Výcvikový trenažér pre výcvik posádok vojenských dopravných lietadiel odovzdali minulý týždeň americkej armáde. Zariadenie za viac ako 2,5 milióna dolárov vytvorili zo starého lietadla.
TRENČÍN. Trenažér je najväčšie zo šiestich výcvikových zariadení, na ktorom sa podieľali dve slovenské a dve americké firmy. Celková cena zákazky dosiahla 20 miliónov dolárov, tohto konkrétneho zariadenia bola za 2,5, milióna .
„Produkt je to vizitkou slovenského obranného priemyslu,“ povedal Július Berith predseda predstavenstva spoločnosti VMR, ktorá na zákazke pracovala spoločne s Leteckými opravovňami.
Ako vysvetlil zariadenie je špeciálne určené pre výcvik posádky, ktorá zabezpečuje logistiku nakladania do priestoru lietadla. Školiť sa na trenažéri budú afgánski vojaci a nacvičia si simuláciu všetkých dejov, ako nakladanie materiálu, vyváženie a upevnenie v nákladovom priestore a vykládku prípadne výsadok prepravovaného nákladu.
Trenažér tiež umožňuje nácvik prestavby nákladovej kabíny na prepravu vojakov, alebo ranených či materiálu. Zariadenie si od producentov v priestoroch hangáru Leteckých opravovní prevzali v utorok 21. augusta predstavitelia americkej armády. Podľa Marka Blissa, projektového manažéra US Army, toto zariadenie budú využívať vojaci armády USA na výcvik afgánskych posádok.
„Tešíme sa, že odovzdáme zariadenie Afganistanu a zabezpečíme, že budú schopní prevážať materiál, ľudí a pomoc oveľa bezpečnejším spôsobom,“ dodal. Ako poznamenal všetky produkty vysoko presahujú ich očakávanie.
Kým pre spoločnosť VMR išlo o druhý kontrakt, Letecké opravovne na takomto projekte spolupracovali po prvý raz. „Každá zákazka je prospešná pre našu spoločnosť. Musíme sa uberať touto cestou a aj takto získavať prácu od zahraničných subjektov, nielen byť financovaný z prostriedkov ministerstva obrany,“ konštatoval generálny riaditeľ LOT Milan Mutala. Momentálne sa pokúšajú presadiť v piatich zahraničných tendroch.
Prácu na výcvikovom zariadení hodnotí ako náročnú, pretože lietadlo dostali do opravovní vo veľmi zlom stave. „Upravovali sme celý trup, urobili generálka kompletne elektriky, hydrauliky, celého nákladného priestoru. Všetky mechanické časti sme robili v LOT a softvérové veci mali na starosti naši partneri. Realizácia trvala niekoľko mesiacov a táto zákazka sa veľmi sfinalizovala príchodom spoluhráčov z americkej strany na Slovensko,“ vysvetlil Mutala.
Spoločnosť VMR už s americkou armádou spolupracovala subdodávkami pri simulátoroch pre výcvik leteckej posádky dopravných lietadiel, ako aj pri vrtuľníkových simulátoroch, ktoré sa vyrábali na Slovensku. Berith predpokladá, že uspeli zo začiatku tým, že boli jedným z mála producentov, ktorí robili MI 17 simulátor okrem Rusov. Teraz ide už o druhý väčší kontrakt a pri ňom už rozhodla zrejme kvalita a dobré produkty.
Ako doplnil, pracujú už na ďalších projektoch. „Sú nové projekty, vždy je to o tom, že každý sa robí demokratickou cestou a musíme vyhrať nejaký tender v zahraničí. Okrem týchto produktov dodávame aj pre iné vzdušné sily aj pre civilných zákazníkov,“ dodal Berith.