Desiatky obrazov akademického maliara Jána Mikušku lákajú od 26. októbra do Mestského kultúrneho strediska priaznivcov kvalitného výtvarného umenia. Prezrieť si ich môžu do 2. decembra.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Novomestský rodák Ján Mikuška (65) vstúpil na výtvarnú scénu v 70. rokoch a v rodnom meste vystavuje po štyroch rokoch. Za tento čas stihol vytvoriť množstvo výrazných umeleckých diel, ktoré svojou jemnosťou, krásou, snivosťou i čarovným spojením ženy a prírody očaria každého návštevníka expozície.
Všetky maľby pochádzajú z obdobia rokov 2008 až 2012. Výstavu obrazov obohatil aj prehliadkou ilustrácií, ktoré dotvárajú dielo Listy Rúth z pera trenčianskeho literáta.
Sieň žiari krásami prírody a zasnených žien
Novomestský výtvarník zostal verný svojim dlhoročným inšpiráciam. Veľkorozmerné plátna sa pod jeho štetcom premenili na sugestívne a imaginatívne podoby krajiny, na nežné poetické akty príťažlivých žien i čarovné zákutia autorovho vysnívaného sveta. „Niektoré námety najmä z prostredia Nového Mesta vychádzajú zo skutočnej reality. Vyberám si krajinu, ktorá sa mi páči a sám si to skomponujem,“ prezradil Mikuška.
Na prírode i žene maliara priťahuje ich prirodzená krása a pútavá premena. Preto sa krajina a žena v jeho kompozíciach stali spojenými nádobami večnej inšpirácie.
Dokazujú to aj obrazy Túžba letnej noci (2011), Prebudenie krajiny (2012), Pomník plodnosti (2012) či Mesačná noc (2011). Nevyhne sa ani romantickým podobám vtáčích krídiel, ľudských obydlí, krížov i kaplniek. Ani štyri desaťročia tvorivej práce neobrali popredného slovenského maliara o nové inšpirácie.
Práve naopak. S pribúdajúcimi rokmi objavuje nové a nové námety, ktoré prostredníctvom svojho typického výtvarného pohľadu ponúka svojim priaznivcom.
„Chvíle, ktoré trávim v ateliéri a môžem si maľovať, si viem čím ďalej viac vychutnať. Inšpirácia mi ešte nevyschla,“ teší sa umelec. Každý deň zaspáva s pocitom túžby dokončiť obraz podľa svojich vysnívaných predstáv. „Ešte horšie je to vtedy, keď sa mi nedarí. Potom sa spí zle,“ usmial sa autor, ktorý najradšej tvorí počas dňa. Napriek tomu sa mu nezvyčajným spôsobom podarilo v diele Črepiny noci zachytiť aj podmanivú podobu hlbokej noci.
Naobrazoch dominuje zlatá a oranžová farba
Hoci autor vystavoval v Nemecku, Poľsku i v Českej republike, najradšej sa vracia do výstavných siení v našom regióne. Absolvent odboru monumentálnej a dekoratívnej maľby na VŠVU v Bratislave obohatil svoju tvorbu v poslednom období najmä o podmanivú zlatú a oranžovú farbu, ktoré prelína zreteľnými geometrickými tvarmi, časťami rámov, obdĺžnikov i trojuholníkov. „Zlatú farbu som používal už vo svojich začiatkoch. Potom som prestal. Návrat k zlatej je spojený s tajomnosťou, vznešenosťou i dôstojnosťou tejto farby,“ prezradil Mikuška.
Pozoruhodným je pohľad na obrazy, kde jeho prísne geometrické tvary vyzdvihujú jemné pozadia snivej atmosféry krajiny vzďaľujúcej sa do neznáma.