Dokončenie železnice pomohlo Trenčínu v rozvoji priemyslu

Stavba Považskej železnice z Bratislavy do Žiliny v celkovej dĺžke viac ako 200km bola poslednou veľkou železničnou akciou na Slovensku do roku 1918.

Stará stanica v parku z dvadsiatych rokov minulého storočia.Stará stanica v parku z dvadsiatych rokov minulého storočia. (Zdroj: ZBIERKY TRENČIANSKEHO MÚZEA)

TRENČÍN. Priemyselnému napredovaniu v Trenčíne dlho bránila práve zaostalosť dopravy. Výstavba ďalšieho úseku Považskej železnice z Trnavy do Žiliny sa začala po nekončiacich prieťahoch až v roku 1875. Po vybudovaní železničného úseku do Nového Mesta nad Váhom v júni 1876 sa práce na trati pre nedostatok financií zastavili. Až o dva roky otvorili ďalší úsek po Istebník, teda dnešnú Zlatovskú stanicu, ktorá sa úradne volala Trencsén.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vtedy vznikla aj prvá mestská hromadná doprava, od hotela Zlatý baran na námestí odchádzali omnibusy ku každému vlaku do Istebníka, spojenie zabezpečovali aj koče, tie však boli predražené. Pre veľkú vzdialenosť stanice od centra mesta sa na magistráte začínali množiť sťažnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ľavý či pravý variant

Otázka ďalšieho priebehu Považskej železnice aj s umiestením novej stanice bola v nasledujúcich rokoch predmetom mnohých diskusií, sporov, riešení najvyhovujúcejšieho variantu. Váh totiž predstavoval pre výstavbu trate veľkú prekážku, začalo sa preto uvažovať o tom, že by mohla železnica pokračovať od Istebníka po pravej strane rieky ďalej cez Zamarovce. V mestskom zastupiteľstve mal „pravý variant“ na schválenie dostatok stúpencov. Po búrlivom hlasovaní 14. januára 1883 sa na radnici rozhodlo -zvíťazil „ľavý variant“.

Výstavba železničného mosta

Keď po prieťahoch, spôsobených finančnými problémami súkromných akcionárov, prevzal stavbu ďalšieho úseku Považskej železnice štát, mohlo sa prikročiť k výstavbe. Stavbu zadali firme Rüger a Sager, ktorá už postavila železnicu z Temešváru do Oršovy. Podľa zmluvy sa zaviazali dokončiť trať z Istebníka do Žiliny za obdivuhodných desať mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na železničnom moste cez Váh v Trenčíne boli síce vo februári krátkodobo prerušené pre veľké mrazy, ale keďže sa pracovalo s veľkým množstvom robotníkov a nasadením, pokračovalo sa podľa plánu. Prvý vlak s materiálom po novom moste mohol prejsť už 22. augusta 1883. Oceľový jednokoľajový štvoroblúkový most mal dĺžku 256 metrov, hmotnosť 500 ton, každý oblúk mal rozpätie 60 metrov.

V októbri bola trať hotová a 28. októbra 1883 prešiel prvý slávnostne vyzdobený vlak cez Trenčín do Žiliny.
V osemdesiatych rokoch postavili i budovu železničnej stanice na okraji parku, mesto na ňu vyčlenilo 13 jutár pasienkov a rolí. Stanicu viackrát rozširovali, prestavali ju aj po zdvojkoľajnení trate v roku 1907.
Pôvodná budova s typizovanou architektúrou charakteristickou pre všetky stanice spoločnosti StEG (Ősterreichische Staats Eisenbahn Gesellschaft), stála vtedy 80tisíc zlatých. V podkroví stanice bol byt prednostu, na pravej strane bola zasklená drevená čakáreň.

SkryťVypnúť reklamu

Koľajisko malo tri koľaje, až do roku 1907 slúžilo iba na osobnú dopravu. Nákladná stanica Trenčín zostala v Istebníku do roku 1909. Koľajisko pôvodnej železničnej stanice, nachádzajúcej sa dnes v parku, možno rozoznať podľa terénneho násypu.

Nová budova železničnej stanice

Mestské zastupiteľstvo ešte pred prvou svetovou vojnou rozhodovalo o postavení novej staničnej budovy približne v priestoroch, kde stojí dnes.

Od plánov až k ich uskutočneniu uplynulo ďalších tridsať rokov, nová stanica bola schválená v roku 1936 a o rok neskôr sa začalo s vyvlastňovaním pozemkov za parkom.

Vybudovaniu železničnej stanice predchádzala stavba podchodu na Sihoť. Projekt inžiniera Čistiakova z Riaditeľstva slovenských železníc v Bratislave realizoval staviteľ Emanuel Adamec nákladom štyri milióny korún. Podjazd slávnostne odovzdali 1. mája 1941.

Druhá najmodernejšia železničná stanica

Na vyrovnanie a upravenie plochy novej stanice, kde bolo z väčšej časti močarisko s vrbinou a vegetáciou, naviezli do 90-tisíc metrov kubických štrku z blízkeho Váhu. Po zadaní stavby architektovi Romanovi Jozefčíkovi 16. júla 1939, sa v auguste začalo s prvými prácami na stavbe. Etapovitú výstavbu budovy i nástupíšť narúšali oneskorené dodávky materiálu, nedostatok pracovných síl, nežičlivé vojnové roky. Novú stanicu, zatiaľ bez krytých perónov, sa podarilo napriek ťažkostiam odovzdať verejnosti 23. mája 1944. Pre Trenčín to bol veľkolepý, slávnostný deň.

Početné zvedavé obecenstvo a predstavitelia župy a mesta (župan Vojtech Kállay, monsignor Andrej Marsina, mešťanosta Ján Zaťko, provinciál piaristov Jozef Branecký, predseda Krajského súdu Gerhard Šebák a mnohí ďalší), sa konečne o dvanástej hodine dočkali motorového ovenčeného vlaku z Bratislavy, ktorý priviezol ministra dopravy a verejných prác Júliusa Stanu so sprievodom.

Miestna tlač vychvaľovala novú stanicu, v superlatívoch sa vyjadrovala o čakárňach. „Čakárne sú pekné, aj novota je tu. Čakáreň pre žiactvo, hostinské miestnosti dobre upravené, novinová a tabaková predajňa, moderne prevedené. Po prehliadke i ostatných súčiastok stanice sa hostia utiahli do hotela Tatra na priateľský rozhovor.“

Železničná stanica v Trenčíne bola po Bratislave druhou na Slovensku, ktorá mala vybudovaný podzemný podchod. Na vtedajšie ťažké vojnové pomery to bol nezvyčajný stavebný úspech. Dnes ju čaká rozsiahla rekonštrukcia a modernizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 772
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 215
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 062
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 295
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 612
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 974
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 178
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 053
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Kam vyraziť počas najbližšieho týždňa v Trenčíne, Bánovciach nad Bebravou, Brezovej pod Bradlom, Dubnici, Hornom Srní, Myjave, Nemšovej, Novom Meste nad Váhom, Starej Turej, Trenčianskej Teplej a Tepliciach?


Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Myjava (v žltom) remizovala v Martine.

Prehľad výsledkov, komentárov, hráčov zápasu a tabuliek od III. po IX. ligu.


Otec a dvaja synovia Bredschneiderovci.

Dvaja synovia s otcom pripravili výstavu Hračkovo, ktorá fascinovala všetky generácie nadšených návštevníkov.


  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu