Starobylú Skalku pri Trenčíne opäť obliehali múzy. Počas medzinárodného výtvarno-literárneho sympózia Ora et Ars umelcov v teréne inšpiroval najmä duch najstaršieho pútnického miesta na Slovensku.
TRENČÍN. Diela vytvorené v týždni od 17. do 23. júna priamo v areáli Malej a Veľkej Skalky budú zverejnené o mesiac na vernisáži pred tradičnou celoslovenskou púťou. Stretnutie výtvarníkov a literátov, ktorých spája tvorba v rôznych zákutiach benediktínskeho kláštora, získava čoraz väčší kredit. Štatistika hovorí, že uplynulých piatich ročníkov sympózia sa zúčastnilo päťdesiat autorov zo siedmich štátov.
Sympózium otvoril primátor
Tento rok rozvíjalo odkaz pustovníkov sv. Andreja-Svorada a Beňadika sedemnásť umelcov. Ako vysvetlil koordinátor výtvarnej sekcie Jozef Vydrnák, priorita sa kladie na autorov z krajín V4 a podporu účastníkov z partnerských miest Trenčína.
Medzi pozvanými však nechýbala ani španielska maliarka María Jesús Rivero.
Slávnostnému otvoreniu Ora et Ars predchádzalo prijatie u primátora mesta Trenčín, ktoré je hlavným organizátorom podujatia.
„Pre Trenčanov je Skalka duchovným miestom, ktoré aj cez diela účastníkov sympózia vplýva na náš život. Som presvedčený, že diela, ktoré na tomto mieste vzniknú, budú ďalším obohatením kultúry a histórie nielen Trenčína, ale aj umenia ako takého,“ povedal Richard Rybníček.
Majster slova opäť na mieste činu
Slovenskú výtvarnú školu reprezentovalo sedem maliarov. Niektorí z nich sa do zrekonštruovaného opátstva pravidelne vracajú.
„Ako fanúšik histórie som sa so Skalkou prvýkrát stretol ešte na strednej škole cez Maurovu legendu v Kronikách stredovekého Uhorska. Odvtedy ma lokalita fascinovala, len som nevedel, kde presne je. Skalka je úžasné miesto, napríklad už len na krajinárske sympózium, má však pridanú hodnotu v podobe príbehov, ktoré sa tu v minulosti odohrali. Po vlaňajšku som znovu vsadil na námet zo spomenutej legendy. Konkrétne ide o triptych s pustovníckym motívom, kde centrálny výjav predstavuje večne pracujúci mních, ktorý odpadol pri rúbaní dreva,“ poznamenal Žilinčan Vladimír Zábel. Doplnil, že všetko na plátne zobrazil olejom, pričom kompozícia zodpovedá barokovej výstavbe obrazu na červenohnedom podklade.
V roku 2013 bola do štruktúry sympózia premiérovo zaradená hudobno-výtvarná sekcia. Po niekoľkoročnej odmlke sa v pozícii jej garanta na Skalke opätovne objavil básnik, prozaik, dramatik, scenárista a textár Daniel Hevier.
Čo tvorilo prienik umelcovho talentu a neopakovateľnej atmosféry v srdci sakrálnej architektúry? „Vidím, že sa tu veľa zmenilo, pribudlo množstvo nových vecí a stále sa na niečom pracuje. Mám z toho radosť. S priateľom pátrom Vlastimilom Dufkom sme zložili duchovné piesne, ktoré budú využité pri rôznych príležitostiach, resp. bohoslužbách,“ priblížil Hevier.
Historické kláštory – od záchrany k dnešnému využitiu
Vizuálno-grafický efekt diania na sympóziu každoročne prináša katalóg s kultúrno-historickou prílohou Okno.
Príloha zachytáva príspevky z vedeckej konferencie, ktorá v ostatných troch ročníkoch sprevádzala program Ora et Ars.
Aktuálnemu výročiu príchodu Cyrila a Metoda organizátori venovali minuloročný seminár.
Tento rok si ho pripomenuli v grafickom zobrazení. „Cieľom Okna je otvárať diskusiu na dejinné súvislosti Skalky. Tento ročník sme tematicky venovali historickým kláštorom. Pozornosť zameriavame na spôsoby záchrany, obnovy a využitie kláštorných objektov, ktoré už boli odsúdené na zánik. Snažili sme sa zachytiť aktivity dobrovoľníkov od 19. storočia po súčasnosť, ktoré zachránili areál kláštora od fyzického zničenia a doslovne ho vykopali a vyslobodili.
Zároveň sa snažíme ukázať, ako sa zachránili iné kláštory na Slovensku i v zahraničí. Obsah dopĺňajú príbehy zabudnutých kláštorov a stopy po benediktínoch, ktorí v Trenčianskom kraji nepôsobili iba na Skalke,“ dodal zostavovateľ kultúrno-historickej prílohy Igor Zmeták.