TRENČÍN. Obyvatelia Dubnice nad Váhom a trenčianskej mestskej časti Opatová nad Váhom sú v týchto dňoch svedkami prípravných prác na modernizáciu železničných staníc.
Modernizácia staníc
Výstavba a modernizácia týchto objektov je pokračovaním ďalšej plánovanej rekonštrukčnej etapy, ktorú uskutočňujú Železnice slovenskej republiky. Postoj ľudí k týmto prácam je zväčša pozitívny.
„Veľmi ma teší, že budeme i my konečne mať dôstojnú železničnú stanicu, keďže práce už tak pokročili a mám z nich dobrý dojem,“ povedal spokojný Dubničan.
Prípravné práce na stanici v Dubnici nad Váhom sa začali už pred viac ako dvomi rokmi. „Podstatnú časť finálnej podoby tejto železničnej stanice, ktorá zahŕňa výstavbu objektov železničného spodku a železničného zvršku, nástupíšť, elektrickej trakcie, podchodov pre cestujúcich a chodcov, budú realizovať a dokončovať v roku 2013,“ povedala Daniela Detersová, hovorkyňa ŽSR.
Železničná zástavka v Opatovej bude aj naďalej bez personálu. „Informácie pre cestujúcich zabezpečia informačné tabule a reproduktory, ktoré budú cestujúcich informovať o odchodoch vlakov,“ povedala Detersová. Podľa jej slov počas výstavby bude možné zastávku Opatová používať v plnom rozsahu. Hlavné práce sa uskutočnia v mesiacoch júl až august. Niektorí obyvatelia mestskej časti Opatová netušili, o aké konkrétne práce ide. „Sama som neverila, že sa u nás niečo na tej starej stanici bude meniť. Zaslúžime si určite krajšiu budovu,“ povedala dôchodkyňa z Opatovej.
Chátrajúci majetok železníc
Modernizácia trate, ktorú železnice robili v minulých rokoch, má aj svoje negatíva. Železničné zástavky v malých obciach sa rekonštrukciou premenili na nástupištia bez tradičných budov s personálom a čakárňami.
Napríklad tie v obciach Trenčianske Bohuslavice či Melčice - Lieskové začali chátrať, rovnako je to i s ďalším nevyužívaným majetkom slovenských železníc. „Aj časti areálu, ktoré sú okolo budov, ako spevnené plochy a podchody, sú znečistené a ne-upravované, no nemôžeme s tým nič robiť, lebo sú v správe železníc. Ako občania sa za takýto stav hanbíme,“ povedal starosta Melčíc Miroslav Matiáš.
Železnice v tejto veci chcú obciam vyhovieť. „Náš zámer je taký, že majetok ako budovy, stanice, pozemky, ktorý považujeme za nadbytočný, sa budeme snažiť prenajať, pripadne odpredať,“ povedala Detersová.
Možná dohoda
Riešenie na tento problém hľadá i ministerstvo dopravy. „V súčasnosti intenzívne pracujeme na príprave materiálu s pracovným názvom Štandardy vlakov, tratí a staníc. O konkrétnom znení jednotlivých štandardov momentálne vedieme debaty so železnicami a teším sa, že ich tón je veľmi konštruktívny. Železničiari si uvedomujú potrebnosť takéhoto kroku,“ vysvetlil Jiří Kubáček z ministerstva dopravy. Podľa jeho slov by sa závery tejto komunikácie mali dostať už do budúcoročnej zmluvy medzi štátom a železnicami o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.