomestský šofér.
Chodci by privítali ďalšie retardéry
Šesť novomestských spomaľovacích retardérov si vyžaduje pravidelnú údržbu. „Retardéry sú vyrobené z pevných plastov, ktoré sú v asfalte ukotvené pomocou dlhých skrutiek. Všetky sú v novomestských uliciach nainštalované už niekoľko rokov. Ich životnosť je viac ako desať rokov. Mesto ich nakupuje po prieskume ceny a trhu od slovenských výrobcov,“ pokračoval Poriez.
Zamestnanci TSM pravidelne priťahujú skrutky a po zodratí farebného povrchu natierajú časti retardérov výraznými žltými farbami. Na poškodenie sú náchylné najmä upevňovacie skrutky a vodiace profily.
„Retardéry sú dobrá vec. Chránia chodcov a nútia vodiča spomaliť. Ľudia žiadajú nainštalovať retardéry aj na štátne cesty, na to však my už dosah nemáme,“ dodal Poriez. Novomešťania by retardéry najradšej videli aj na Odborárskej a Trenčianskej ulici, tie však už do správy mesta nepatria. Vystužené plastové retardéry sú už technologicky prekonané. Nové retardéry sa dnes budujú z dlaždíc a sú podstatne masívnejšie a vyššie ako tie, ktoré sa začali v našich mestách inštalovať pred vyše desiatimi rokmi.