Viete, že táto téma je predmetom vedeckého výskumu a dokumentácie?
V čase Vianoc máme možnosť vidieť kostolné betlehemy. Ďalšie vystavujú mestá na verejných priestranstvách. Malý betlehem už nie je výnimkou ani v domácnostiach. Prečo majú z neho deti radosť a dospelí príjemné pocity?
Pravdepodobne každý vie, že narodenie Spasiteľa predstavuje v kresťanstve jednu z najvýznamnejších udalostí. Výtvarné zobrazenie vianočného príbehu nebolo v minulosti ničím výnimočným.
Odhliadnuc od roviny náboženskej, betlehem je aj symbolom rodiny. Týmto by sa dal vysvetliť prínos vianočného príbehu v kultúrno-spoločenskom meradle, čo znamená, že betlehem nie je len výsostne náboženskou záležitosťou. Zhotovovanie betlehemov nie je zakotvené v Biblii a je skôr tolerované, ako podporované zo strany cirkvi.
Kostolné betlehemy
Betlehemy boli spočiatku cirkevnou záležitosťou. Ich prezentácia bola možná len v kostoloch, kaplnkách a iných cirkevných ustanovizniach.
Kostolné betlehemy majú veľa podôb. Spravidla sú zhotovené z dreva, sadry, špeciálnej hmoty „tragant“, skla, keramiky, kovu, textilu, papiera, vosku, prípadne vzájomných kombinácií.
Reformačné snahy v 19. storočí a schopnosti domácich výrobcov urobili z betlehemskej scény zaujímavú výzvu, ktorá nezostala bez povšimnutia. Práve v domácich podmienkach mnohí získali k výrobe betlehemov vrelý vzťah, pretože figúrky boli prítomné rodinným udalostiam, dedili sa a v priebehu niekoľkých generácií ich majitelia dopĺňali.
Betlehem bol pre deti niečo ako súčasný televízor, pričom figúrky sa pohybovali prevažne len vo fantázii pozorovateľov. Betlehem ako výtvarný prejav autora rešpektuje dobu svojho vzniku, teda trendy aj názory. Napríklad samotná svätá rodina bola v minulosti zobrazovaná v prepychových šatách, nešetrilo sa zlatom, perlami a drahokamami. Tento spôsob zobrazovania bol zdôvodňovaný božským pôvodom a poslaním.
Postoj je síce vzdialený skromným podmienkam narodenia Spasiteľa, ale v obraze doby má svoj význam. Táto ozdobnosť a prepych však prekážali cirkvi aj svetským panovníkom, a tak prišiel zákaz zhotovovania betlehemov Jozefom II. Habsburským. Výroba prešla do ilegality a v skromných podmienkach vznikali dielka, ktoré sú doteraz výrazom viery a tvorivosti ľudu.
O postavičkách z betlehema
Betlehemská scéna sa zobrazuje pod hviezdou, alebo kométou. Tá ukázala cestu všetkým, ktorí sa chceli pokloniť Mesiášovi. Ťažko povedať, aký úkaz je „správny“. Matúš vo svojom evanjeliu píše: „A hľa, hviezda, ktorú videli na východe, išla pred nimi, až sa zastavila nad miestom, kde bolo dieťa.“
Jednotlivé postavy betlehemu majú svoj význam. Ježiško nepotrebuje k svojej božskosti vôbec nič. Jasličky, slama a kus látky sú len potrebným, ale nie nutným doplnkom scény.
Prví prichádzajú Jezuliatko navštíviť anjeli. Podľa rôznych dobových zobrazení sú nahí, zahalení do drapérie alebo oblečení. I keď anjel je „bytosť bezpohlavná“, pohlavie sôch sa dá pomerne ľahko identifikovať. Pokiaľ nie je oblečenie anjelov biele, je ružové alebo modrasté, teda vo farbách, ktoré aj v bežnom ponímaní chápeme ako dievčenské alebo chlapčenské. Panna Mária sa zobrazuje v modrobielom šate symbolizujúcom nevinnosť a nebeskú čistotu. Svätému Jozefovi je priraďovaná úloha ochrancu. Z tohto dôvodu často drží pútnickú palicu, ktorá by sa dala použiť nielen ako pomôcka pri chôdzi. Nepísaným pravidlom je, že v zobrazovanej scéne takmer vždy stojí. Farebnosť ošatenia je zväčša v zemitých farbách. Panna Mária a Svätý Jozef sú vždy v tesnej blízkosti jasličiek, ostatní by mali mať väčší odstup.
Veľmi diskutovanou témou je veľkosť a spracovanie betlehemskej scény. Zobrazenie môže mať niekoľko úrovní. Preto hovoríme o „základnej“ a o viac či menej „rozšírenej“ scéne. Základná scéna zahŕňa Pannu Máriu, sv. Jozefa a Ježiška. Doplnená môže byť o anjela (anjelov), pastiera (pastierov), mudrcov (kráľov) a zvieratá (ovce, vôl, oslík).
V betlehemoch sa objavujú okrem základnej zostavy i ďalšie postavy - tzv. darovníci, prípadne muzikanti a rôzni remeselníci. V ľudovej tvorivosti sa spracovanie betlehemu nesnaží o presnú rekonštrukciu deja, ale je snahou o zblíženie sa prostredníctvom širšieho poňatia témy, ktorá je obohatená o dej, módu a názory blízkeho sveta.
Čo prinesie budúcnosť?
Budúcnosť betlehemov nie je takpovediac ružová. Duchovný podtext sa z betlehemárskych prác vytráca už teraz. Betlehemárska tvorba síce prežíva v súčasnej dobe kvalitatívny vzostup, avšak jej podpora a dokumentácia je na Slovensku skôr nesplneným želaním.
Multikultúrna civilizácia je schopná nahradiť nepodporované tradície novými. Betlehem si však nepochybne zaslúži našu pozornosť. Prajme si teda, aby tradície našich otcov a dedov dostali novú reprezentatívnu podobu, boli podporované a vznikali diela, na ktoré budeme hrdí my aj budúce generácie.
Autor: Andrej Irša