TRENČÍN. Aktuálna štatistika Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) rozdeľuje priecestia na zabezpečené a nezabezpečené, tých druhých je však viac ako polovica. Ministerstvo dopravy chce tento problém vyriešiť.
Polovica priecestí nie je dostatočne zabezpečená
Na Slovensku je viac ako dvetisíc priecestí, z ktorých asi polovica je zabezpečená. Aj na týchto sú však podľa ministerstva zastarané zariadenia. „Chceme budovať zabezpečenia na takýchto priecestiach a rušiť najmenej frekventované, kde nie je možné zvýšiť bezpečnosť,“ vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Podľa slov hovorcu je jedným z najlepších riešení vybudovať mimoúrovňové priecestia aj v rámci koridoru od Bratislavy až po Žilinu. „V okolí Trenčína sa prednedávnom otváral úsek Nové Mesto - Zlatovce, momentálne sa stavia úsek Zlatovce -Trenčianska Teplá,“ doplnil Kóňa.
Tragické nehody
Železnice sú častým miestom nehôd. Len za minulý rok na tratiach Trenčianskeho kraja zaznamenanala polícia jedenásť nehôd s následkom smrti pri strete ľudí s vlakom. „Z toho bola jedna osoba usmrtená na priecestí bez závor, v ostatných prípadoch to boli medzistaničné traťové úseky,“ povedal Pavol Kudlička, hovorca trenčianskej polície.
Na trati dochádza k viacerým druhom nehôd. V minulom roku došlo i k zrážke auta s vlakom na priecestí bez závor. V tomto prípade zomrela jedna osoba a deväť sa ľahko zranilo. K zraneniam na priecestiach došlo aj pri strete chodcov s vlakom a zranili sa tri osoby.
Kríže nahradia svetelno-zvukovou signalizáciou
Kudlička uvádza tri stupne ochrany železničného priecestia. V prvom prípade je na priecestí výstražná dopravná značka (kríž). Ďalší stupeň zabezpečenia má svetelno-zvukové zariadenie a posledným, asi najúčinnejším spôsobom, je priecestie so závorami.
Hovorkyňa slovenských želeníc Martina Pavlíková uvádza, že v rámci spomínaného projektu vybavia priecestia účinnejšími zariadeniami a tým sa zvýši stupeň zabezpečenia. „V prípade, že ide o nezabezpečené priecestia, tak výstražné kríže nahradí výstražná zvuková a svetelná signalizácia v podobe červených blikajúcich svetiel, ktoré majú zvonček. Druhý typ priecestí, ktoré majú staršie zariadenia nahradíme novšími,“ ozrejmila situáciu hovorkyňa. Zabezpečovanie sa bude robiť v rámci vytypovaných priecestí.
Nakoľko prostriedky sú v rozpočte rozložené na viacero rokov, môžu železnice disponovať v každom roku sumou dva milióny. „Z týchto financií sa dá zabezpečiť asi sedem priecestí ročne,“ doplnila Pavlíková.