Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Pri každej búrke je v novom podchode voda

Obyvatelia obce Kostolná – Záriečie riskujú svoje životy. Po každej búrke im voda zaplaví podchod, a tak im odreže jedinú cestu na druhú stranu železničnej trate.

Modernizácia trate spôsobuje ťažkosti miestnym ľuďom.Modernizácia trate spôsobuje ťažkosti miestnym ľuďom. (Zdroj: LUCIA ZORNOVÁ)

Obyvatelia obce Kostolná – Záriečie neďaleko Trenčína doslova riskujú svoje životy. Po každej búrke im voda zaplaví podchod, a tak im odreže jedinú cestu na druhú stranu železničnej trate. Podchod vybudovali železnice, tie tvrdia, že je v poriadku.

TRENČIN. V Kostolnej – Záriečí majú od roku 2010 modernú vlakovú zástavku spolu s novým podchodom popod trať pre peších. Vybudovali ju Železnice slovenskej republiky v rámci modernizácie trate.

Ľudí v Kostolnej - Záriečí však modernizácia nepotešila, skôr naopak. S podchodom majú len problémy. Po každej búrke je podľa miestnych v podchode po kolená vody a jediná možnosť ako sa dostať na druhú stranu, či už na vlakovú zástavku v smere do Trenčína, alebo k hlavnej ceste, kde sú autobusové zastávky, je prechod priamo cez koľaje. „Keď naprší, podchod je hneď zatopený.

Skryť Vypnúť reklamu

Na výzvu obce síce prídu vodu odčerpať, ale to nie je hneď a ľudia musia chodiť na autobus každý deň. Tak prechádzajú cez koľaje. Zatiaľ sa, našťastie, nič nestalo, ale chodia tadiaľ deti, starší ľudia, nebolo by dobre, kedy to tak pretrvávalo,“ hovorí obyvateľ Kostolnej – Záriečia Ján Zverbík.

Podchod je v poriadku

Železnice Slovenskej republiky problém v podchode nevidia, a ak nejaký je, môže si vraj zaň obec sama. „Podchod má čerpadlo a to je funkčné. Žiadna záplava v podchode nemá nastať. Pre zlepšenie prevencie proti vtekaniu vody do priestoru sme doprojektovali pred vchodom vpustovú mrežu. Toto doplnkové opatrenie sme navrhli, pretože obec si vyasfaltovala medzičasom cestu a k pôvodnej úrovni vozovky pridali ďalších desať centimetrov. Projekt ale počítal s pôvodnou úrovňou vozovky. Takže problémy s podchodom si v podstate vyrobili sami,“ uviedla Dana Šinková z odboru komunikácie ŽSR.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem vlakovej zastávky majú ľudia problém dostať sa aj na autobus. V prípade, že podchod pod železničnú trať nie je zatopený, dostanú sa bezpečne na druhú stranu k hlavnej ceste.

Ak chcú ísť do Trenčína, musia prejsť cez frekventovanú cestu I. triedy. Tí, ktorí chcú ísť do Nového Mesta nad Váhom, musia ísť po úzkej krajnici vedľa rýchlo jazdiacich aut. Zastávka autobusu totiž zostala na svojom pôvodnom mieste a je od podchodu vzdialená desiatky metrov. Obec by ju podľa starostu chcela presunúť bližšie k železničnému podchodu, chýbajú im však na to peniaze.

Nedostatočný priepust

Nedostatkov spojených s modernizáciou železnice je viac. Práve v Kostolnej – Záriečí bojovali pred dvoma rokmi za zachovanie priepustu pod železničnou traťou, ktorý roky slúžil ako rezerva na odvádzanie vysokej vody. Železnice ponechali na odvádzanie prívalovej vody len jednu rúru, ktorá vedie popod železnicu, cestu prvej triedy a ústi do potoka Drietomica.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia z obce proti zasypaniu priepustu dokonca spísali petíciu. Viacerí si totiž pamätajú na veľkú povodeň v roku 1972, ktorá im zničila domy. S petíciou však nepochodili. „Zavolali nás na rokovanie, ale, žiaľ, všetky ich argumentácie boli robené tak, že pasovali im a nie nám,“ spomína Zverbík.

Keď sa mračí, majú strach

Ulicu zaplavilo naposledy práve v roku 2010, keď priepust robili. „Bola to voda, ktorá napršala a nemala kam odtiecť,“ hovorí Zberbík. Problémom je podľa neho aj to, že priepust nikto neudržuje.

Ako povedal starosta obce Peter Pilko, železnice na starostlivosť po výstavbe, ako je úprava okolia, kosenie, čistenie priestorov či odpady, už pozabudli.

„V januári tu bol štátny dráhový dohľad. Dostali sme odpoveď, že požiadavky, ktoré vznášame, neboli predmetom projektovej dokumentácie, stavba je skolaudovaná a už sa nedá nič robiť,“ vysvetľuje Pilko. Problém zatopeného podchodu či údržby priepustu podľa neho železnice prisľúbili vyriešiť, za osem mesiacov sa však nič neudialo.

„Keď to robili, stále sme upozorňovali, že to nie je dobre. My tu žijeme a všeličo sme zažili. Na naše požiadavky nikto nereaguje. Keď sa mračí od moravskej strany, máme všetci strach, že môže prísť prietrž mračien, tak ako to bolo v tom roku 1972,“ obáva sa.

Problém je vraj inde

Podľa ŽSR problém opäť nie je na ich strane. Nedostatočný je vraj priepust cestný, ktorý na železničný nadväzuje. „Tento priepust je rúrový a má priemer asi 600 milimetrov. Takže náš priepust môže byť veľký koľko len chceme, ale nepomohlo by to. Koryto medzi týmito dvoma priepustmi je takmer vodorovné, bolo tak vybudované v minulosti a jeho sklon sa pre výškovú pozíciu cestného priepustu nedá zväčšiť, čím sa zhoršuje odtok vody,“ informuje odbor komunikácie Železníc Slovenskej republiky.

Navyše, počas stavby zistili, že cestný priepust je zanesený. Aby sa zlepšili odtokové pomery, vyčistili dno a dodatočne spevnili svahy násypu trate od zastávky.

Ako však argumentuje Šinková, celé územie v okolí priepustu je v evidencii Slovenského hydrometeorologického ústavu vedené ako zátopové. „To, že si ktokoľvek postaví dom v záplavovom území, je jeho vlastná nezodpovednosť. Každý stavebník a hlavne stavebný úrad vydávajúci stavebné povolenie, je zodpovedný za to, kde a ako stavbu umiestňuje či povoľuje,“ dodáva.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  2. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  3. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  4. Keď ekológia spája
  5. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  6. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  10. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 828
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 395
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 281
  4. Od Česka až po Jadran 3 976
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 833
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 200
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 160
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 955
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 539
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Už existujúceho kúpalisko jeho majiteľ neprevádzkuje.

V 24-tisícovej Dubnici nad Váhom by v budúcnosti mohla vyrásť plaváreň s celoročnou prevádzkou.


5 h
Beckov

Na návštevnícky rekordné roky dnes len spomínajú.


5 h

Ide o budovu bývalej turbogenerátorovne z roku 1931.


a 1 ďalší 5 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


20 h

Už ste čítali?