TRENČIANSKA TEPLÁ. Napriek tomu, že za posledné roky sa stanovilo niekoľko termínov na vybudovanie kruhového objazdu v Trenčianskej Teplej, doteraz sa tak nestalo. Nedokončenia projektu sa obáva aj starosta obce Milan Berec, ktorý sa vyjadril, že ak sa nezačne s prácami tento rok, tak sa už nezačne vôbec.
Čakajú ako na spasenie
Miestni ľudia čakajú na jeho vybudovanie, pretože tým by sa zvýšila bezpečnosť na tejto ceste. Podľa Teplanky
Kataríny Jelšavskej je bezpečnejšie prejsť mimo priechodu pre chodcov, ktorý sa nachádza v blízkosti križovatky. „Určite by sme uvítali kruháč, čakáme na to ako na spasenie,“ dodala.
Miestni prichádzajú aj s vlastnými návrhmi, ako by sa daná križovatka mohla riešiť. Prijateľné by bolo jednoduché riešenie dopravy semaforom. Napriek tomu, že väčšina ľudí hovorí o križovatke ako o nebezpečnom mieste, najväčšie obavy majú práve zo zablokovania dopravy. „Kruháč to spomalí, všimnite si Dubnicu, nič nevyriešil, sú tam samé kolóny. Tu odbočujú autá aj cez plnú čiaru. Úplne by stačilo, keby sa tu jazdilo normálne. Keď som jazdil kedysi autobusom od Teplíc, tak som tu na križovatke nemal šancu. Chodia tu aj takí, čo majú chodiť po diaľnici. Idú zo Žiliny do Bratislavy a za lacný peniaz sa trmácajú po takýchto cestách až do Piešťan,“ povedal Vladimír Válek.
V minulosti sa špekulovalo aj nad vytvorením obchvatu, na čo ale podľa starostu nie sú peniaze. Križovatku hodnotí ako kolízne miesto z hľadiska bezpečnosti. „Mali sme tam znova dva smrteľné úrazy minulý rok, je to nebezpečná križovatka aj z toho pohľadu, že autobusy odbočujú cez dve plné čiary a idú zo zástavky, ktorá tam už naozaj nemôže byť. Hustota dopravy sa zväčšila,“ povedal starosta Berec.
Bezpečnosť alebo plynulosť
Podľa dopravného analytika Ľubomíra Palčáka je na miestach, kde sa stávajú nehody treba zvážiť viacero faktorov. Kruhový objazd sa buduje, pokiaľ sa lokalita považuje za miesto nehôd a treba zlepšiť bezpečnosť dopravy. No kruhový objazd môže v niektorých prípadoch spôsobiť aj výrazné kolóny áut.
„Slovenská správa ciest sa rozhoduje na základe priorít, či ide o kriticky nehodové lokality. Posilňuje sa vo veľkej miere bezpečnosť, ale zhoršuje sa plynulosť dopravy, a preto sa hľadá kompromis. Treba to individuálne posúdiť, pretože sú kruháče, kde sú hodinové kolóny. Prioritne sa takéto riešenie používa na zvýšenie bezpečnosti,“ vysvetlil Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.
Termín sa nedá stanoviť
Podľa slov starostu by sa malo začať s prácami čo najskôr. „Všetko sme pripravili, pozemky sme vykúpili, len treba stavebné povolenie a peniaze.“ Vyjadrenia Slovenskej správy ciest nenasvedčujú, že sa križovatka bude tak skoro riešiť. „Križovatka sa pôvodne naplánovala samostatne, ale nakoľko ju nebolo možné financovať, doteraz sa nerealizovala. V súčasnosti sa Slovenská správa ciest snaží túto križovatku zaradiť do operačného programu doprava a mala by byť financovaná z eurofondov. Momentálne je to v štádiu riešenia a nedá sa stanoviť termín,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.