Prvomájová oslava je na Slovensku po Veľkonočnej šibačke azda najsilnejšia tradícia. Priazeň či lásku počas 1. mája je však možné prejaviť i džezom.
TRENČÍN. Obľúbený jarný zvyk pripadá na večer pred prvým májom a je vždy všeobecne vnímaný ako čas veselosti a zábavy. Nemôže pri ňom chýbať muzika, spevy a tance. Takto vnímame stavanie mája v ľudovej tradícii.
Džezové rytmy
Trenčianski džezoví aktéri si však vysvetlili stavanie mája po svojom. Tanca bolo síce menej, ale muzika a spev ovládli utorkový večer na sídlisku Juh.
V Remys Pube sa zišli trenčianske džezové kapely – Level Funk, Rico Baby Band a Aurélius Q, aby zaznel džez na oslavu lásky. Inšpiráciou bola aj skutočnosť, že na tento deň, 30. apríla, pripadá Medzinárodný deň džezu, ktorý pred rokom vyhlásila organizácia UNESCO.
Letná terasa klubu sa zaplnila ešte pred západom slnka. Ako prvá sa predstavila kapela Level Funk, zložená z poslucháčov Základnej umeleckej školy Karola Pádivého v Trenčíne a jej umeleckým vedúcim je Jaroslav Oliš, učiteľ hry na gitaru.
Prekvapujúco zrelý hudobný prejav podporený, vzhľadom na vek jej členov - výbornou interpretáciou a zmyslom pre orchestrálnu súhru potešil aj najnáročnejšieho poslucháča. „Stále je to o mojich snoch, ktoré som si ja v mojej mladosti nemohol plniť. S mojimi žiakmi robím to, čo by som ja chcel sám robiť. Hrať džez vyžaduje mať k hudbe zodpovedný prístup,“ hovorí Jaroslav Oliš. Suverénny spev a moderovanie celého vystúpenia predurčuje Katarínu Ambrosovú už dnes do umeleckých sfér každého žánru – džezového, klasického alebo hereckého.
Kvalitná hudba
„Začínala som s rockovou hudbou a človek sa prirodzene snaží dostať na vyššie méty, keď už začne hrať, ale s džezom som sa prvýkrát stretla na Základnej umeleckej škole. Tu sme to začali hrať a ešte sa k tomu len dostávam. Verím, že práve cez hranie sa dostanem k hlbšiemu poznaniu a budem pokračovať ako poslucháč a dúfam, že nakoniec sa dostanem i k hraniu džezu.
S pojmom medzinárodný deň džezu som sa stretla po prvý krát a som rada, že niekto niečo také zaviedol. Som rada, že existuje taká bohatá a široká trenčianska džezová scéna. Mohlo by byť viac ľudí, ktorí džez podporujú a dúfam v lepšiu budúcnosť...“ vyznala sa zo svojho vzťahu k hudbe Katarína Ambrosová.
Kapela Level Funk to je Tomáš Martinek klávesy, Peter Vasko a Daniel Páleník hrajú na gitary, Samuel Barčík basová gitara a najmladší člen kapely Dominik Krasuľa hrá na bicie nástroje. Ku kapele patrí aj speváčka Lucia Píková. Po vystúpení tejto formácie sme si mohli povedať, že trenčianska džezová scéna má v týchto talentoch o budúcnosť postarané. Pozvanie na 20. Trenčiansky jazzový festival členovia kapely s radosťou prijali.
Ale v Trenčíne džez žije aktívnou prítomnosťou. Trio Rico Baby Band pozostáva zo skúsených – tak to zaznelo na prvé počutie – muzikantov. Džezové štandardy v ich prevedení znesú najprísnejšie kritériá. Robert Rurák, v civile IT technik, na basovej gitare, Adrian Vitáloš, povolaním kuchár, na gitare, a podnikateľ Viliam Tarabus na bicie, sú zohranou formáciou vhodnou pre každú príležitosť, kde je žiadaná džezová produkcia. Tak tomu bolo aj v tento večer.
Džezové talenty
Džez v Trenčíne má aj svoju minulosť a nevšednú, závideniahodnú tradíciu. Sťažňovým pojmom tejto skutočnosti je fungovanie kapely Aurélius Q. Táto formácia oslávila vlani dvadsať rokov svojej existencie, naplnenej unikátnou tvorbou a úspechmi.
Kapela vydala štyri albumy, Hore bez – dolu džez, Koledy v modrom a Folk Ways 1 a 2. Hlavne nahrávky Folk Ways, ktoré obsahujú džezovo stvárnené slovenské ľudové piesne z aranžérskej dielne vedúceho kapely Ing. Petra Beláka, sú umelecky i interpretačne skvele spracované diela. Na ich realizácii sa podieľa plejáda špičkových slovenských džezových osobností. Minulý rok oslávili chlapci z Aurélius Q dvadsať rokov koncertnej činnosti a klubových aktivít. Stáli pri zrode Trenčianskeho džezového festivalu Jazz pod hradom, ktorý toho roku jubiluje svojim XX. ročníkom.
Počas rokov jeho existencie boli členovia Aurélius Q vždy aktívne pri jeho dramaturgii a organizovaní. Virtuálny džezový máj na letnej terase staval Aurélius Q v pôvodnej zostave - Peter Belák na gitaru, Erich Vladár hral klávesy, Ivan Letaši basovú gitaru, za bicími nástrojmi sa vystriedalo v priebehu času viac hráčov, dnes je to učiteľ hry na bicie nástroje Marian Karšay. Aurélius Q získal znamenitú posilu v osobe a v kumšte vynikajúcej huslistky Kristíny Hlístovej. Absolventka VŠMU, odbor husle, vyučuje na Základnej umeleckej škole. Do kapely vniesla úžasný zvuk virtuózne ovládaného nástroja, skvelé, invenčne bohaté a dokonale frázované sóla. Jej neobyčajný prínos je aj v notovom spracovávaní aranžmánov ľudových piesní, ktoré sa Aurélius Q chystá vydať knižne.
Vydarený večer na počesť Medzinárodného dňa džezu zakončil parádny jamsession, ktorého sa zúčastnil aj „južan“ Milan Česal na ústnu harmoniku. Marian Karšay a Janko Babič spustili na záver v sprievode Aurélius Q strhujúci bubenícky duet.
Autor: abi