Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

ZMOS sa obáva vzniku vrakovísk

Autá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, majú podľa Združenia miest a obcí zaťažiť životné prostredie. Trh s opotrebovanými súčiastkami však funguje celé roky.

Združenie miest a obcí sa bojí zvýšenia počtu vrakovísk.Združenie miest a obcí sa bojí zvýšenia počtu vrakovísk. (Zdroj: ILUSTRAČNÁ JÁN KROŠLÁK)

Autá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, majú podľa Združenia miest a obcí zaťažiť životné prostredie. Trh s opotrebovanými súčiastkami však funguje celé roky.

TRENČÍN. Staré vozidlá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, budú môcť po novom odhlásiť na základe čestného prehlásenia, že auto už neexistuje. Následne prispejú sumou od päťdesiat do stopäťdesiat eur do enviromentálneho fondu. Takéto opatrenie vychádza v ústrety majiteľom áut, ktorí majú autá stále v evidencii vozidiel, no autá už prakticky neexistujú. Združenie miest a obcí sa však obáva, že dôjde k ohrozeniu životného prostredia.

Skryť Vypnúť reklamu

Obávajú sa záťaže na životné prostredie

Po novom bude mať obvodný úrad kompetencie vyradiť auto z evidencie len na základe čestného prehlásenia. Majiteľ zaplatí sumu od päťdesiat do stopäťdesiat eur do Enviromentálneho fondu.

Podľa slov združenia je auto, ktoré doslúžilo, považované za nebezpečný odpad. „Ten môže byť spracovaný len odborne spôsobilou osobou,“ vysvetlila Marta Bujňáková, hovorkyňa združenia. „Tá, okrem vedomostí a zručností, musí disponovať prevádzkovými podmienkami, ktoré zabraňujú úniku nebezpečných látok do pôdy, vzduchu alebo vody. Majitelia starých áut, ak im to budú právne podmienky umožňovať, môžu vrak vozidla predať pokútnym neautorizovaným osobám na súčiastky, alebo ho po anonymizácii opustia,“ doplnila Bujňáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa slov združenia umožňuje takéto legislatívne nastavenie v podstate nelegálny obchod s opotrebovanými náhradnými dielmi. Dodávajú: „I keď takémuto predaju sa nedá nikdy celkom zabrániť, sme presvedčení, že je vhodné takýto trh nie podnecovať, ale obmedzovať.“

Novela rieši súčasný stav

Podľa slov Maroša Stana, hovorcu ministerstva životného prostredia, je problém neexistujúcich vozidiel a ich vyradenia z evidencie motorových vozidiel dlhodobý. „V praxi bolo možné do 1. 1. 2006 vyradiť vozidlo iba na základe čestného prehlásenia a počas prechodného obdobia od 1. februára 2009 do 31. októbra 2009 bolo umožnené občanom vyradiť fyzicky už neexistujúce vozidlo z evidencie na základe predloženého čestného vyhlásenia o neexistencii vozidla,“ vysvetlil Stano.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jeho slov reaguje novela na terajší stav, keď nie je možné staré auto, ktoré už fyzicky neexistuje, vyradiť z evidencie vozidiel, pretože „majiteľ nevie preukázať, ako naložil so starým vozidlom, ktoré podľa jeho tvrdenia už neexistuje.“
V roku 2009 prechodné ustanovenie využilo asi 64 000 vlastníkov starých vozidiel.

„V súčasnosti podali občania v tejto súvislosti približne 4500 podnetov Policajnému zboru SR, ktoré sa týkali otázky vyradenia neexistujúceho vozidla. Je predpoklad, že existuje oveľa väčšia skupina občanov, ktorí chcú takéto neexistujúce vozidlo vyradiť z evidencie,“ vysvetlil Stano.

Trh s opotrebovanými súčiastkami

Mnohí však vedia, že takéto praktiky predaja súčiastok sú v praxi úplne bežné. Majitelia nabúraných vozidiel majú niektoré súčasti ako je motor a podobne v poriadku. Je pre nich výhodnejšie dané veci speňažiť.

„Ak je dobrý blok motora, je lepšie predať ho ako súčiastku. Kto má po búračke prasknutý blok, iste ocení takýto motor. Buď ako zdroj súčiastok, alebo aj celý, ak je funkčný,“ povedal vodič Adrián Veselovský. Podľa jeho slov idú súčasti z hliníka najlepšie na predaj, keďže cena za kilogram hliníka je zhruba 1,5 eura.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa združenie obáva neodôvodnene. Pretože aj teraz pri zošrotovaní auta nemusí majiteľ odovzdať funkčné, kompletné auto. Majitelia si z neho môžu nechať to, čo potrebujú.

„Bežne si ľudia nechávajú dobré pneumatiky aj s diskami, či autorádio. Ide v podstate o opravu zákona, lebo ten sa pôvodne spravil narýchlo, nedomyslene a so spätnou účinnosťou,“ vysvetlil analytik. Takisto pri nabúraní vozidla sa bežne stáva, že vozidlo je v podstate neopraviteľné. No niektoré súčasti, ako napríklad motor či elektronika, sú v poriadku.

„Nie je dôvod zošrotovať celé auto, ale je rozumné použiteľné časti vymontovať a predať. Bežne takúto službu ponúkajú autoservisy a minimalizujú tak finančnú stratu majiteľa. To je to, čo sa ZMOS-u nepáči,“ dodal Drahovský.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 420
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 060
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 316
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 379
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 146
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 134
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 328
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 983
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 679
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 228
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto.

Zrazená osoba utrpela doposiaľ nezistené zranenia.


SITA 10 h
Beckovská Vieska – divadelníci. Divadelníci z Beckovskej Viesky a Kočoviec naštudovali hru Dedkovia, ktorá mala premiéru 31. januára 1966. Vedúcim súboru bol Jozef Gajdošík.

MY Trenčianske noviny prinášajú unikátny seriál Ako sme žili v Československu, ktorý mapuje život v obciach a organizáciách v našom regióne medzi rokmi 1918 až 1992.


(tn) 12 h

Na mieste zasahovali profesionálni hasiči.


TASR 13 h
Ilustračné foto.

V meste zostávajú dve v centre a na sídlisku Dubnička.


TASR 14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


13 h

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Predškoláka musel previezť vrtuľník.


16 h

Varil v michelinských reštauráciách, aj pre arabského princa. Teraz sa usadil v Nitre, v hoteli Capital na Farskej ulici, a buduje si tu kuchyňu presne podľa svojich predstáv.


re 14. jún

Už ste čítali?