Niektorí rodičia môžu mať pocit, že o ich dieťa škôlka nejaví záujem. Od septembra by mala preto v Trenčíne pribudnúť špeciálna trieda v materskej škôlke.
TRENČÍN. Od septembra by mala v Trenčíne pribudnúť trieda pre deti so špeciálnymi potrebami v oblasti výchovy i vzdelávania v priestoroch materskej školy Na dolinách. Viaceré škôlky v Trenčíne síce integrujú deti do svojich tried, je to však náročné z rôznych hľadísk a o prijatí dieťaťa nakoniec rozhoduje riaditeľka. Rodičia môžu nadobudnúť pocit, že škôlka nechce ich dieťa integrovať. Preto momentálne zisťuje mesto záujem rodičov o zriadenie takejto triedy.
Trieda na dopoludnie
Integrovaná či špeciálna trieda bude fungovať len na dopoludnie. Rodičia, ktorí majú záujem, môžu kontaktovať mesto a prihlásiť svoje dieťa.
Do triedy prijmú najmä deti s „ľahšími“ diagnózami ako je ADHD syndróm, narušená komunikačná schopnosť a podobne. Na otázku, či je v klasických škôlkach pre takéto deti miesto, reaguje Eva Mišovičová z kancelárie primátora v Trenčíne: „Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú bežne integrované v triedach materských škôl v Trenčíne.“
Podľa jej slov je však prijatie dieťaťa vždy na zvážení a rozhodnutí riaditeľky, nakoľko integrácia je vždy veľmi náročná na personálne i materiálnotechnické zabezpečenie.
Potrebná odborná starostlivosť
Zriadenie triedy sa pozdáva i riaditeľke Jarmile Škodovej z centra poradenstva a prevencie v Novom Meste nad Váhom. Podľa jej slov je tvorba programu triedy závislá od diagnóz detí a od ich potrieb v oblasti výchovy či vzdelávania. Škodová poukazuje aj na fakt, že integrácia je bežnou vecou v materských školách. „No väčšinou deťom nie je poskytovaná pravidelná odborná starostlivosť,“ dodáva.
Špeciálna pedagogička Lucia Lakatošová hovorí o problémoch, ktoré pri integrácií detí so syndrómom ADHD môžu vzniknúť.
„Pútajú na seba pozornosť, vyrušujú. Učiteľ by mal často meniť aktivity i udržiavať pozornosť dieťaťa, napríklad upreným pohľadom. Takisto treba vymyslieť niečo, za čo ho môže učiteľ úmyselne chváliť, lebo ostatným deťom začne po čase prekážať, že ich niekto stále vyrušuje,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička. Podľa jej slov integrovaná trieda v podstate ani neexistuje. „Je iba integrovaný žiak v bežnej triede,“ vysvetľuje.
Na záver dodáva, že integrácia má význam najmä pre zdravé deti, ktoré sa naučia komunikovať s ľuďmi, ktorí sú „iní“. A rozvíja sa v nich citlivosť.