NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Knižná novinka najúspešnejšieho novomestského karikaturistu Vladimíra Pavlíka predstavuje prierez jeho štyridsaťročnou tvorbou. V plnofarebnej publikácii zmapoval na stopäťdesiatich stranách výber najlepších karikatúr, vtipov a malieb od roku 1973 až po súčasnosť. V knihe nechýba ani textový materiál či biografia výtvarníka, ktorého kreslené diela sú známe i v zahraničí.
Vladimír Pavlík predstavil svoje výtvarné cítenie
Celostranové žánrovo pestré karikatúry ponúkajú zábavu od prvej do poslednej strany. Vlado Pavlík v nich zavedie priaznivca humoru do prírody, spoločnosti, domácnosti, ale aj do kozmu, k moru, do mäsiarstva či na štadión.
„V tomto roku uplynie štyridsať rokov od publikovania mojej prvej karikatúry. Rozhodol som sa chronologicky v knihe predstaviť výber toho najlepšieho. Sú tam kresby od prvých až po tie súčasné,“ prezradil Pavlík. Autor knihu koncipoval do troch hlavných častí. Jej základom je kreslený humor, nechýba ani predstavenie vymaľovávaniek pre deti či maliarskej tvorby z posledného obdobia.
„Z desaťtisícok kresieb sa mnohé nezachovali. Mnohé originály ostali v redakciách časopisov. Podarilo sa mi však nájsť aj niekoľko z tých nejstarších.“ Na jeho prvej publikovanej karikatúre boli poľovníci. Jej originál sa však nezachoval.
Pavlík je dvojnásobný slovenský rekordér
Skôr ako vznikne originálna kresba naskicuje si ju autor ceruzkou. „Prvý nápad je skoro vždy najlepší. Potom sa kresba prekreslí tušom a vykoloruje,“ přezradil Pavlík. Vznik najkomplikovanejších vtipov trvá aj vyše dvoch hodín. Jednoduché perové kresby zvládne majster na počkanie. Aj preto sa mu v roku 2007 podarilo vytvoriť slovenský rekord.
Pavlík dokázal vtedy za jednu hodinu nakresliť 54 vtipov a jeho výkon bol zaradený do Knihy slovenských rekordov. V roku 2011 sa do knihy rekordov zaradil po druhýkrát, keď vytvoril najväčší kreslený vtip v histórii Slovenska s plochou vyše 22 metrov štvorcových. „Bežný formát, na ktorý kreslím je omnoho menší. Väčšinou kreslím na formát A4 alebo A3,“ pokračuje Pavlík. V časopisoch či novinách vidí potom čitateľ vtip už niekoľkokrát zmenšený z pôvodnej predlohy.
Pavlíkovu tvorbu obdivujú na všetkých kontinentoch
Každá z publikovaných karikatúr a kresieb má svoju históriu. „Kresby uverejnené v knihe videli aj návštevníci výstav v Brazílii, Mexiku, Kanade, Turecku, Číne, Taliansku či v Rusku,“ povedal autor. Veľkú popularitu získali aj v Brazílii, ktorá má dokonca vysokú školu určenú pre karikaturistov. Pavlík má za sebou desiatky významných cien po celom svete. Víťazné ťaženie začal 1. miestom na Bomburovej šabli v Brezne v roku 1984. Dominoval aj na výstavách v Mongolsku, Japonsku, Kórei, Rumunsku i Poľsku.
„Zatiaľ poslednú cenu som získal v roku 2012 v štvormiliónovom čínskom meste Jiaxing na výstave s témou vody,“ teší sa Vlado. Zlatú medailu získal v Číne aj v roku 2011, keď dominoval s vtipnou karikatúrou pandy. Diela novomestského karikaturistu putovali aj do exotického Iránu, kam však nikdy nedorazili. Po ceste Áziou ich zrejme ukradol priaznivec jeho kvalitných karikatúr.
Vtipom bez slov rozumie celý svet
Základom Pavlíkovej tvorby sú humorné kresby bez textu. Jeho knihu nemusí preto nikto prekladať do cudieho jazyka. „Kresbám bez textu rozumejú aj v Argentíne či v Japonsku. Vtipy som otextoval iba vtedy, keď bol text do prázdnej bubliny výsledkom tajničky v krížovke,“ vysvetľuje.
Vtipy so slovami dnes už takmer nikto nekreslí. Autor musí kresbu vytvoriť tak, aby jej námet pochopili v každej krajine.„Kreslený humor je ďalší medzinárodný jazyk,“ tvrdí jeho spolutvorca. Napriek obľúbenosti kresleného humoru je tento druh výtvarného umenia na ústupe. Špecializované periodiká zanikli a mladá generácia kvalitný kreslený humor nepozná. „Vymiera generácia starých kresliarov. Mladí ich zatiaľ nenahradili. Ideálne by bolo vytvoriť spoločný česko-slovenský časopis. Karikatúrou sa však nikdy nedalo a ani nebude dať uživiť,“ dodal Pavlík.