Ozbrojené sily Slovenskej republiky ako jediná armáda na svete má informačný systém o nadzvukových letoch na našom území. Pre citlivejších a starších ľudí je rázová vlna spôsobená stíhacími lietadlami nepríjemná, no podľa odborníkov im nič vážnejšie nehrozí.
TRENČÍN. Začiatok jari obyvatelia trenčianskeho regiónu minulý rok boli okrem zmeny počasia aj svedkami častých preletov stíhacích lietadiel slovenských vzdušných síl.
Pri cvičebných letoch piloti často prekonali rýchlosť zvuku čo sprevádzal príznačný zvuk pripomínajúci obrovský výbuch. Niektorí obyvatelia nevedia či niečo podobné sa bude opakovať i tento rok.
„Mám trošku citlivejšie srdce a minulý rok som sa pri tom výbuchu veľmi zľakla a pustila som pohár s vodou. Doteraz som nevedela o čo išlo, len som potom počula zvuk nejakého lietadla,“ povedala Mária Sedliačková z Trenčína.
Dôležité cvičenia
Veliteľstvo ozbrojených síl však považuje cvičné prelety za nevyhnutné. „Nácviky pri nadzvukovej rýchlosti sú nutné pri skúšaní a zalietavaní nových motorov. Cvičia sa pri nich aj situácie, ktoré vojenskí piloti musia riešiť v prípade narušenia nášho vzdušného priestoru,“ vysvetlil Milan Vanga, hovorca Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
Podľa jeho slov Tento zvukový efekt zvaný sonický tresk, vzniká pri prekonaní rýchlosti 330 metrov za sekundu. Na Slovensku to dokážu len nadzvukové stíhacie lietadlá MiG-29. Ako ďalej tvrdí Vanga v súčasnosti vojenskí letci využívajú na nácvik operácií pri nadzvukovej rýchlosti i úsek, ktorý vedie cez Myjavu v smere na Pliešovce a späť na Trenčín. Slovenská armáda však na o preletoch stíhačiek ľudí informuje. „Za účelom oboznámenia verejnosti o nadzvukových letoch je vypracovaný systém informovania ešte pred samotným vzletom vojenského lietadla na „rozhonovú“ čiže nadzvukovú trať. Ide o nadštandardný krok smerom k verejnosti, ktoré iné armády vo svete nepoužívajú,“ vysvetlil Vanga.
Veliteľstvo vzdušných síl teda podľa jeho slov zaslalo listom informácie týkajúce sa letov nadzvukovou rýchlosťou obvodným úradom, ktoré sú na územiach, kde je možné vykonať let nadzvukovou rýchlosťou. „Súčasťou informačného listu bola aj mapa s traťou letu s vyznačením územia, na ktorom môže byť zaznamenaný akustický prejav sonického tresku,“ dodal Venga.
Dôkladné opatrenia
Nebezpečenstvo pre ľudí či ich majetky je síce reálne, no podľa odborníkov tomu zabráni výška, v ktorej má pilot povolené prekonať rýchlosť zvuku.
„Pri týchto cvičeniach je stanovená minimálna výška, nad ktorú sa táto rýchlosť môže dosiahnuť, čiže približne dvanásť kilometrov,“ vysvetlil Boris Kauka z Aeroklubu Trenčín. Podľa jeho slov nebezpečenstvo napríklad zdravotnej ujmy by vzniklo pri sonickom tresku vo výške menej ako päť kilometrov.