ZMOS sa obáva vzniku vrakovísk

Autá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, majú podľa Združenia miest a obcí zaťažiť životné prostredie. Trh s opotrebovanými súčiastkami však funguje celé roky.

Združenie miest a obcí sa bojí zvýšenia počtu vrakovísk.Združenie miest a obcí sa bojí zvýšenia počtu vrakovísk. (Zdroj: ILUSTRAČNÁ JÁN KROŠLÁK)

Autá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, majú podľa Združenia miest a obcí zaťažiť životné prostredie. Trh s opotrebovanými súčiastkami však funguje celé roky.

TRENČÍN. Staré vozidlá, ktorých sa majitelia chcú zbaviť, budú môcť po novom odhlásiť na základe čestného prehlásenia, že auto už neexistuje. Následne prispejú sumou od päťdesiat do stopäťdesiat eur do enviromentálneho fondu. Takéto opatrenie vychádza v ústrety majiteľom áut, ktorí majú autá stále v evidencii vozidiel, no autá už prakticky neexistujú. Združenie miest a obcí sa však obáva, že dôjde k ohrozeniu životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obávajú sa záťaže na životné prostredie

Po novom bude mať obvodný úrad kompetencie vyradiť auto z evidencie len na základe čestného prehlásenia. Majiteľ zaplatí sumu od päťdesiat do stopäťdesiat eur do Enviromentálneho fondu.

Podľa slov združenia je auto, ktoré doslúžilo, považované za nebezpečný odpad. „Ten môže byť spracovaný len odborne spôsobilou osobou,“ vysvetlila Marta Bujňáková, hovorkyňa združenia. „Tá, okrem vedomostí a zručností, musí disponovať prevádzkovými podmienkami, ktoré zabraňujú úniku nebezpečných látok do pôdy, vzduchu alebo vody. Majitelia starých áut, ak im to budú právne podmienky umožňovať, môžu vrak vozidla predať pokútnym neautorizovaným osobám na súčiastky, alebo ho po anonymizácii opustia,“ doplnila Bujňáková.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa slov združenia umožňuje takéto legislatívne nastavenie v podstate nelegálny obchod s opotrebovanými náhradnými dielmi. Dodávajú: „I keď takémuto predaju sa nedá nikdy celkom zabrániť, sme presvedčení, že je vhodné takýto trh nie podnecovať, ale obmedzovať.“

Novela rieši súčasný stav

Podľa slov Maroša Stana, hovorcu ministerstva životného prostredia, je problém neexistujúcich vozidiel a ich vyradenia z evidencie motorových vozidiel dlhodobý. „V praxi bolo možné do 1. 1. 2006 vyradiť vozidlo iba na základe čestného prehlásenia a počas prechodného obdobia od 1. februára 2009 do 31. októbra 2009 bolo umožnené občanom vyradiť fyzicky už neexistujúce vozidlo z evidencie na základe predloženého čestného vyhlásenia o neexistencii vozidla,“ vysvetlil Stano.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov reaguje novela na terajší stav, keď nie je možné staré auto, ktoré už fyzicky neexistuje, vyradiť z evidencie vozidiel, pretože „majiteľ nevie preukázať, ako naložil so starým vozidlom, ktoré podľa jeho tvrdenia už neexistuje.“
V roku 2009 prechodné ustanovenie využilo asi 64 000 vlastníkov starých vozidiel.

„V súčasnosti podali občania v tejto súvislosti približne 4500 podnetov Policajnému zboru SR, ktoré sa týkali otázky vyradenia neexistujúceho vozidla. Je predpoklad, že existuje oveľa väčšia skupina občanov, ktorí chcú takéto neexistujúce vozidlo vyradiť z evidencie,“ vysvetlil Stano.

Trh s opotrebovanými súčiastkami

Mnohí však vedia, že takéto praktiky predaja súčiastok sú v praxi úplne bežné. Majitelia nabúraných vozidiel majú niektoré súčasti ako je motor a podobne v poriadku. Je pre nich výhodnejšie dané veci speňažiť.

„Ak je dobrý blok motora, je lepšie predať ho ako súčiastku. Kto má po búračke prasknutý blok, iste ocení takýto motor. Buď ako zdroj súčiastok, alebo aj celý, ak je funkčný,“ povedal vodič Adrián Veselovský. Podľa jeho slov idú súčasti z hliníka najlepšie na predaj, keďže cena za kilogram hliníka je zhruba 1,5 eura.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa združenie obáva neodôvodnene. Pretože aj teraz pri zošrotovaní auta nemusí majiteľ odovzdať funkčné, kompletné auto. Majitelia si z neho môžu nechať to, čo potrebujú.

„Bežne si ľudia nechávajú dobré pneumatiky aj s diskami, či autorádio. Ide v podstate o opravu zákona, lebo ten sa pôvodne spravil narýchlo, nedomyslene a so spätnou účinnosťou,“ vysvetlil analytik. Takisto pri nabúraní vozidla sa bežne stáva, že vozidlo je v podstate neopraviteľné. No niektoré súčasti, ako napríklad motor či elektronika, sú v poriadku.

„Nie je dôvod zošrotovať celé auto, ale je rozumné použiteľné časti vymontovať a predať. Bežne takúto službu ponúkajú autoservisy a minimalizujú tak finančnú stratu majiteľa. To je to, čo sa ZMOS-u nepáči,“ dodal Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 31 184
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 644
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 405
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 431
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 984
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 373
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 148
  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 438
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 806
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 765
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 827
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 460
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 867
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 832
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Hasiči zasahujú pri lesnom požiari nad bratislavskou Račou.

Pri požiari strechy rodinného domu v Brestovci, ktorý sa stal v noci zo soboty na nedeľu, sa zranila jedna osoba.


TASR
ilustračné foto

Na hraničnom priechode s Českou republikou Drietoma - Starý Hrozenkov je pre opatrenia proti šíreniu slintačky a krívačky asi trojkilometrová kolóna.


TASR
Ilustračné foto.

Nácvik činnosti zásahu pri likvidácii požiaru ubytovacieho zariadenia bolo hlavným cieľom víkendového taktického cvičenia profesionálnych a dobrovoľných hasičov z okresov Ilava a Trenčín v Nemšovej.


TASR
Vizualizácia časti zrevitalizovanej pešej zóny.

Plánový termín ukončenia prác napriek problémom platí.


  1. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  4. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Ľuboslava Šusteková: Čo je súkromné a čo už firemné?
  7. Jolana Čuláková: Prečo je Hašek "ne/bezpečný" aktivista a Ovečkin "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Juraj Tušš: Transakčná daň
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 438
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 806
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 765
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 827
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 460
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 867
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 832
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu