TRENČÍN. Desať rokov trvajúci proces okolo modernizácie železnice v Trenčíne dostáva iný rozmer. Po direktívnych krokoch predchádzajúceho i súčasného vedenia mesta sa objavuje tak dlho občanmi, poslancami a aktivistami požadovaná možnosť porovnania riešení modernizácie.
Neúspešný tender na realizáciu stavby úseku Zlatovce -Trenčianska Teplá a následné podpísanie zmluvy o realizácii tejto stavby posunuli Trenčanov pod tlak vyvolaný investorom i realizátorom v tom zmysle, že celý proces je uzavretý a nezmeniteľný.
S takýmto stanoviskom operuje aj vedenie mesta. Napriek tomu sa z iniciatívy občanov konala v stredu 14. novembra verejná diskusia na tému O železnici inak, na ktorej sa prezentovali štúdie riešenia modernizácie premiestnením železničnej trate do územným plánom schváleného koridoru popri diaľnici.
Eugene Pazman predstavil urbanistickú štúdiu, ktorá dokazuje výhodnosť tohto riešenia z urbanistického, dopravného, bezpečnostného hľadiska, zaisťujúceho vyrovnanie rozvoja mesta na pravom i ľavom brehu Váhu, využitie bánovskej trate ako električkovej trate pre hromadnú mestskú dopravu a odľahčenie dopravy v strede mesta vzniknutým bulvárom na mieste terajšej trate.
Architekt Igor Mrva vypracoval štúdiu, v ktorej porovnal riešenie modernizácie dvoma spôsobmi v troch hlavných aspektoch - v doprave, životnom prostredí a urbanizme mesta. Odľahčenie dopravného tlaku v strede mesta odvedením železnice na pravý breh Váhu je evidentné. Premiestnenie železnice odstráni nebezpečenstvo havárií nákladných vlakov prechádzajúcich centrálnou mestskou zónou rýchlosťou 140 km/h, odstráni hlukovú záťaž, vibrácie a elektromagnetický smog zo stredu mesta a husto obývanej zóny.
Pritom trasovanie železnice mimo centrálnej mestskej zóny v koridore diaľnice nie je podľa vyjadrenia odborníkov finančne náročnejšie.
Ján Babič, predseda komisie pre kontrolu postupov a procesov modernizácie železnice v úseku Zlatovce -Trenčianska Teplá: „Tvrdenie vedenia mesta a primátora, že je vo veci modernizácie rozhodnuté a nič sa nedá zmeniť, je len nadbiehanie investorovi v snahe umožniť realizáciu pre mesto zničujúceho projektu. Občania a niektorí poslanci budú naďalej pokračovať vo svojich aktivitách - petíciu nevynímajúc -v presvedčení, že projekt sa na základe odbornej štúdie a verejnej mienky dá zmeniť," hovorí.
„Aj napriek tomu, v akom štádiu sa celá záležitosť nachádza, treba poukázať na metódy, akými vedenie mesta narába s osudom mesta a jeho obyvateľov. Komunisti zničili urbanistiku mesta, terajšie a minulé vedenie tento zločin dovádzajú k dokonalosti,“ myslí si trenčiansky aktivista Norbert Brázda.
„Stanovisko k modernizácii hovorí jasnou rečou. My nie sme proti modernizácii železnice. Sme za projekt v rámci noriem a predpisov EÚ o bezpečnosti, životnom prostredí, splavnosti Váhu, zohľadňujúci vôľu občanov a nepoškodzujúci - naopak -vylepšujúci kvalitu života v našom meste,“ doplnil ho Andrej Hrádocký.
Autor: tn