TRENČÍN. Stavbu druhého cestného mosta prerušili v júni tohto roka, len pár mesiacov potom, ako ho začali stavať. Dôvodom bolo, že v Trenčíne vyrastal iný most, ako bol vysúťažený.
Katastrofické scenáre o rozpade Konzorcia ZIPP - Strabag, ktoré most stavia a novej súťaži, ktorá by vrátila celý proces na začiatok, sa nenaplnili, podľa Juraja Bacmaňák z firmy Zipp by práce mali pokračovať o dva - tri mesiace.
„Minulý týždeň sme dostali od stavebno-technického dozoru oficiálnu informáciu o pokračovaní v oceľovej variante. Máme naprojektovanú betónovú verziu, teda sme už začali robiť v betónovej.
Mimo mostových konštrukcií sme pokračovali v sieťach a násypových prácach. Teraz sa opäť vraciame k oceľovej konštrukcii. Musíme mostové konštrukcie a existujúce prípojky preprojektovať, a to bude trvať minimálne dva až tri mesiace,“ vysvetlil Bacmaňák.
Postavené nezbúrajú
Cestný most začali stavať v druhej polovici marca. Vybudované betónové časti mosta búrať nemusia, potrebné budú iba menšie úpravy.
Podľa jeho slov sa stavba pre zmenu konštrukcie nepredraží. „Teraz sa musí nanovo naprojektovať, ocení sa výkaz, výmer a potom sa uvidí, ale nepredpokladáme nejaké zásadné predraženie,“ povedal Bacmaňák.
Dodržia termín?
Meniť by sa nemal ani termín dokončenia. Potvrdil to aj hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Do 21. septembra majú stavebné firmy predložiť predbežný harmonogram prác pre oceľový variant. Čo sa týka časového hľadiska ukončenia výstavby, doba výstavby je podľa platnej zmluvy nastavená do októbra 2014. Z hľadiska financií rovnako ideme podľa platnej zmluvy,“ skonštatoval Kóňa.
Ministerstvo sa neobáva ani prepadnutia eurofondov, pretože nedôjde k zmene projektu.
„Európska únia nám v súčasnom programovom období preplatí oprávnené výdavky až do konca decembra 2015. Čerpania eurofondov sa to dotkne výlučne v pozitívnom zmysle slova, na rozdiel od situácie, ktorá by nastala svojvoľnou zmenou projektu, tak, ako ju chceli pripustiť manažéri Slovenskej správy ciest z čias ministra Jána Figeľa,“ upozorňuje hovorca.
Roky čakania
Druhý cestný most by mohol vyriešiť zlú dopravnú situáciu v meste. Akákoľvek informácia o prerušení stavebných prác preto Trenčanov znepokojuje. Najnovšie informácie o pokračovaní stavby uvítal aj primátor Trenčína Richard Rybníček.
„Vnímame s uspokojením, že sa nenaplňujú žiadne tragické scenáre o odstupovaní od zmlúv a podobných vecí. To znamená, že je snaha v pokračovaní mosta. Zatiaľ som ubezpečovaný aj zo strany ministerstva aj SSC, že termín, rok 2014, bude dodržaný a že most v tom čase bude prejazdný,“ skonštatoval primátor Rybníček.
Jediný most nestačí
Trenčín má dnes jediný cestný most cez Váh s pripojením na diaľnicu, ktorý je navyše v zlom stave. Denne po ňom prejde až 30-tisíc vozidiel.
Nový most by mal vylepšiť zložitú dopravnú situáciu v centre, kde sú dopravné zápchy na dennom poriadku.
Zároveň bude aj súčasťou juhovýchodného obchvatu mesta, vytvorí spojnicu medzi diaľnicou a najväčším sídliskom Juh a obchodnou zónou pri výpadovke na Bánovce.
Vozidlá z diaľničného privádzača pokračujúce na Prievidzu tak vynechajú centrum mesta, kde sa tvorili pre prehustenú dopravu zápchy.